Aδήλωτο χρήμα κρυμμένο σε ηλεκτρονικά πορτοφόλια, στην υπηρεσία πληρωμών PayPal και σε κάρτες τύπου Revolut αναζητά η Εφορία, βάζοντας στο στόχαστρο οφειλέτες με περιουσιακά στοιχεία που δεν ρυθμίζουν τα χρέη τους παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις.
Τα στελέχη της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) σκανάρουν αγορές και άλλες συναλλαγές μέσω Διαδικτύου με τη χρήση των συγκεκριμένων μεθόδων πληρωμής. Στόχος είναι αφενός να διαπιστωθεί αν οι οφειλέτες έχουν κάρτες και τραπεζικούς λογαριασμούς που δεν είναι γνωστά στη φορολογική διοίκηση και αφετέρου αν υπάρχουν αδήλωτα περιουσιακά στοιχεία. Ουσιαστικά, τα στελέχη και τα «ρομποτάκια» της ΑΑΔΕ ελέγχουν αν υπάρχει αποθηκευμένο χρήμα σε αυτές τις υπηρεσίες που δεν μεταφέρεται σε διασυνδεδεμένο τραπεζικό λογαριασμό για να μη φορολογηθεί ή κατασχεθεί.
Οι υπηρεσίες τύπου PayPal προσφέρουν ανωνυμία στους χρήστες τους, τόσο στον αγοραστή όσο και στον πωλητή, και έχουν παγκόσμια απήχηση. Με μια μικρή χρέωση -κυρίως για τον πωλητή- οι χρήστες αποφεύγουν να εκθέτουν στο Διαδίκτυο τα προσωπικά τους δεδομένα και τα στοιχεία των τραπεζικών λογαριασμών ή των πιστωτικών καρτών τους. Με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια δίνουν τα στοιχεία αυτά μόνο στην υπηρεσία που προσφέρει το ηλεκτρονικό πορτοφόλι. Για όλες τις συναλλαγές τους στο Διαδίκτυο, οι χρήστες της υπηρεσίας παραμένουν σχεδόν αόρατοι, αφού οι χρηματοοικονομικές συναλλαγές γίνονται αποκλειστικά από την υπηρεσία που διαχειρίζεται κατ’ εντολήν τους το ηλεκτρονικό πορτοφόλι τους, διαφυλάσσοντας την ανωνυμία τους έναντι τρίτων.
Μέχρι τώρα έχουν εντοπιστεί τα εξής κόλπα που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι της φοροδιαφυγής:
■ Τα στοιχεία των πωλήσεων να είναι καταγεγραμμένα στις παραγγελίες, στις αποδείξεις πληρωμής είτε μέσω τραπεζικών λογαριασμών, καθώς και στις μεταφορικές ή ταχυδρομικές εταιρείες, ενώ οι πωλήσεις να μη δηλώνονται στα βιβλία της επιχείρησης – και συγκεκριμένα στο myDATA.
■ Να γίνεται διάθεση εμπορευμάτων χωρίς προηγουμένως να έχει πραγματοποιηθεί έναρξη εργασιών στο φορολογικό μητρώο! Δηλαδή επιχειρηματίες πωλούν χωρίς να έχουν καν υπόσταση επιχείρησης, λειτουργώντας παρασιτικά και ενάντια στις όποιες συνθήκες ανταγωνισμού.
Οι έλεγχοι επικεντρώνονται σε ηλεκτρονικά καταστήματα που δεν έχουν φυσική παρουσία, αλλά πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω ιστοσελίδων στο Facebook ή σε άλλα social media, όπως το Instagram, το TikTok, ακόμη και μέσω ιστοσελίδων που λειτουργούν αυτόνομα ως e-shop.
Το βάρος των ελέγχων πέφτει στα δύο νέα εισπρακτικά κέντρα (Κέντρο Βεβαίωσης και Είσπραξης – ΚΕΒΕΙΣ) σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που έχουν ενεργοποιηθεί και στόχος τους είναι η παρακολούθηση, η βεβαίωση και η είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών, οι οποίες ξεπερνούν τα 107 δισ. ευρώ.
Οι αρμοδιότητες των δύο νέων υπηρεσιών, βάσει του επιχειρησιακού σχεδίου της ΑΑΔΕ, είναι οι εξής:
■ Επιβολή αναγκαστικών, διασφαλιστικών και λοιπών μέτρων από το Δημόσιο για την αποπληρωμή των κόκκινων χρεών. Ελεγχος, επαλήθευση και διασταύρωση στοιχείων των φορολογουμένων.
■ Κατηγοριοποίηση των οφειλετών με βάση το ύψος της οφειλής και εντοπισμός ανά γεωγραφική περιοχή με τη χρήση νέων ψηφιακών εργαλείων με στίγμα για τα φυσικά πρόσωπα και τους επαγγελματίες που αλλάζουν συχνά διεύθυνση κατοικίας, εργασίας ή επαγγελματική δραστηριότητα, με αποτέλεσμα ο φάκελός τους να μεταφέρεται από ΔΟΥ σε ΔΟΥ.
■ Αυτόματη παρακολούθηση για την πορεία και την εξέλιξη της κόκκινης οφειλής.