Στα €70 δισ. εκτιμάται ότι θα ανέλθουν φέτος οι POS συναλλαγές (πληρωμές με κάρτες) στη χώρα μας, με αύξηση 14% από πέρυσι, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε χθες ο Παναγιώτης Πολύδωρος, country manager της Mastercard για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα.
Για μία αγορά, η οποία πέρυσι αλλά και γενικότερα τα τελευταία χρόνια «έτρεχε» με ετήσιους ρυθμούς της τάξης του 25%, η ανάπτυξη εμφανίζει σημάδια «κόπωσης», οπότε αυτό κρίνεται λογικό μιας και η Ελλάδα βρέθηκε στην 18η θέση στην ΕΕ-27 σε ό,τι αφορά τη διείσδυση των καρτών στην καταναλωτική δαπάνη, κοντά στον μέσο όρο, όταν πριν από μία δεκαετία βρισκόταν στην τρίτη θέση από το τέλος.
Αναφορικά με τους λόγους που οδηγούν σε εκτιμήσεις για ανάπτυξη 14% φέτος, ο κ. Πολύδωρος ανέφερε τους εξής για Ελλάδα και εξωτερικό:
- Μακροοικονομικό περιβάλλον
- Αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης
- Αύξηση ΑΕΠ
- Καλά επίπεδα εργασίας
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τη χώρα μας στάθηκε και στη συμβολή που θα έχουν μέτρα που πήρε η κυβέρνηση για
- την καθολική αποδοχή των καρτών σε αρκετές κατηγορίες επαγγελμάτων καθώς έχει διαπιστώσει ότι η μη χρήση καρτών είναι «συνώνυμο» της φοροδιαφυγής. Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ οι επιπρόσθετες πληρωμές με κάρτες έφεραν επιπλέον €600 εκατ. σε έσοδα για τα ταμεία του κράτους
- τη διοχέτευση τακτικών προνοιακών επιδομάτων μέσω προπληρωμένων καρτών
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον κλάδο του ταξί, εξετάζονται λύσεις «για να απαλύνουμε τον… πόνο των ταξιτζήδων» σημείωσε ο κ. Πολύδωρος. Στις σκέψεις υπάρχουν μεταξύ άλλων:
- η οργάνωση καμπάνιας για όσους πληρώνουν με κάρτες
- η επιδότηση των τερματικών
- η πληρωμή της προμήθειας από την εταιρεία για κάποιο χρονικό διάστημα
Εξελίξεις αναμένονται εντός του πρώτου μισού του 2024.
Μέση αξία συναλλαγής
Σε ό,τι αφορά την μέση αξία της συναλλαγής, αυτή αναμένεται να μειωθεί ελαφρώς φέτος στα €27 από €28 πριν, κάτι που δικαιολογήθηκε από το ότι η κάρτα μπαίνει όλο και περισσότερο στην καθημερινότητά μας. Ο κ. Πολύδωρος τόνισε με έμφαση ότι η κάρτα «αποστιγματίστηκε» ακόμη και για μικρές αγορές.
Υπολογίζεται, με βάση στοιχεία της Mastercard, ότι η μέση αξία συναλλαγών στο φυσικό κατάστημα ανήλθε πέρυσι σε €25 και στο ηλεκτρονικό εμπόριο σε €33.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο τονίστηκε ότι συνεχίζεται η διείσδυση της κάρτας, με τη χώρα μας ωστόσο να 3-4 μονάδες χαμηλότερα από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, καθώς «ο Έλληνας εξακολουθεί να δείχνει κάποιο σκεπτικισμό για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Θέλει πρώτα να δει κάποιο προϊόν και μετά να το πληρώσει», κάτι που συνδέεται με την ασφάλεια και την εμπιστοσύνη του καταναλωτή. Τα ποσοστά απάτης πάντως παραμένουν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, γύρω στο 0,02%.
