Επιτηρητές καταναλωτικών συμπεριφορών από 21 χώρες κατέθεσαν επίσημη καταγγελία στις αρχές της ΕΕ σχετικά με τις φερόμενες «σκοτεινές» πρακτικές της κινεζικής εταιρείας ρούχων Shein.
Μάλιστα, μεταξύ των όσων ανέφεραν συγκαταλέγεται και η πρόκληση «ντροπής» στους πελάτες με στόχο να αγοράσουν περισσότερα από όσα μπορούν να αντέξουν οικονομικά.
Οι «σκοτεινές» μέθοδοι της Shein
Η Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών (BEUC) υπέβαλε φάκελο 29 σελίδων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναφέροντας πολλαπλά παραδείγματα «σκοτεινών πρακτικών» ή παραπλανητικών τεχνικών που αποσκοπούν στην ενθάρρυνση αγορών.
Η BEUC λέει ότι η Shein χρησιμοποιεί επίσης αυτό που είναι γνωστό ως «confirm shaming», το οποίο κάνει τον καταναλωτή να αισθάνεται άσχημα αν παραλείψει να αγοράσει ένα προϊόν.
Η Shein αντεπιτέθηκε στην BEUC, ισχυριζόμενη ότι η ομάδα προστασίας των καταναλωτών δεν ήταν πρόθυμη να συναντηθεί με την εταιρεία για να συζητήσουν τα θέματα.
Στο πλαίσιο της επίσημης καταγγελίας της, η ομάδα προστασίας των καταναλωτών θέλει η ΕΕ να αναγκάσει τη Shein να αποκαλύψει τα δεδομένα πίσω από τους ισχυρισμούς που χρησιμοποιεί στο μάρκετινγκ της, όπως «τα αποθέματα είναι χαμηλά» και τα χρονόμετρα αντίστροφης μέτρησης για τη λήξη των πωλήσεων.
Η BEUC κατηγορεί τη Shein για «αθέμιτες εμπορικές πρακτικές» που, όπως υποστηρίζει, «οδηγούν σε σοβαρές επιζήμιες συνέπειες για τους καταναλωτές και την κοινωνία γενικότερα», δημιουργώντας ντουλάπες γεμάτες με ελάχιστα χρησιμοποιημένα ρούχα και μεθόδους παραγωγής που ενδέχεται να χρησιμοποιούν χημικές ουσίες που είναι επιβλαβείς για το περιβάλλον.
Κατηγόρησε επίσης την εταιρεία ότι προωθεί αγοραστικές συνήθειες που αυξάνουν τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα.

«Από τη μία πλευρά, προωθούν τις υπερβολικές δαπάνες και προκαλούν οικονομικές απώλειες για τους καταναλωτές. Από την άλλη πλευρά, υποκινούν την υπερκατανάλωση ρούχων, τα οποία συχνά περιέχουν επίσης επιβλαβείς χημικές ουσίες, με αποτέλεσμα να παραπλανούν και να αποδυναμώνουν τους καταναλωτές στην προσπάθειά τους για πράσινη μετάβαση. Τελικά, οι πρακτικές αυτές τροφοδοτούν τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα που προκαλεί η βιομηχανία της γρήγορης μόδας», αναφέρει στην εισήγησή της.
Εάν η Shein δεν μπορέσει να παράσχει τα στοιχεία πίσω από τους ισχυρισμούς της σχετικά με τις πωλήσεις σε αντίστροφη μέτρηση και τα επίπεδα αποθεμάτων, θα αναγκαστεί να σταματήσει αυτό το μήνυμα στην ΕΕ, δήλωσε η BEUC.
Η ομάδα παρακολούθησης των καταναλωτών εξέφρασε επίσης ανησυχίες σχετικά με την «κυκλοφορία μη ασφαλών προϊόντων στην Ευρώπη, τα οποία ενδέχεται να μην συμμορφώνονται με τα πρότυπα της ΕΕ για τα υφάσματα και τα αξεσουάρ».
Οι κατηγορίες από την ΕΕ
Η καταγγελία έρχεται τέσσερις μήνες αφότου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το δίκτυο των αρχών προστασίας των καταναλωτών στην ΕΕ, γνωστό ως Δίκτυο Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών (CPC), ξεκίνησαν έρευνα σχετικά με τη συμμόρφωση της Shein με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τους καταναλωτές.
Σύμφωνα με τον Guardian, την περασμένη εβδομάδα, η ΕΕ και το δίκτυο CPC ειδοποίησαν τη Shein ότι παραβιάζει τη νομοθεσία της ΕΕ σε διάφορους τομείς, όπως οι ψεύτικες εκπτώσεις, οι «πωλήσεις υπό πίεση» και οι «παραπλανητικές ετικέτες προϊόντων», οι οποίες υποδηλώνουν ότι το προϊόν προσφέρει κάτι ιδιαίτερο, ενώ στην πραγματικότητα το χαρακτηριστικό αυτό απαιτείται ήδη από το νόμο.
Προέτρεψαν τη Shein να σεβαστεί τους ευρωπαϊκούς νόμους περί προστασίας των καταναλωτών και προειδοποίησαν την εταιρεία ότι μπορεί να αντιμετωπίσει πρόστιμα εάν δεν αντιμετωπίσει τις ανησυχίες της ΕΕ.
Η BEUC δήλωσε ότι η καταγγελία της ήταν συμπληρωματική της δράσης της ΕΕ και περιλάμβανε «πρόσθετα στοιχεία» σχετικά με τη χρήση σκοτεινών πρακτικών και «εκτεταμένη έρευνα από ομάδες καταναλωτών σε όλη την Ευρώπη».
«Οι καταναλωτές θα εξυπηρετούνταν καλύτερα αν η BEUC συμφωνούσε να συναντηθεί μαζί μας, να μας επιτρέψει να εξηγήσουμε τις δραστηριότητές μας και να συζητήσουμε ανοιχτά και με διαφάνεια τις όποιες ανησυχίες τους. Δυστυχώς, έχουν επιλέξει να απορρίψουν κάθε ένα από τα πολλά αιτήματά μας για συνάντηση τα τελευταία χρόνια».
Η εταιρεία πρόσθεσε ότι ήδη συνεργάζεται εποικοδομητικά με τις εθνικές αρχές καταναλωτών και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να αποδείξει τη δέσμευσή της να συμμορφώνεται με τη νομοθεσία της ΕΕ.