Σάββατο του Λαζάρου: Η πρώτη Λαμπρή και η Κυριακή των Βαϊων

    Ημερομηνία:

    Σάββατο του Λαζάρου σήμερα, μία από τις μεγαλύτερες γιορτές της Ορθόδοξης Εκκλησίας, καθώς θεωρείται η «πρώτη γεύση» της Μεγάλης Εβδομάδας. 

    Το Σάββατο του Λαζάρου ή Λαζαροσάββατο στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία και σε όσες καθολικές εκκλησίες ακολουθούν το βυζαντινό τελετουργικό είναι η μέρα πριν την Κυριακή των Βαΐων.

    Την ημέρα αυτή εορτάζεται η ανάσταση του Λαζάρου από τη Βηθανία, ένα γεγονός το οποίο περιγράφεται στο κατά Ιωάννην Ευαγγέλιον. Το Σάββατο του Λαζάρου και η Κυριακή των Βαΐων έχουν τη μοναδική θέση στο εκκλησιαστικό έτος ως μέρες χαράς ανάμεσα στη Μεγάλη Σαρακοστή και το θρήνο αζαροθλτης Μεγάλης Εβδομάδας.

    Το Σάββατο του Λαζάρου είναι μέρα στην οποία, παραδοσιακά, οι ερημίτες εγκαταλείπουν τις σκήτες τους και επιστρέφουν στο μοναστήρι για τη Μεγάλη Εβδομάδα.

    Η ανάσταση του Λαζάρου θεωρείται η «πρώτη Λαμπρή» αφού η εκ νεκρών έγερση του αγαπημένου φίλου του Χριστού θεωρείται προικονομία της δικής του Ανάστασης.

    Ωστόσο η γιορτή έχει και την ψυχολογική της ερμηνεία, αφού ο λαός δεν θα μπορούσε να αφήσει στο περιθώριο την περιέργεια για το τι είδε ο Λάζαρος κατά την τριήμερή του ταφή, κάτι που αποτυπώνεται πλήρως στα κάλαντα.

    Τα κάλαντα του Λαζάρου

    Σήμερον έρχεται ο Χριστός
    ο επουράνιος θεός.
    Εν τη πόλει Βηθανία
    Μάρθα κλάει και Μαρία.
    Λάζαρο τον αδελφό της
    τον γλυκύ και καρδιακόν της.
    Τον μοιρολογούν και λένε
    τον μοιρολογούν και κλαίνε.
    Τρεις ημέρες τον θρηνούσαν
    και τον εμοιρολογούσαν
    Και τη μέρα την Τετάρτη
    κίνησε ο Χριστός για να ‘ρθει.
    Τότε εβγήκε η Μαρία
    έξω από τη Βηθανία
    και εμπρός του γονατίζει
    και τα πόδια του φιλεί.
    -Αν εδώ ήσουν, Χριστέ μου
    δεν θα πέθαιν’ ο αδελφός μου.
    Μα και πάλιν εγώ πιστεύω
    και καλότατα ηξεύρω
    ότι δύνασαι αν θελήσεις
    και νεκρούς να αναστήσεις.
    Τότε ο Χριστός δακρύζει
    και τον Άδη φοβερίζει.!
    Δεύρο έξω Λάζαρέ μου
    φίλε και αγαπητέ μου.
    Παρευθύς επελυτρώθη
    ανεστήθη κι εσηκώθη
    Τότε τον Θεόν δοξάζουν
    και τον Λάζαρο εξετάζουν.
    Πες μας, Λάζαρε, τι είδες
    εις τον Άδην απού πήγες;
    Είδα φόβους, είδα τρόμους,
    είδα βάσανα και πόνους,
    Δώστε μου νερό λιγάκι
    να ξεπλύνω το φαρμάκι
    της καρδιάς και των χειλέων
    και μην μ’ ερωτάτε πλέον.
    Του χρόνου πάλι να ‘ρθουμε,
    με υγεία να σας βρούμε,
    και ο νοικοκύρης του σπιτιού
    χρόνια πολλά να ζήσει,
    να ζήσει χρόνια εκατό
    και να τα ξεπεράσει.

