Αν σκεφτούμε ότι φέτος υπάρχει το ενδεχόμενο να κατασκευαστούν για πρώτη φορά στην ιστορία πάνω από 100 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο, αυτό σημαίνει πρακτικά ότι κάθε λεπτό που περνάει βγαίνουν από τις γραμμές παραγωγής πάνω από 200 αυτοκίνητα. Πρόκειται για ασύλληπτο νούμερο που δείχνει ασφαλώς και την δύναμη που εξακολουθεί να έχει το αυτοκίνητο στην καθημερινότητα του ανθρώπου σε όλο τον πλανήτη, παρά το κυνήγι μαγισσών που έχουν εξαπολύσει εναντίον του οι διάφοροι οργανισμοί και περιβαλλοντικές οργανώσεις. Μέσα σε όλο αυτό τον «οργασμό» παραγωγής -που ενισχύεται ακόμα περισσότερο από την εκρηκτική άνοδο της Κίνας- οι εταιρείες αναζητούν διεξόδους για να εκφράσουν την δημιουργικότητά τους. Και να προσθέσουν και κάποια έξτρα κέρδη -σε κάποιες περιπτώσεις σημαντικά- για να κρατούν τους μετόχους με γεμάτες τσέπες και χωρίς γκρίνιες.
Πολλά από τα προϊόντα που ακολουθούν κατασκευάζονται για διαφορετικούς λόγους. Δεν είναι μόνο το κέρδος από την εμπορική τους αξιοποίηση που οδηγεί στην δημιουργία τους. Σε κάποιες περιπτώσεις είναι για λόγους πρεστίζ. Σε κάποιες άλλες, για να αναδειχθεί η διάσταση της εταιρικής ευθύνης. Ενώ άλλοτε αφορούν αντικείμενα που τονίζουν το brand name και το φέρνουν σε κοινά που δύσκολα θα μπορούσε να αποκτήσει ένα πανάκριβο αυτοκίνητό της. Πολλές φορές οι ίδιες οι εταιρείες ενισχύουν τέτοιες δραστηριότητες ώστε να δώσουν μία δημιουργική διέξοδο στους ανθρώπους τους, σε τομείς που ξεφεύγουν κατά πολύ από την εργασία τους στις γραμμές παραγωγής ή στα σχεδιαστήρια των αυτοκινήτων. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για αντικείμενα που όλα ρίχνουν ένα διαφορετικό φως στην στενή έννοια της αυτοκινητοβιομηχανίας, φτιαγμένα όλα όμως με το ίδιο πάθος και την αγάπη στην λεπτομέρεια. Και -τις περισσότερες φορές- μια διάσταση να παίξουν «κόντρα ρόλους» σε ένα ιδιότυπο business unusual που είναι εξίσου συναρπαστικό με την σχεδίαση και την παραγωγή ενός αυτοκινήτου.
ΑUDI: High-tech ηλεκτρικό ποδήλατα και σκούτερ
Ακολουθώντας πιστά το δόγμα της μεταστροφής προς την ηλεκτροκίνηση, η Audi παρουσιάζει μια σειρά από λύσεις βιώσιμης κινητικότητας. Ξεχωρίζει το ηλεκτρικό της ποδήλατο, το οποίο στην Γερμανία κοστίζει 8.900 ευρώ. Το ποδήλατο διαθέτει εντυπωσιακό σχεδιασμό του, εμπνευσμένο από το αυτοκίνητο ράλι Audi RS Q e-tron E2. Ο σκελετός είναι κατασκευασμένος από μια ελαφριά κατασκευή από αλουμίνιο και ανθρακονήματα. Ο ηλεκτροκινητήρας, που τροφοδοτείται από μπαταρία ιόντων λιθίου 36 βολτ με 720 Wh, παρέχει ισχυρή κίνηση με ισχύ 250 Watt και ροπή 90 Nm. Η μέγιστη ταχύτητα με τη βοήθεια του ηλεκτροκινητήρα, η οποία μπορεί να επιτευχθεί χωρίς ο αναβάτης να χρειάζεται να χρησιμοποιήσει τα πόδια του, είναι 25 χλμ/ώρα. Η Audi κατασκευάζει επίσης και ένα ηλεκτρικό σκούτερ με αυτονομία έως και 80 χιλιόμετρα και μέγιστη ταχύτητα 20 χλμ/ώρα. Το ηλεκτρικό αυτό σκούτερ μπορεί να διπλωθεί για να χωρέσει στο αυτοκίνητο και κοστίζει στην Γερμανία λίγο κάτω από τις 2.000 ευρώ.
