Το θέμα των στρατηγικών κακοπληρωτών παραμένει για τις εταιρείες προμήθειες το μεγαλύτερο αγκάθι, καθώς υπολογίζεται ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές έχουν ξεπεράσει τα 500 εκατ. μόνο την περίοδο της ενεργειακής κρίσης. Πρόκειται για ένα καθεστώς που σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή της Φυσικό Αέριο και Πρόεδρο του ΕΣΠΕΝ κ. Γιάννη Μητρόπουλο πυροδοτήθηκε από το μέτρο των ελεύθερων μετακινήσεων από πάροχο σε πάροχο, το οποίο ξαναφέρνει στο προσκήνιο το εργαλείο του ενεργειακού Τειρεσία.
Χθες, μιλώντας σε δημοσιογράφους το στέλεχος της εταιρείας εκτίμησε ότι τα κυβερνητικά μέτρα για τον ενεργειακό τουρισμό και την τροποποίηση του άρθρου 42 δεν θα αποδώσουν, γι΄αυτό και ανέφερε ότι ο Ενεργειακός Τειρεσίας που εξετάστηκε και στο παρελθόν θα μπορούσε να φέρει καλύτερα αποτελέσματα σε μια αγορά που οι μετακινήσεις θα είναι ακόμη πιο εύκολες στο προσεχές μέλλον.
«Στο νέο ενωσιακό δίκαιο που αναμένεται να ψηφιστεί το επόμενο διάστημα από την Κομισιόν δεν θα υπάρχει ρήτρα αποχώρησης από τα σταθερά συμβόλαια» δήλωσε ο κ. Μητρόπουλος, επισημαίνοντας ότι η τάση είναι να μην υπάρχουν γενικά εμπόδια στις μετακινήσεις. Αυτό, όπως εξήγησε οδηγεί τις εταιρείες στην ανάγκη να αναζητήσουν τρόπους να κρατήσουν τους πελάτες τους και να τους προστατεύσουν από τις απότομες διακυμάνσεις των τιμών, προχωρώντας σε αντιστάθμιση κινδύνου (hedging) ενός ποσοστού της ενέργειας που αγοράζουν για να το πετύχουν.
Δεν απέκλεισε πάντως μια άνοδο της τιμής τον Απρίλιο εάν συνεχιστεί η αύξηση που παρατηρείται τελευταία στα προθεσμιακά συμβόλαια. Για τη Φυσικό Αέριο τόνισε ότι πέρσι έβαλε πέρσι στο πελατολόγιό της 110.000 καταναλωτές αερίου και ρεύματος, αναφέροντας ότι ειδικά οι πελάτες αερίου είναι πολύ πιστοί και δεν φεύγουν από την εταιρεία.
Σε ό,τι αφορά την πορεία της αγοράς ηλεκτρισμού το τελευταίο δίμηνο το έμπειρο στέλεχος της ενεργειακής αγοράς σημείωσε χθες ότι οι εταιρείες βρίσκονται μεν σε καθεστώς ελεύθερου ανταγωνισμού αλλά πρακτικά ο ανταγωνισμός δεν δουλεύει καθώς οι διαφορές στις τιμές είναι πολύ μικρές (της τάξης του 10%) στα πράσινα και τα κίτρινα τιμολόγια που εμποδίζουν τις μετακινήσεις.
Πάντως ο επικεφαλής της Φυσικό Αέριο παραδέχτηκε χθες δύο πράγματα. Το ένα είναι ότι σε σχέση με τις αναλύσεις των εταιρειών του προηγούμενου Φθινοπώρου, ο πήχης των τιμών έπεσε πιο κάτω. Το άλλο είναι ότι οι εταιρείες προμήθειας έβγαλαν έσοδα κατά την περίοδο της κρίσης, το οποίο απέδωσε στο μηχανισμό της πρόβλεψης τιμών που λόγω ρίσκου φούσκωσε τις τιμές και οδήγησε σε υπερέσοδα τα οποία έρχεται τώρα να φορολογήσει η κυβέρνηση. Ο κ. Μητρόπουλος εκτίμησε ότι το 60% των υπερεσόδων θα εισπραχθεί μέχρι τον Μάιο που για την Φυσικό Αέριο υπολογίζονται σε 10 εκατ. ευρώ.