Με ανάπτυξη 9,9% έκλεισε το 9μηνο του 2023 για τα Σούπερ Μάρκετ (στα €6,78 δισ.), σύμφωνα με τα market view της Circana, αύξηση η οποία αποδίδεται σχεδόν αποκλειστικά στις ανατιμήσεις.
Σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, στα ταμεία των retailers μπήκαν €609 εκατ. περισσότερα.
Ανατιμήσεις
Η τιμή ανά μονάδα προϊόντος ενισχύθηκε κατά μέσο όρο 8,1%, χαμηλότερα από τους προηγούμενους μήνες, αλλά υψηλότερα από τις ανατιμήσεις το 2022 (+6,9%) και ενώ είχαν προηγηθεί μέσες αυξήσεις 2,2% το 2021.
Υποχωρεί ο ρυθμός αυξήσεων στις τιμές
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η εξέλιξη των πωλήσεων σε αξία συγκριτικά με την αντίστοιχη πορεία των πωλήσεων σε όγκους. Η διαφορά είναι εμφανής, επιβεβαιώνοντας ότι η βελτίωση του τζίρου είναι αποκλειστικά… έργο ανατιμήσεων. Ωστόσο από τον περασμένο Μάρτιο ο ρυθμός των αυξήσεων στις τιμές (PPU trend) υποχωρεί διαρκώς, φθάνοντας τον Σεπτέμβριο στο 4,3%, από 5,5% τον Αύγουστο, 6,4% τον Ιούλιο και 7,8% τον Ιούνιο και ενώ οι πρώτοι μήνες του έτους είχαν ξεκινήσει με μέσες ανατιμήσεις άνω του 11%, σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2022.
Ανατιμήσεις ανά κατηγορία
ανά giga κατηγορία οι αυξήσεις σε επίπεδο 9μήνου ήταν:
8% στα τρόφιμα
8,4% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής
10,3% στα προϊόντα για το σπίτι
Διψήφιες ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε καθαριστικά, γαλακτοκομικά προϊόντα και υλικά μαγειρικής.
Προωθητικές ενέργειες
Οι προσφορές (promo) ενισχύθηκαν στους ταχυκίνητους κωδικούς (FMCG) κατά 3,2 pp, αν και στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής υποχώρησαν.
Στο 26,2% διατηρήθηκε το μερίδιο τουPL
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ολοκλήρωσαν το εννεάμηνο του 2023 με ανάπτυξη 12,6% (έναντι 8,0% των branded), διατηρώντας το μερίδιό τους στο 26,2%.Τα υψηλότερα μερίδια pl συναντάμε στα τρόφιμα και τα είδη σπιτιού.
Gigaκατηγορίες
Σε επίπεδο σταθερού barcode, οι giga κατηγορίες εμφάνισαν σημαντική ανάπτυξη σε αξία που άγγιξε το 10%, ωστόσο σε όρους όγκου μόνο τα προϊόντα για το σπίτι υποχώρησαν κατά 0,3%.
Οι πρωταγωνιστές σε αξία και όγκο
Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε αξία εμφανίζουν τα snacks, τα γαλακτοκομικά, τα καθαριστικά, τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και τα μη αλκοολούχα ποτά.Σε επίπεδο όγκου, τη μεγαλύτερη βελτίωση από πέρυσι εμφάνισαν τα snacks και τα ποτά με και χωρίς αλκοόλ.
Τέλος, αναλύοντας την εικόνα ανά μέγεθος καταστήματος, εξακολουθούν να ξεχωρίζουν τα hyper markets (με ανάπτυξη 14,1%), τα οποία πρωταγωνίστησαν την τελευταία τριετία, χάρη κυρίως στους μεγαλύτερους χώρους τους αλλά και τη σαφώς μεγαλύτερη ποικιλία σε κωδικούς προϊόντων. Ωστόσο, εδώ και αρκετούς μήνες εμφανίζουν διψήφια ποσοστά ανόδου και τα πολύ μικρά καταστήματα.