BENTLEY: Ουίσκι, παδικά καροτσάκια και… μέλι
Η Bentley είναι το συνώνυμο της υψηλής πολυτέλειας και της απόλυτης χλιδής, κάτι που σημαίνει ότι με οτιδήποτε θα απασχοληθεί θα φέρει και την σφραγίδα της. Εκτός από το real estate όπου διαπρέπει στα πιο high σημεία του πλανήτη, η ιστορική βρετανική μάρκα διοχετεύει την δημιουργικότητα των ανθρώπων της σε διάφορες δραστηριότητες. Όπως για παράδειγμα το ουίσκι Macallan Horizon το οποίο αποτελεί την πρώτη έκδοση μιας νέας συνεργασίας μεταξύ της Bentley Motors και της γνωστής εταιρίας παραγωγής ουίσκι Macallan. Στην ουσία πρόκειται για ένα από τα πιο σπάνια και φίνα αποστάγματα της εταιρείας παραγωγής του ποτού μέσα σε ένα αριστουργηματικό «γλυπτό» που περιβάλλει το μπουκάλι μέσα στο οποίο είναι κλεισμένο το ουίσκι. Το έργο τέχνης που δημιούργησε η Bentley κοστίζει περί τις 47.000 ευρώ και προφανώς αφορά ελάχιστους καταναλωτές σε όλο τον πλανήτη, όπως άλλωστε και τα αυτοκίνητα της εταιρείας.
Αυτοί που έχουν και παιδιά δεν θα μπορούσαν να τα αφήσουν χωρίς το καροτσάκι τους, το οποίο κατασκευάζει με την ίδια εμμονή στην λεπτομέρεια και την πολυτέλεια. Αυτό το τρίκυκλο διαθέτει ταπετσαρία καθισμάτων με ραφή «διαμαντού» και τροχούς ρεπλίκα Bentley, με το εμβληματικό λογότυπο B στην κεντρική πλήμνη. Μετατρέπεται από παραδοσιακό καροτσάκι για παιδιά ενός έτους σε πλήρες τρίκυκλο για παιδιά πέντε ετών και προσφέρει την απόλυτη εμπειρία πολυτελούς μεταφοράς για απαιτητικά νήπια.
H Bentley όμως ασχολείται και με την… μελισσοκομία. Το 2019, η Bentley εγκατέστησε δύο κυψέλες μελισσών στο εργοστάσιό της στο Crewe, ενισχύοντας την οικολογική της εικόνα και παρέχοντας μέλι για τους πελάτες της. Σε πέντε συγκομιδές, ο αριθμός των κυψελών έχει αυξηθεί σε 17. Ενώ το μέλι από τις νεότερες 15 κυψέλες παραμένει με την επισήμανση ως κανονικό μέλι Bentley, τα 500 βάζα από τις αρχικές κυψέλες φέρουν πλέον την επισήμανση Black Edition honey. Αν και η σύνθεση του μελιού δεν διαφέρει αισθητά, το Black Edition διακρίνεται από τη σκουρόχρωμη εμφάνισή του και την ειδική σήμανση που φιλοτεχνήθηκε από την ομάδα σχεδιασμού της Bentley. Με πάνω από 1 εκατομμύριο μέλισσες σε 17 κυψέλες, η Bentley συγκεντρώνει 1.500 τέτοια βάζα μελιού. Παρά το σήμα της, η Bentley δεν πωλεί το μέλι αλλά το χαρίζει σε εκδηλώσεις και φιλανθρωπικούς σκοπούς, προωθώντας συζητήσεις για την οικολογία και τη σημασία της μελισσοκομίας.
BUGATTI: Ρολόγια πέρα από την φαντασία
Για τον ιδιοκτήτη της Bugatti που αναζητά την απόλυτη έκφραση πλούτου και υπερβολής, υπάρχει το Jacob & Co. Bugatti Chiron Tourbillon, ένα ρολόι που η τιμή του ανέρχεται στο ιλιγγιώδες ποσό των 280.000 δολαρίων. Κατασκευασμένο ως φόρος τιμής στο θρυλικό hypercar, αυτό το πολυτελές ρολόι διαθέτει ένα απίστευτο αντίγραφο μινιατούρας του εμβληματικού κινητήρα W16 της Bugatti, αναδεικνύοντας την επιτομή της χλιδής. Ενσωματωμένο κάτω από ένα στιβαρό κρύσταλλο ζαφειριού και αναρτημένο μέσα σε τέσσερα «αμορτισέρ», η περίπλοκη μικρογραφία του κινητήρα ζωντανεύει με ένα απλό πάτημα της κορώνας. Ο ιδιοκτήτης του μπορεί να παρακολουθήσει τις τουρμπίνες να περιστρέφονται, τον στροφαλοφόρο άξονα να γυρίζει και τα μικροσκοπικά έμβολα να ανεβοκατεβαίνουν, όλα σχολαστικά κατασκευασμένα για να αναπαράγουν τη λειτουργικότητα του πραγματικού κινητήρα.