Πάντως συνολικά ο πελάτης στη χώρα μας έχει καλή εμπειρία από το ηλεκτρονικό εμπόριο, κάτι που αποτυπώνεται στα καλύτερα ποσοστά που έχει σε σχέση με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο στα ποσοστά που αφορούν το authentication και το authorization, χάρη στις μεγάλες επενδύσεις από το οικοσύστημα.
Τουριστικός κλάδος
Σε ό,τι αφορά στον κομβικό κλάδο για τη χώρα μας, αυτόν του Τουρισμού, οι διασυνοριακές πληρωμές από κάρτες εξωτερικού παρουσίασαν πέρυσι αύξηση 14% σε σχέση με το 2022, ενώ οι εισπράξεις αναμένεται να κλείσουν φέτος γύρω στα €19,7 δισ.
Σημειώνεται η σταδιακή μετατόπιση από τον φυσικό κόσμο στο ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς όλο και περισσότερες ξενοδοχειακές μονάδες προσφέρουν all inclusive πακέτα, μέσω των οποίων οι επισκέπτες προαγοράζουν ηλεκτρονικά τα πάντα. Παράλληλα, όλο και περισσότεροι πελάτες επιλέγουν καταλύματα τύπου Airbnb.
Πάντως διακρίνεται μια κατάσταση κορεσμού στις πληρωμές με κάρτα στον Τουρισμό και πλέον αναζητούνται τρόποι για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου στη χώρα μας.
Τα highlights του 2023
Αναφορικά με τα highlights της χρονιάς που έφυγε, ο κ. Πολύδωρος στάθηκε στα εξής:
Credit democratization
Αναφέρθηκε στο «buy now pay later» (BNPL) καθώς ήρθαν εταιρείες fintech που έφεραν αναβαλλόμενες πληρωμές, με πιο φιλικό τρόπο στους χρήστες σε σχέση με τις πιστωτικές κάρτες καθώς για την έκδοσή τους χρειαζόταν πιστωτική ιστορία και καλή αξιολόγηση από την τράπεζα και μετά ακολουθούσε γραφειοκρατικός Γολγοθάς για την αίτηση και χρόνος αναμονής για την κάρτα».
Σημείωσε ακόμη ότι οι παραδοσιακές τράπεζες έβγαλαν ή προωθούν καινοτόμα προϊόντα, όπως π.χ. η Flexy της Εθνικής, την BNPL της Πειραιώς, dual προϊόντα κ.ά.
Driving sustainability agenda
Εστιάζοντας στην βιωσιμότητα, ο κ. Πολύδωρος τόνισε ότι «κάνουμε πράγματα για να προκαλέσουνε συμμετοχή των υπολοίπων και να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα», σημειώνοντας μεταξύ άλλων ως κάποιες βασικές περιοχές:
- Την επισιτιστική ασφάλεια
- Τον βιώσιμο τουρισμό
- Την γυναικεία ενδυνάμωση και συμπερίληψη
- Τον οικονομικό αλφαβητισμό
- Το περιβάλλον
The new acquiring landscape
Ο κ. Πολύδωρος στάθηκε στο γεγονός ότι οι τράπεζες αποφάσισαν την διαδικασία εκκαθάρισης των πληρωμών, την οποία ανέλαβαν 4 κολοσσοί που αποφάσισαν να επενδύσουν στη χώρα μας και πιο συγκεκριμένα οι:
- Euronet
- Worldline
- Nexi
- Global Payments
Ο country manager της Mastercard για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα τόνισε ότι «θα θέλαμε να βλέπουμε μεγαλύτερη ανάπτυξη σε καινοτομίες στην εκκαθάριση συναλλαγών» προσθέτοντας ότι είδαμε κάποιες πέρυσι όπως είναι π.χ. η αποδοχή πληρωμών μέσω κινητού στο PolisPark, κάτι το οποίο αναμένεται να συμβεί και στο Μετρό. Θυμίζουμε ότι προ διμήνου βγήκε πρόσκληση ενδιαφέροντος από τον ΟΑΣΑ.
