Εάν και οι εξαγορές ελληνικών νεοφυών εταιρειών κινήθηκαν σε αξία πιο χαμηλά το 2021 σε σύγκριση με πέρυσι, είναι ορατή η σταδιακή ωρίμανση ορισμένων εταιρειών του κλάδου, γεγονός που αποτυπώνεται ξεκάθαρα τα τελευταία δύο χρόνια (2020-2021).
Οπως προκύπτει από τη μελέτη Startups in Greece 2021-2022 των Found.ation και EIT Digital, με την υποστήριξη της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Επενδύσεων, φέτος ο αριθμός των εξαγορών ελληνικών startups κινήθηκε περίπου στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, με αυτήν που ξεχώρισε να είναι της εταιρείας τεχνολογίας Lenses.io από τη γερμανική Celonis, έναντι τιμήματος που φέρεται να κινείται στην περιοχή των 70 εκατ. ευρώ.
Εάν κανείς κοιτάξει την κατάταξη με τις μεγαλύτερες εξαγορές νεοφυών εταιρειών που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια, παρατηρεί πως από τις δέκα πρώτες, οι έξι πραγματοποιήθηκαν μεταξύ του 2020 και του 2021.
Στην πρώτη θέση βρίσκεται η InstaShop, εταιρεία που λάνσαρε τις υπηρεσίες της στη Μέση Ανατολή αναπτύσσοντας μια εφαρμογή παραγγελίας προϊόντων και ειδών από διάφορα τοπικά καταστήματα, ερχόμενη προσφάτως και στην Ελλάδα. Η εταιρεία ιδρύθηκε από Ελληνες, διατηρεί γραφεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, και εξαγοράστηκε τον Αύγουστο του 2020 από τον γερμανικό όμιλο Delivery Hero έναντι 306 εκατ. ευρώ (356 εκατ. δολ.).
Φέτος ο αριθμός των εξαγορών ελληνικών startups κινήθηκε περίπου στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
Τη δεύτερη θέση στη σχετική λίστα του Found.ation καταλαμβάνει η Softomotive, εταιρεία που δραστηριοποιείται στον ανερχόμενο κλάδο του Robotic Process Automation, η οποία εξαγοράστηκε το 2020 από τη Microsoft έναντι 125 εκατ. ευρώ, ενώ έπεται η ελληνική Niometrics, πάροχος λύσεων analytics για τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών. που εξαγοράστηκε φέτος από την αμερικανική Mobileum.
Ακολουθεί η εξαγορά της εταιρείας λογισμικού Lenses.io, ενώ την πρώτη πεντάδα ολοκληρώνει η εξαγορά της πατρινής Think Silicon από την αμερικανική Applied Materials. Η τελευταία πραγματοποιήθηκε το 2020 και έχει φθάσει να σχεδιάζει επεξεργαστές γραφικών για εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης από το νέο design center που εγκαινίασε φέτος στη Μεταμόρφωση.
Ακολουθεί η εξαγορά το 2019 της ελληνικής Helic από τον αμερικανικό κολοσσό Ansys, o οποίος έχει επεκτείνει τις εγκαταστάσεις της στο Χαλάνδρι, ενώ στην 7η θέση βρίσκεται η εξαγορά της Beat έναντι 40 εκατ. από θυγατρική της Daimler τo 2017. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες εξαγορές που είχαν γίνει μέχρι τότε. Την 8η θέση καταλαμβάνει η εταιρεία Innoetics, την οποία εξαγόρασε η Samsung το 2017, ενώ ακολουθεί η εταιρεία Μοosend των Γιάννη Ψαρρά και Παναγιώτη Μελισσαρόπουλου, η οποίας δραστηριοποιείται στον κλάδο του email marketing και marketing automation. Η εταιρεία περιήλθε το 2021 στην «αγκαλιά» της πολυεθνικής Sitecore.
Tέλος, τη δεκάδα ολοκληρώνει η Avocarrot, η οποία, έπειτα από τέσσερα χρόνια λειτουργίας, εξαγοράστηκε το 2016 από τη γερμανική Glispa. Εάν και η αξία των εξαγορών κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα, δεν συνέβη το ίδιο και με τα κεφάλαια που άντλησαν φέτος οι ελληνικές startups. Σύμφωνα με την έρευνα, φέτος σημειώθηκε ρεκόρ επενδύσεων, με τις εταιρείες να εξασφαλίζουν μισό δισ. ευρώ (500 εκατ.) από Ελληνες και ξένους επενδυτές. Πρόκειται για ποσό σχεδόν τριπλάσιο σε σύγκριση με πέρυσι (150 εκατ. ευρώ) και δεκαπλάσιο σε σύγκριση με τέσσερα – πέντε χρόνια πριν (50 εκατ. ευρώ), καθιστώντας το 2021 χρονιά όπου καταγράφηκε ρεκόρ επενδύσεων.