Η κατασκευή των 578 τεμαχίων του εκπληκτικού ρολογιού πήρε στην Jacob & Co. πάνω από ένα χρόνο, αναδεικνύοντας την αφοσίωσή τους στην ακρίβεια και τη λεπτομέρεια. Ενσωματωμένο σε ελαφρύ μαυρισμένο τιτάνιο διαστάσεων 54 επί 44 χιλιοστά, το ρολόι στηρίζεται άνετα σε ένα λουράκι από καουτσούκ με πόρπη τιτανίου, εξασφαλίζοντας ότι παραμένει ασφαλές ακόμη και σε ταχύτητες που ξεπερνούν τα 500 χιλιόμετρα την ώρα. Με τιμή 280.000 δολάρια, είναι μία υψηλή επίδειξη τεχνικής και χλιδής, που προορίζεται για εκείνους που μπορούν να αντέξουν οικονομικά την κατοχή του και να μετρούν τον χρόνο με τον ρυθμό που επιτρέπει ο πλούτος. Για πιο αδύναμα πορτοφόλια, η Bugatti έχει βγάλει στην αγορά και πιο φθηνά μοντέλα, διατηρώντας πάντως την αίγλη της σπάνιας μάρκας των αυτοκινήτων.
HONDA: Ρομπότ, αεροπλάνα και… μηχανές του γκαζόν
Η δραστηριότητα της Honda εκτός της παραγωγής αυτοκινήτων είναι πολυδιάστατη και πάντα στην πρώτη γραμμή της τεχνολογίας. Κάτι που αποτελεί κομμάτι του DNA της εταιρείας, συνεχίζοντας την παρακαταθήκη που άφησε πίσω της ο ιδρυτής της, ένα από τα πιο ανήσυχα πνεύματα του 20ού αιώνα και μία εμβληματική προσωπικότητα στον χώρο του αυτοκινήτου. Με βάση αυτή την παράδοση, η εταιρεία δραστηριοποιείται σε πολλούς τομείς, όντας παγκόσμιος κυρίαρχος στις μοτοσικλέτες, ενώ έχει ανοίξει τα φτερά της και σε άλλες δραστηριότητες.
Η πιο χαρακτηριστική ήταν εκείνη που σχετιζόταν με το ρομποτάκι ASIMO, το ήταν το πρώτο ανθρωποειδές ρομπότ που βγήκε μάλιστα και σε έκδοση παραγωγής. Η εξέλιξή του ξεκίνησε από την δεκαετία του 1980 και παρουσιάστηκε επίσημα το 2000, με την τελική του έκδοση να βγαίνει το 2018. Υπήρξε ιδιαίτερα δημοφιλές έκθεμα σε εκδηλώσεις της εταιρείας και αποτέλεσε και ένα icon μιας ολόκληρης εποχής, ενώ σε όλο τον κόσμο υπάρχουν κάπου 100 μονάδες σε ιδιώτες.
Μία ακόμα σημαντική δραστηριότητα της Honda, εκτός από τις εξαιρετικές μηχανές γκαζόν που χαίρουν μεγάλης εκτίμησης στις πιο απαιτητικές αγορές, είναι η κατασκευή ενός κορυφαίας τεχνολογίας jet. To Honda HA-420 HondaJet είναι ένα ελαφρύ επαγγελματικό αεροσκάφος που κατασκευάζεται από τη Honda Aircraft Company στις ΗΠΑ. Τα πρώτα σχέδια ξεκίνησαν το 1997 με την πρώτη του πτήση να γίνεται το 2003. Θεωρείται ένα από τα πιο εξελιγμένα μικρά jet που υπάρχουν στην αγορά, καθώς είναι κατασκευασμένο από πολύ ελαφρά υλικά, με εξαιρετικά χαρακτηριστικά πτήσης και έχει αποσπάσει πολλά και σημαντικά βραβεία σε όλο τον κόσμο για τον σχεδιασμό του. Έχουν πωληθεί πάνω από 200 μονάδες με το μέσο κόστος να υπολογίζεται στα Πολιτειών. Οι αρχικές ιδέες για το αεροσκάφος ξεκίνησαν το 1997 και ολοκληρώθηκαν το 1999. Η πρώτη του πτήση πραγματοποιήθηκε στις 3 Δεκεμβρίου 2003 και έλαβε το πιστοποιητικό τύπου FAA τον Δεκέμβριο του 2015, ενώ οι πρώτες παραδόσεις έγιναν τον ίδιο μήνα. Μέχρι το τέλος του 2021, είχαν παραδοθεί 200 αεροσκάφη με το μέσο κόστος να κυμαίνεται κάπου μεταξύ 5 και 6 εκατομμυρίων δολαρίων.
