Η κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού (Ακτωρ, Αβαξ, ΤΕΡΝΑ) που κατασκευάζει τον αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου, προσέφυγε στη διαιτησία, με αίτημα τη συνολική αναθεώρηση του κόστους του έργου, κι ενώ το κράτος υποστηρίζει ότι, μέχρι στιγμής, δεν αιτιολογείται κάτι τέτοιο.
Η «Ολυμπία Οδός» είχε κρούσει το καμπανάκι για αύξηση του κατασκευαστικού κόστους από τον Σεπτέμβριο του 2022. Ο εκπρόσωπος της Κοινοπραξίας είχε επιβεβαιώσει το αίτημα προς το υπουργείο Υποδομών, για αναπροσαρμογή των τιμολογίων των υλικών, κάτι που δεν ισχύει, όμως, για τις συμβάσεις παραχώρησης.
Ο διευθύνων σύμβουλος, Παναγιώτης Παπανικόλας, είχε πει, τότε, πως οι τιμές που είχαν δοθεί για το έργο, είχαν ως βάση αναφοράς τα τιμολόγια του 2006, ενώ η κατάσταση που επικρατεί πλέον στην αγορά πρώτων υλών και οικοδομικών υλικών, δεν έχει καμία σχέση, όπως και η μεγάλη άνοδος του κόστους ενέργειας.
Το ελληνικό Δημόσιο, ωστόσο, απέρριψε το αίτημα, υποστηρίζοντας ότι η σύμβαση υπεγράφη μόλις το 2019 και δεν μπορεί να αιτιολογηθεί αναπροσαρμογή κόστους του έργου. Μετά την απόρριψη του αιτήματός της, η Κοινοπραξία προσέφυγε σε διαιτητικό δικαστήριο.
Σύμφωνα με πληροφορίες η Κοινοπραξία ζητάει την επικαιροποίηση του προϋπολογισμού του έργου, υποστηρίζοντας ότι οι συνθήκες άλλαξαν άρδην και δεν υπήρχε τρόπος αυτό να προβλεφθεί και να συμπεριληφθεί στα περιθώρια ρίσκου που έχει κάθε σύμβαση παραχώρησης.
Το κατά πόσο μπορεί να επηρεάσει μια τέτοια εξέλιξη την πρόοδο των εργασιών, κανείς δεν μπορεί να το προδικάσει.
Η Κοινοπραξία «Ακτωρ – Αβαξ – ΤΕΡΝΑ» δεν σχολιάζει, επισήμως, τις παραπάνω εξελίξεις. Ωστόσο επισημαίνεται ότι η διαιτησία είναι μια κοινά αποδεκτή πρόβλεψη της σύμβασης παραχώρησης, την απόφαση της οποίας δεσμεύονται όλες οι πλευρές να τηρήσουν.
Τυπικά το έργο βρίσκεται, σήμερα, εντός χρονοδιαγράμματος, αλλά στο χαμηλότερο δυνατό όριο των χρηματορροών και σε ποσοστό υλοποίησης 13,76%, με τα τρία τμήματα του έργου να παρουσιάζουν εντελώς διαφορετικούς ρυθμούς προόδου.
Πιο προχωρημένο είναι το τμήμα Γαστούνης – Πύργου, το οποίο έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ και βρίσκεται στο 24,8% υλοποίησης. Το πρώτο τμήμα του έργου, από Μιντιλόγλι έως Καρέικα, που έχει αναλάβει η «Αβαξ», βρίσκεται στο 12,1% και τέλος, τη χαμηλότερη πρόοδο παρουσιάζει το μεσαίο τμήμα, από Καρέικα έως Γαστούνη, που έχει αναλάβει η «Ακτωρ» και βρίσκεται μόλις στο 6,4%.
Στην κοινοπραξία αποδίδουν την κατάσταση αυτή στην εν αναμονή πώληση της «Ακτωρ» στην Intrakat και θεωρούν ότι οι ρυθμοί εκτέλεσης του έργου θα επιταχυνθούν όταν λυθούν αυτά τα εσωτερικά ζητήματα. Το ίδιο ελπίζουν και στο υπουργείο Υποδομών, που εκτιμούν ότι η καθυστέρηση θα απορροφηθεί μέσα στους επόμενους μήνες. Στο πρώτο τμήμα που υλοποιεί η «Αβαξ», θεωρείται δικαιολογημένο αυτό το επίπεδο προόδου, καθώς βρίσκεται κατά το μεγαλύτερο μέρος του σε παράλληλη κυκλοφορία (όπως είχε γίνει στο Κόρινθος – Πάτρα) με τον υφιστάμενο δρόμο, γι΄αυτό και θα παραδοθεί τελευταίο.