    Σάββατο του Λαζάρου, τα έθιμα και η Κυριακή των Βαϊων 

    Σε πολλές περιοχές της Ελλάδας αναβιώνουν τα έθιμα της ημέρας, που έχουν συνδεθεί με την έννοια της ανάστασης και έχει ενσωματώσει προ-χριστιανικές πρακτικές που σχετίζονται με τον βλαστικό κύκλο της φύσης.

    Τα έθιμα του Σαββάτου του Λαζάρου εντάσσονται στον εαρινό εθιμικό κύκλο και ακολουθούν ως φυσική συνέχεια τα έθιμα της Αποκριάς, καθώς μετά την Καθαρά Δευτέρα ξεκινά η Μεγάλη Σαρακοστή που προετοιμάζει συμβολικά αλλά και με την διατροφική της εγκράτεια για το πέρασμα στη χαρά της αναγέννησης.

    Η καθαυτή εθιμική περίοδος του Πάσχα ξεκινά το Σάββατο του Λαζάρου και την Κυριακή των Βαΐων, με νεκρολατρικές και γονιμικές πρακτικές να εντοπίζονται σε όλη την Ελλάδα.

    Τις περισσότερες από αυτές γνωρίζουμε από παλαιότερες καταγραφές καθώς έχουν ατονήσει στο σύγχρονο αστικοποιημένο περιβάλλον.

    Η κοιτίδα της πιο εντυπωσιακής και αυθόρμητα επιτελούμενης πασχαλινής εθιμολογίας ακόμη και σήμερα βρίσκεται βόρεια στο χάρτη της Ελλάδας: στην περιοχή της Μακεδονίας. Από το Ρουμλούκι της Ημαθίας μέχρι τα χωριά της Κοζάνης (Αιανή, Λευκοπηγή, Κρόκος, Ροδιανή, Αγ. Παρασκευή) το έθιμο των Λαζαρίνων κυριαρχεί: άλλοτε αυστηρά και μόνο ανύπαντρα κορίτσια, σήμερα και μεγαλύτερης ηλικίας γυναίκες, με τις χαρακτηριστικές τοπικές φορεσιές, τραγουδούν στις γειτονιές των χωριών τα λαζαριάτικα τραγούδια.

    Το Σάββατο του Λαζάρου τα τραγουδίσματα και οι αγερμοί προαναγγελίας της ανάστασης κυριαρχούν. Η Κυριακή των Βαΐων μυρίζει…ψάρι και αποτελεί την ανάπαυλα της σαρακοστιανής νηστείας πριν την αυστηρότητα της Μεγάλης Εβδομάδας. Χαρακτηριστική περίπτωση κατά την οποία η εκκλησιαστική εικονογραφία επηρέασε την παραδοσιακή χειροτεχνία είναι οι σταυροί από βάγια ή νέους εύπλαστους βλαστούς (συνήθως ιτιά και μυρτιά) που πλέκονται με τις τεχνικές μικροκαλαθοπλεκτικής οι οποίες παραμένουν ενεργές στα Κυκλαδονήσια και την Κρήτη. Πολλά ανώφλια «φορούν» τέτοια καλαμένια σταυρουδάκια τέτοιες μέρες και μέχρι το μαγιάτικο στεφάνι.

    Κοινοποίηση:

    Τελευταία Νέα

    Κοινοποίηση:

    Περισσότερα Άρθρα
    Σχετικα

    ΠΑΤΡΑ: Δείτε τα δήθεν μηνύματα (απάτης) μέσω GOV.GR

     του Αχιλλέα Ροδίτη Είναι λογικό να την «πατήσεις» ειδικά αν...

    ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ: Κόντρα για το εορταστικό και τις Κυριακές του Δεκέμβρη

     Το νέο μεγάλο «μέτωπο» αντιπαράθεσης μεταξύ του νέου προέδρου...

    ΠΑΤΡΑ – ΦΩΤΟ: Γιορτή στο εκκλησάκι που έχει ταφεί ο Αγιος Γερβάσιος

    Γιορτή έγινε στο εκκλησάκι, όπου έχει ταφεί ο Αγιος...

    Αντιπροσωπεία του σπιράλ στη Λάρισα ΦΩΤΟ

    Με τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας Δημήτρη Κουρέτα, τον Δήμαρχο Λάρισας...
    Best Shop