HYUNDAI: Πλοία, τρένα και πολλά ακόμα
H Hyundai είναι ένας βιομηχανικός κολοσσός παγκόσμιας κλάσης, με ποικίλες δραστηριότητες σε διάφορους τομείς, από την παραγωγή και επεξεργασία χάλυβα μέχρι την κατασκευή εργοστασίων και χημικών προϊόντων. Από τις πιο ενδιαφέρουσες δραστηριότητές της είναι τα τρένα που κατασκευάζει. Η Hyundai Corporation συνεργάζεται με την Hyundai Rotem, έναν διάσημο κατασκευαστή και πάροχο υπηρεσιών στον κλάδο των σιδηροδρόμων, για την παροχή μιας ποικιλίας εξοπλισμού, εξαρτημάτων και συστημάτων σηματοδότησης για τρένα υψηλής ταχύτητας, τρένα του μετρό, πετρελαιοκίνητα οχήματα, μηχανές, επιβατικά οχήματα και ελαφρές σιδηροδρομικές γραμμές.
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1977 και από τότε βρίσκεται σε διαρκή αναπτυξιακή πορεία, εξάγοντας πλέον σε 50 χώρες παγκοσμίως και έχοντας αναλάβει τεράστια έργα συγκοινωνιών σε πολλές χώρες του κόσμου. Τα τελευταία χρόνια δίνει μεγάλη έμφαση στα τρένα υπερυψηλών επιδόσεων με ταχύτητες που ξεπερνούν τα 300 χιλιόμετρα την ώρα. Εκτός από τα τραίνα, μία ακόμα μεγάλη δραστηριότητα της Hyundai είναι η κατασκευή πλοίων. Η Hyundai Corporation είναι θυγατρική εταιρεία της Hyundai Heavy Industries, της Νο1 ναυπηγικής εταιρείας στον κόσμο. Η εταιρία παράγει κάθε είδους πλοίου, όπως υπερδεξαμενόπλοια, μεσαίου μεγέθους πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και δεξαμενόπλοια φυσικού αερίου και άλλα.
LAMBORGHINI: Βίλες, σκάφη και… πικάπ
Η ιστορική ιταλική μάρκα με τα απίστευτα supercars δίνει την έγκρισή της σε μία σειρά από προϊόντα και υπηρεσίες που καμία σχέση δεν έχουν με τα αυτοκίνητα. Μία από τις δραστηριότητες στις οποίες εμπλέκονται όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, το real estate, φέρνει την Lamborghini να υπογράφει ένα υψηλής αισθητικής συγκρότημα από 53 πολυτελείς βίλες στη ισπανική Μαρμπέγια. Η κάθε βίλα έχει πολλαπλές βεράντες, ιδιωτικές πισίνες, κήπους και άμεση πρόσβαση στην παρκαρισμένη Lamborghini του ιδιοκτήτη.
Για την θάλασσα προσφέρει ένα απίστευτο γιοτ με την υπογραφή της. Το ονομάζουν “Tecnomar for Lamborghini 63» με τον αριθμό να παραπέμπει στο έτος ίδρυσης της Lamborghini, το 1963. Με κινητήρια δύναμη δύο κινητήρες MAN V12 με 2.000 ίππους ο καθένας, το σκάφος φτάνει τους 60 κόμβους (πάνω από 110 χλμ/ώρα). Θα κατασκευαστεί σε 63 κομμάτια και το κόστος του ξεπερνά τα 3 εκατομμύρια ευρώ.
