Με πρόσχημα την παραβίαση της τουρκικής υφαλοκρηπίδας, η Αγκυρα ανέπτυξε τα τελευταία 24ωρα έως και πέντε πολεμικά πλοία σε περιοχή η οποία βρίσκεται μόλις έξω από τα όρια της αιγιαλίτιδας ζώνης μεταξύ Κάσου και Καρπάθου, όπου πλέει τις τελευταίες ημέρες το υπό ιταλική σημαία πλοίο «Ievoli Relume», με σκοπό έρευνες για τη μελλοντική εγκατάσταση υποβρυχίων καλωδίων του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου (Great Sea Interconnector-GSI).
Η ανατολική Μεσόγειος αγγίζει ευαίσθητες χορδές της τουρκικής διπλωματίας και ως φαίνεται οδηγεί στην επιλογή δημιουργίας συνθηκών έντασης, πρόσφατα κατά την πόντιση υποβρυχίου καλωδίου οπτικών ινών από το «Teliri» και τώρα με βάση τις έρευνες του «Ievoli Relume», οι οποίες εξ ορισμού δεν επηρεάζουν την υφαλοκρηπίδα.
Στο σημείο πλέει τις τελευταίες ημέρες το υπό ιταλική σημαία ερευνητικό πλοίο «Ievoli Relume».
Η δημιουργία συνθηκών έντασης λίγο έξω από τα όρια των ελληνικών χωρικών υδάτων, πέρα από την πάγια τακτική της Αγκυρας να υπερασπίζεται στο πεδίο τις απόψεις περί εξωτερικών ορίων της τουρκικής υφαλοκρηπίδας –που κοινοποιήθηκαν με την επιστολή του πρώην μονίμου αντιπροσώπου της Τουρκίας στον ΟΗΕ Φεριντούν Σινιρλίογλου της 18ης Μαρτίου 2020 (Α/74/757)–, καταγράφεται λίγες ημέρες μετά τη ρητορική ένταση για το Κυπριακό, αλλά και τις μάλλον άκομψες παρεμβάσεις στα εσωτερικά της Ελλάδας με τις δημόσιες τοποθετήσεις και του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για τον υπουργό Εθνικής Αμυνας Νίκο Δένδια.
Συγκεκριμένα, η παρουσία του ερευνητικού πλοίου προκάλεσε σταδιακά την ανάπτυξη δύο φρεγατών και μιας κορβέτας από το τουρκικό ναυτικό και συγκεκριμένα των «Gokova», «Gokcu» και «Beykoz». Αρχικά από την ελληνική πλευρά στην περιοχή των ερευνών βρισκόταν μόνο η κανονιοφόρος «Αήττητος», ενώ μετά την ενίσχυση της τουρκικής παρουσίας κρίθηκε απαραίτητη η αποστολή και της φρεγάτας «Νικηφόρος Φωκάς» στα στενά Κάσου – Καρπάθου, σε ικανή δηλαδή απόσταση από τις έρευνες του ιταλικού πλοίου.
Μάλιστα χθες καταγράφηκαν και τέσσερις παραβάσεις στο FIR Αθηνών από δύο ελικόπτερα και ένα UAV. Είναι, πάντως, ενδιαφέρουσα η επιλογή της Αγκυρας να ασκήσει πίεση στο συγκεκριμένο γεωγραφικό σημείο και, μάλιστα, για ένα έργο, το Great Sea Interconnector, το οποίο διχάζει την Αθήνα και τη Λευκωσία.
Το «Ievoli Relume» κινείται βάσει NAVTEX του σταθμού Ηρακλείου της Υδρογραφικής Υπηρεσίας (693/24), με στόχο «επιχείρηση έρευνας για την εγκατάσταση υποβρύχιου καλωδίου» και, με βάση τουλάχιστον την πορεία που εγκρίθηκε, καλύπτει μια περιοχή η οποία ξεκινάει από το μέσο της απόστασης Κρήτης – Κάσου και φθάνει έως τα νότια της Καρπάθου. Το σημείο στο οποίο έχει προκληθεί η ένταση με την αδικαιολόγητα υψηλή συγκέντρωση τουρκικών πολεμικών πλοίων βρίσκεται ουσιαστικά σε ένα μικρό κενό νότια του στενού Κάσου – Καρπάθου, το οποίο δεν καλύπτεται από ελληνικά χωρικά ύδατα που, όπως είναι γνωστό, έχουν έκταση 6 ναυτικών μιλίων.
Εν τω μεταξύ, χθες, στον χορό των αμφιλεγόμενων δηλώσεων για τα ελληνοτουρκικά εισήλθε και ο υπουργός Υγείας Αδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος εξέφρασε την άποψη ότι με τα F-35 η Πολεμική Αεροπορία μπορεί να απειλήσει ακόμη και την Αγκυρα, χωρίς τα αεροσκάφη να γίνουν αντιληπτά. «Εγώ ακούω αυτά τα “θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά” και με πιάνουν τα γέλια. Με τα F-35 μόνο εμείς μπορούμε να πάμε μια νύχτα ξαφνικά στην Τουρκία. Είδατε στην Υεμένη τι έγινε; Εάν έχεις τα F-35, που δεν πιάνουν τα ραντάρ, μια νύχτα ξαφνικά μπορεί να βρεθείς στην Αγκυρα και να τα κάνεις γης Μαδιάμ», ανέφερε (τ/σ Οpen) ο κ. Γεωργιάδης και συμπλήρωσε: «Δεν λέω πως θα κάνουμε κάτι τέτοιο εμείς, γιατί δεν θέλουμε να κάνουμε κάτι τέτοιο, αλλά όταν τα λέει ο Ερντογάν με πιάνουν τα γέλια. Με τι θα έρθεις μια νύχτα στην Ελλάδα; Με τα σαπάκια που έχεις; Αφού το ξέρουν όλοι πως η Τουρκία είναι μηδέν στην αεροπορία, επί πενταετίας Μητσοτάκη».