Enabling tourism sector transformation
Ο κ. Πολύδωρος ανέφερε ότι κάνουμε ανώνυμα τα δεδομένα των πληρωμών στον τουριστικό τομέα και «σε συνεργασία με τον ΕΟΤ, προσπαθούμε να δώσουμε μεγαλύτερη καλύτερη έμφαση στις καμπάνιες μάρκετινγκ»
Προμήθειες
Αναφορικά με τις προμήθειες ο Παναγιώτης Πολύδωρος, country manager της Mastercard για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα έκανε λόγο για ένα «πολύπλοκο και σύνθετο θέμα που διαμορφώνεται από εμάς. Είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων, κάποιοι εκ των οποίων είναι θεσμοθετημένοι από την Ευρωπαϊκή Ένωση».
Θύμισε χαρακτηριστικά ότι από το 2015 θεσμοθετήθηκε προμήθεια 0,2% προσθέτοντας ότι το ποσοστό αυτό υπολογίστηκε μεταξύ άλλων με βάση το κόστος ευκαιρίας και το τι χρήματα θα χρειάζονταν για αποθήκευση και ασφάλεια έναντι κλοπών.
Φετινές προτεραιότητες
Τέλος, αναφορικά με τις φετινές προτεραιότητες της Mastercard, ο κ. Πολύδωρος στάθηκε στα εξής:
Augment Mastercard benefits
Στόχος της Mastercard είναι να χρησιμοποιούνται οι κάρτες «όχι ως απλά εργαλεία αλλά και ως διέξοδος σε έναν κόσμο προνομίων» συμπληρώνοντας ότι «χτίζουμε προνόμια. Στόχος μας είναι να διευρύνουμε συμφωνίες με εμπόρους, όπως είναι αυτές που έχουμε κάνει με efood και Skroutz, προσφέροντας προνομιακή μεταχείριση στους κατόχους των καρτών».
Perfect online user experience
Στόχος είναι να προσφέρεται καλύτερη εμπειρία στο ηλεκτρονικό εμπόριο, όπως είναι π.χ. η δυνατότητα αποθήκευσης της κάρτας σε έναν έμπορο όπως είναι π.χ. το efood. Πρόσθεσε ότι «δεν υπάρχει καλή εμπειρία όταν αναγκάζεσαι να εισάγεις τα στοιχεία της κάρτας σου. Αυτό ελπίζουμε να λυθεί σε ένα βαθμό το 2025» τόνισε ο κ. Πολύδωρος ο οποίος υπογράμμισε ότι ξεκίνησε φέτος προσπάθεια για να εισαχθεί click to pay πορτοφόλι.
Enable innovation through ecosystems
«Ελπίζω να είναι έτος συνεργασιών σε πολλούς και διαφορετικούς τομείς, προχωρώντας σε συμμαχίες με εμπόρους και εταιρείες» σημείωσε.
Η προσπάθεια θα εστιαστεί στη βελτίωση του ταξιδιού του πελάτη – δίνοντας δυνατότητες σε μεγάλους εμπόρους να εξατομικεύσουν τα ταξίδια των πελατών τους. Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στην εξαγορά της Dynamic Yield μέσω της οποίας «τρέχει» συνεργασία με την McDonalds.
Παράλληλα ο όμιλος δίνει έμφαση στην κυβερνοασφάλεια, για την οποία παγκοσμίως ο όμιλος έχει επενδύσει $7 δισ. την προηγούμενη πενταετία.
Modernize legacy payment flows
Η Mastercard θα προσπαθήσει να βελτιστοποιήσει τις εταιρικές πληρωμές, οι οποίες εξακολουθούν να αποτελούν ένα ακανθώδες ζήτημα για μεγάλο μέρος των επιχειρήσεων. Χαρακτηριστικά ο κ. Πολύδωρος ανέφερε ότι μπορούν να δίνονται κάρτες στους πωλητές για την πληρωμή κάποιων δαπανών (π.χ. καύσιμα, εταιρικά γεύματα κλπ.), προσφέροντας καλύτερη δυνατότητα παρακολούθησης των εξόδων και έγκρισης των δαπανών και σε δεύτερη φάση της πληρωμής των προμηθευτών.