Το σκεπτικό τους είναι ότι τα γεγονότα του Σεπτεμβρίου του 1821 συνιστούν γενοκτονία από τους Έλληνες σε βάρος Οθωμανών, αλλά και Αλβανών και Εβραίων, που ζούσαν στην πόλη του Μοριά. Για την ώρα, πάντως, όλα κινούνται σε επίπεδο προθέσεων.
Τατλίογλου: Οι Έλληνες γιορτάζουν τη σφαγή ως μέρα τιμής
Την Παρασκευή η φιλοκυβερνητική εφημερίδα Yeni Safak έγραψε ότι «το έγκλημα της Ελλάδας κατά της ανθρωπότητας, που μετέτρεψε την εξέγερση του 1821 κατά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας σε σφαγή περισσότερων από 50.000 Τούρκων, Εβραίων και Αλβανών στην Τρίπολη, θα οδηγηθεί στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο».
Η εφημερίδα φιλοξένησε δηλώσεις του Ιρφάν Τατλίογλου, προέδρου της Τουρκμενικής Ένωσης Γιορούκ του Τουρκικού Κόσμου σύμφωνα με τις οποίες η Ελλάδα γιόρτασε την 200ή επέτειο της «σφαγής» ως ημέρα τιμής και πρόσθεσε ότι σκοπεύει να φέρει στην ημερήσια διάταξη αυτή την απάνθρωπη σκληρότητα της Ελλάδας.
Ανέφερε δε ότι συναντήθηκαν με ομάδες των πολιτικών κομμάτων στην τουρκική εθνοσυνέλευση και βρήκαν υποστήριξη. «Θα μετατρέψουμε τις πληροφορίες και τα έγγραφα της σφαγής σε φάκελο και βιβλίο, θα τα παρουσιάσουμε στα διεθνή δικαστήρια και θα φέρουμε στο φως ότι πρόκειται για γενοκτονία, θηριωδία και σφαγή», δήλωσε.
Η «επιστημονική» προσέγγιση της Τουρκίας
Τη Δευτέρα είχε οργανωθεί πάνελ ιστορικών ακριβώς για την άλωση και πώς θα «δέσει» ιστορικά και νομικά η προσφυγή.
Η θέση που εκφράστηκε ήταν ότι στην Επανάσταση του 1821 διαπράχτηκαν εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας με τη σφαγή συνολικά 50.000 Τούρκων, Εβραίων και Αλβανών στην Τριπολιτσά. Ομιλία δόθηκε ακόμη και για τη νομική βάση της προσφυγής στο ΔΠΔ για κάτι που διαπράχθηκε πριν από δύο και πλέον αιώνες.
Αν κρίνουμε από όσα λένε οι εμπνευστές της ιδέας, όπως ο Τατλίογλου, είναι στη φάση της συλλογής στοιχείων, έχουν πάντως την υποστήριξη και κομμάτων και της Τουρκικής Ιστορικής Εταιρείας. Ομιλητές είπαν ότι προσέγγισαν για το θέμα όλα τα μεγάλα κόμματα στην Τουρκία, το AKP του Ερντογάν, τους Ρεπουμπλικανούς (CHP), τους εθνικιστές του Μπαχτσελί (MHP) και αυτούς της Ακσενέρ (Iyi).
Ο Τατλίογλου ισχυρίστηκε ότι η Ελλάδα γιορτάζει τα 200 χρόνια από τη σφαγή σαν ημέρα τιμής. Κατά τον ίδιο, οι εμπνευστές της ιδέας συγκεντρώνουν τα στοιχεία ώστε να δείξουν ότι η άλωση ήταν «γενοκτονία, αγριότητα, σφαγή».
Στην εκδήλωση που οργανώθηκε από την Τουρκική Ιστορική Εταιρεία και σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού, καθηγητές πανεπιστημίων, όπως ο Ανίλ Γκιουζελιπέκ, έκριναν ότι το γεγονός συνιστά γενοκτονία. Όσο για τις χρήσεις αυτής της απειλής για το ΔΠΔ, ο ίδιος καθηγητής ήταν, σύμφωνα με την Yen Safak, εύγλωττος: «Ακόμη και αν η γενοκτονία ορίστηκε το 1946, η άλωση συνιστά γενοκτονία και πρέπει να μείνει στην ατζέντα ως όργανο εξωτερικής πολιτικής».
Ο πρόεδρος της Εταιρείας, Μπιρόλ Τσετίν, είπε από την πλευρά του ότι Έλληνες και Τούρκοι ζούσαν ειρηνικά ο ένας δίπλα στο άλλο για σχεδόν 400 χρόνια. «Εμείς [ενν. οι Τούρκοι] διατηρήσαμε τα ήθη, τα έθιμα και την θρησκεία του. Τίποτα δεν γινόταν για 400 χρόνια και μετά 40.000 άνθρωποι [ενν. Τούρκοι] σφαγιάστηκαν και έγινε εθνοκάθαρση», είπε.
Οι συμμετέχοντες «ανακάλυψαν» εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας που διαπράχθηκαν στην Κύπρο – δεν εννοούσαν βέβαια την τουρκική πλευρά. Άλλοι ομιλητές, όπως αναφέρουν τουρκικά μέσα ενημέρωσης, αναφέρθηκαν σε εγκλήματα κατά των Τούρκων σε όλο τον Μοριά.
«Εμείς είμαστε με την πλευρά της αλήθειας, πάντα θα λέμε την αλήθεια, για τις απάνθρωπες ενέργειες [ενν. των Ελλήνων]. Θα συνεχίσουμε να το κάνουμε», τόνισε ο Τσετίν.
Λεκές της ιστορίας η άλωση της Τριπολιτσάς το 1821»
Υπενθυμίζεται πάντως πως δεν είναι η πρώτη φορά που οι Τούρκοι «θυμούνται» την Άλωση της Τριπολιτσάς αφού και σε πολιτικό επίπεδο το υπουργείο Εξωτερικών είχε την χαρακτηρίσει «λεκέ για την ιστορία».
«Πέρασαν 200 χρόνια από τότε που δεκάδες χιλιάδες Τούρκοι σφαγιάστηκαν βάναυσα και αλύπητα στην Τριπολιτσά. Η απάνθρωπη αυτή σφαγή, στόχο είχε να μην αφήσει ούτε έναν Τούρκο στην Πελοπόννησο και έτσι πέρασε στην ιστορία ως μαύρος λεκές» ανέφερε σε περσινή ανάρτηση το τουρκικό ΥΠΕΞ που συνοδευόταν από γράφημα που δείχνει χάρτη της Πελοποννήσου με πληγή να αιμορραγεί στη θέση της Τρίπολης.