Σούπερ μάρκετ: Σε ποια προϊόντα αυξήθηκαν και σε ποια μειώθηκαν οι τιμές

    Ημερομηνία:

    Οριακή αύξηση της τάξης του +0,60% καταγράφεται στις τιμές των προϊόντων στα Σούπερ Μάρκετ τον φετινό Φεβρουάριο, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2024, σύμφωνα με στοχευμένη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που εστιάζει αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ και εξετάζει τις πληθωριστικές τάσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Αντιθέτως, παρατηρείται μείωση της τάξης του -0,35% στο κυλιόμενο 12μηνο (Μάρτιος 2024 – Φεβρουάριος 2025), σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.

    Μάλιστα, όπως επισημαίνεται, η σταθεροποιητική τάση του Φεβρουαρίου οφείλεται, στις μικρές γενικά μεταβολές και στην αλληλεξουδετέρωση της επίδρασης από συγκεκριμένες κατηγορίες οι οποίες παρουσιάζουν αύξηση λόγω συγκυριακών συνθηκών, όπως κατηγορίες που σχετίζονται με το κακάο και τον καφέ και τα θαλασσινά, και στις μειώσεις που παρουσιάζουν σταθερά αρκετές άλλες.

    Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:

    • Τροφές και είδη για κατοικίδια: -7,08%
    • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -5,58%
    • Αυγά, βούτυρα, ζωμοί: -1,58%
    • Αλλαντικά: -1,34%
    • Είδη μίας χρήσης, οικιακά είδη και είδη πάρτι: -1,20%

    Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

    • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +5,47%
    • Είδη πρωινού και ροφήματα: +4,55%
    • Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +3,19%
    • Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζόμενα είδη: +2,82%
    • Τυροκομικά: +2,06%

    Η κατηγορία με τρόφιμα παντοπωλείου που περιλαμβάνει το ελαιόλαδο παρουσιάζει μηδενική μεταβολή. Τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά παρουσιάζουν μείωση -0,28%. Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 10 κατέγραψαν μείωση, οι 12 αύξηση και μία ήταν αμετάβλητη.

    proliptikes

    Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ:

    • Αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση το τελευταίο δωδεκάμηνο στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής-
    τεχνολογικής ετοιμότητας τους και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

    • Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν αύξηση από τα μέσα του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι εντονότερη.

    • Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024). Τον Μάρτιο μπαίνει σε εφαρμογή ο νέος κώδικας δεοντολογίας για τις προωθητικές ενέργειες.

    • Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.

     Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα
    τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.

    • Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.

    PhysioClinic

    Κοινοποίηση:

    Τελευταία Νέα

    Κοινοποίηση:

    Περισσότερα Άρθρα
    Σχετικα

    Το καζίνο (με ύψος 197 μέτρων) στο Ελληνικό πήρε εμπρός

    Μετά την έκδοση της οικοδομικής άδειας, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ...

    Αλλάζουν οι τραπεζικές ισορροπίες στην Ε.Ε. – Θετικό το παράδειγμα της Ελλάδας, λέει η Μπουχ

    Τώρα που οι ελληνικές τράπεζες και εν γένει οι τράπεζες του Ευρωπαϊκού...

    Το Helmos Mountain Festival επιστρέφει για τρίτη χρονιά με κορυφαίους καλλιτέχνες!

    Το Helmos Mountain Festival επιστρέφει για τρίτη χρονιά, από...