Τελευταία προσθήκη στη γκάμα των προϊόντων με την υπογραφή της Lamborghini είναι τα… πικάπ. Η Lamborghini συνεργάστηκε με την Technics για να δημιουργήσει ένα ειδικό πικάπ, το SL-1200M7B, εμπνευσμένο από το στυλ της αυτοκινητοβιομηχανίας. Το πικάπ διαθέτει το σχέδιο Y της Lamborghini σε κόκκινο, κίτρινο ή πράσινο χρώμα, με εμφανές λογότυπο της ιταλικής μάρκας. Το αποκορύφωμα αυτής της συνεργασίας είναι ο συνοδευτικός δίσκος βινυλίου, ο οποίος παρουσιάζει τους ξεχωριστούς ήχους του κινητήρα V-12 έξι εμβληματικών μοντέλων της Lamborghini, συμπεριλαμβανομένων των Miura και Murcielago. Το πικάπ θα είναι ιδιαίτερα περιορισμένης έκδοσης και η τιμή του θα είναι ιδιαίτερα υψηλή όπως άλλωστε συμβαίνει με οτιδήποτε συνδέεται με το όνομα της Lamborghini.
LEXUS: Το σκάφος συνώνυμο της πολυτέλειας
Η μάρκα πολυτελείας της Toyota κατασκευάζει και αυτή το δικό της σκάφος, το οποίο όμως χαρακτηρίζεται από τις απίστευτες δόσεις χλιδής και τεχνολογίας που το συνοδεύουν. Το νέο δημιούργημα της εταιρείας, το Lexus LY 680, είναι ένα αριστούργημα φτιαγμένο για να γοητεύει και να εντυπωσιάζει. Σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο έχει μεγαλύτερη γέφυρα και μακρύτερη πλατφόρμα κολύμβησης στην πρύμνη. Το μήκος του φθάνει στα 2066 μέτρα και χρησιμοποιεί δύο κινητήρες Volvo Penta IPS, οι οποίοι διατίθενται σε δύο εκδόσεις: 1.050 ή 1.350 ίππους ο καθένας, παρέχοντας συνδυασμένη ισχύ έως και 2.700 ίππους.
Το πλούσιο εσωτερικό διαθέτει μια καλά εξοπλισμένη κουζίνα και ένα φιλόξενο καθιστικό στο κύριο κατάστρωμα. Κάτω από το κατάστρωμα, περιμένουν μια κύρια κρεβατοκάμαρα και ένας επιπλέον χώρος διαβίωσης, προσφέροντας συνολικά τρία δωμάτια και φιλοξενώντας έως και έξι επισκέπτες. Αποκλειστικά για την Ιαπωνία, οι λάτρεις του σκάφους μπορούν να κάνουν παραγγελίες μέσω των γραφείων πωλήσεων της Toyota Marine και επιλεγμένων αντιπροσώπων, ενώ την παραγωγή επιβλέπει ο γίγαντας των superyachts Horizon Group στην Ασία. Οι αρχικές παραδόσεις έχουν προγραμματιστεί για την άνοιξη του 2026, ενώ η τιμή του θα είναι κοντά στα 3,5 εκατομμύρια ευρώ χωρίς τους φόρους ή τα διάφορα εξτρά που θα προσθέσει ο τυχερός ιδιοκτήτης του.
MITSUBISHI: Κυλιόμενες σκάλες και ασανσέρ
Από το 1931, η Mitsubishi Electric είναι μια κυρίαρχη δύναμη στον κλάδο που αφορά τους ανελκυστήρες και τις κυλιόμενες σκάλες. Με εγκαταστάσεις που εκτείνονται σε όλο τον κόσμο, η Mitsubishi Electric Elevators and Escalators είναι ένα από τα πρώτα ονόματα στον τομέα αυτό.
Για να καλύψει τη ζήτηση για μεγαλύτερους ανελκυστήρες υψηλής ταχύτητας σε ολοένα και ψηλότερα κτίρια, η εταιρεία έχτισε τον SOLAÉ, τον ψηλότερο πύργο δοκιμών στον κόσμο στην Inazawa της Ιαπωνίας, ύψους 40 ορόφων, για να δοκιμάζει νέες τεχνολογίες. Ο συγκεκριμένος κλάδος της εταιρίας έχει 15 εργοστάσια (3 στην Ιαπωνία και 12 στον υπόλοιπο κόσμο) με παρουσίασε πάνω από 100 χώρες και έχει εγκαταστήσει μέχρι σήμερα τουλάχιστον 2 εκατομμύρια μονάδες (σκάλες και ασανσέρ) σε ολόκληρο τον πλανήτη.