Καταλύματα που δεν υπάρχουν ή ακίνητα που δεν ενοικιάζονται, χακαρισμένες συνομιλίες, ψεύτικες ιστοσελίδες διακοπών, «κόλπα» με πιστωτικές κάρτες αλλά και ηλεκτρονικό ψάρεμα (phishing) είναι ορισμένες από τις απάτες που καταγράφονται στις κρατήσεις ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης τύπου Airbnb. Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι τους τελευταίους 18 μήνες οι ταξιδιωτικές απάτες έχουν χτυπήσει κόκκινο, με την αύξησή τους να αγγίζει ποσοστά από 500% έως 900%. Σύμφωνα με την Booking.com, η αύξηση αυτή οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη χρήση σύγχρονων εργαλείων όπως το ChatGPT.
Ερευνα που διενεργήθηκε για λογαριασμό της Airbnb έδειξε ότι πολλοί καταναλωτές δυσκολεύονται να ξεχωρίσουν μια ψεύτικη ιστοσελίδα διακοπών ή διαμονής, με τις νεότερες γενιές να πέφτουν πιο συχνά θύματα απάτης. Οι νέοι, αν και έχουν μεγαλώσει στην ψηφιακή εποχή, είναι λιγότερο προσεκτικοί όσον αφορά την ασφάλεια στο Διαδίκτυο. Οι Millennials (γεννημένοι μεταξύ 1980 – αρχές 2000) παραδέχονται ότι είναι πρόθυμοι να ρισκάρουν την ώρα που κάνουν κράτηση για τις διακοπές τους, ακόμα και αν έχουν περιορισμένες πληροφορίες, αν δουν ότι θα εξοικονομήσουν χρήματα. Οι νέοι εμφανίζονται διατεθειμένοι να επικοινωνούν εκτός των αξιόπιστων πλατφορμών κρατήσεων, αυξάνοντας τον κίνδυνο να πέσουν θύματα απάτης. Ο πειρασμός μιας καλής προσφοράς οδηγεί επίσης τους καταναλωτές να εγκαταλείψουν τις αξιόπιστες πλατφόρμες, με αποτέλεσμα οι κρατήσεις τους να μην προστατεύονται πλέον από ασφαλείς διαδικασίες και εγγυήσεις. Επιπλέον, η χαλαρή στάση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να συμβάλει στον κίνδυνο οι νέοι να πέσουν θύματα απάτης.
Οι πιο συνηθισμένες απάτες που έχουν καταγραφεί είναι οι εξής:
Ηλεκτρονικό ψάρεμα (phishing). Τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τα μηνύματα κειμένου και τα μηνύματα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν βασικό στοιχείο στο οπλοστάσιο των απατεώνων. Οι επιτήδειοι υποδύονται μια αξιόπιστη πλατφόρμα ή έναν αξιόπιστο οργανισμό για να ξεγελάσουν το θύμα τους, ώστε να πιστέψει ότι βρίσκεται σε επαφή με τον επίσημο εκπρόσωπο της ιστοσελίδας. Παριστάνουν ότι είναι εκπρόσωποι της πλατφόρμας, του ξενοδοχείου ή άλλης υπηρεσίας στην οποία τα θύματα έχουν κάνει κράτηση μέσω της ιστοσελίδας. Συχνά σκαρφίζονται μια αληθοφανή ιστορία και δημιουργούν την αίσθηση επείγοντος προσπαθώντας να εξαπατήσουν το θύμα ώστε να κάνει κλικ σε έναν σύνδεσμο για να προβεί σε νέα πληρωμή προκειμένου να διορθωθεί ένα υποτιθέμενο σφάλμα ή για να μη χάσει την κράτησή του.
Χακαρισμένες συνομιλίες. Επιτήδειοι βρίσκουν τον τρόπο να μπουν στους λογαριασμούς των ξενοδοχείων όπου οι παραθεριστές έχουν κάνει τις κρατήσεις τους και επικοινωνούν μαζί τους προτρέποντάς τους να πραγματοποιήσουν μια πληρωμή για να επιβεβαιώσουν την κράτηση ή απαιτώντας επανάληψη της πληρωμής για να μη χαθεί η κράτηση ή ζητώντας στοιχεία πιστωτικής κάρτας ή επιβατών για να επαληθεύσουν ή να επιβεβαιώσουν την κράτηση.
Ανύπαρκτα… καταλύματα. Πολλοί έχουν πέσει θύματα απάτης με ψεύτικες καταχωρίσεις. Κάνουν κράτηση και πληρώνουν για ένα πολυτελές σπίτι το οποίο ενοικιάζεται σε χαμηλή τιμή αλλά όταν φτάνουν διαπιστώνουν με έκπληξη ότι το κατάλυμα δεν υπάρχει ή ότι το ακίνητο δεν είναι προς ενοικίαση.