Ηείσοδος των Σπαρτιατών ως πέμπτης δύναμης στη Βουλή αποτέλεσε ίσως τη μεγαλύτερη έκπληξη των εκλογών της Κυριακής. Η εθνικιστική, ακροδεξιά πλατφόρμα του κόμματος φαίνεται να χαίρει ευρείας αποδοχής κυρίως στις νεαρότερες ηλικίες με τις δημοσκοπήσεις να δείχνουν πως 9,2% των ψηφοφόρων 17 έως 34 ετών στηρίζει την πολιτική αναγέννηση του καταδικασμένου «πρωτοπαλίκαρου» της Χρυσής Αυγής, Ηλία Κασιδιάρη. Μια βουτιά στα δημοφιλέστερα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ρίχνει φως στη στροφή ενός στους δέκα νέους προς τη μισαλλοδοξία και τον υπερεθνικισμό.
Μια απλή αναζήτηση των όρων «Κασιδιάρης» ή «Σπαρτιάτες» επιστρέφει περίπου 20.000 αναρτήσεις στο Instagram, ενώ σχετικά βίντεο στο TikTok πλησιάζουν τα 60 εκατομμύρια προβολές, χωρίς να υπολογίζει κανείς τα εκατοντάδες χιλιάδες κλικ που συγκεντρώνουν και παρεμφερείς όροι όπως «Ηλίας Κασιδιάρης», «Κασιδιάρης_2023», «Κασιδιάρης_Ερχεται», «Σπαρτιάτες_Ολοι» και «Σπαρτιάτες_Κόμμα». Οι δημοσιεύσεις αυτές δεν προέρχονται μόνο από τους επίσημους λογαριασμούς των «Σπαρτιατών» ή του κόμματος του Ηλία Κασιδιάρη «Ελληνες για την Πατρίδα», του οποίου η κάθοδος στις εκλογές εμποδίστηκε από τον Αρειο Πάγο τον περασμένο Μάιο, αλλά και από δεκάδες απλούς χρήστες, οι οποίοι ανώνυμα και επώνυμα διασπείρουν το «κήρυγμα» του καταδικασμένου για διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης πρώην στελέχους της Χρυσής Αυγής.
Με κεντρικό σύνθημα «Φυλακή στην Αλήθεια», ο ακροδεξιός διαδικτυακός μηχανισμός φιλοτέχνησε ένα προφίλ «πολιτικού κρατούμενου» για τον Ηλία Κασιδιάρη, προωθώντας την ιδέα πως η φυλάκισή του καθιστά συστημική προσπάθεια φίμωσής του. Τα περισσότερα βίντεο έχουν πάνω 20 χιλιάδες προβολές και εκατοντάδες σχόλια. «Λιάκο σε χρειαζόμαστε στη Βουλή. Να τους χώσεις όλους μέσα και να πάρεις εκδίκηση για εμάς τους Ελληνες», αναφέρει σχόλιο χρήστη με δεκάδες θετικές αντιδράσεις, ενώ άλλοι δηλώνουν «Είναι στη φυλακή γιατί τον φοβούνται. Υπομονή και μόλις βγει δεν θα ξέρουν από πού τους ήρθε». Η καμπάνια συμπληρώνεται από αναρτήσεις εθνικιστικού, ρατσιστικού και ισλαμοφοβικού περιεχομένου με την ταινία «300» να έχει την τιμητική της, και τον Τζέραρντ Μπάτλερ, που υποδύεται τον Λεωνίδα στη χολιγουντιανή παραγωγή, να εμφανίζεται σε πολλά βίντεο ως… πρόγονος του έθνους.
Σύγκριση
Η βαρύτητα της διαδικτυακής παρουσίας των Σπαρτιατών γίνεται πραγματικά αισθητή εάν τη συγκρίνει κανείς με αυτές άλλων κομμάτων, όπως της Νέας Δημοκρατίας και του ΣΥΡΙΖΑ. Στο TikTok, πλατφόρμα η οποία απευθύνεται κυρίως σε χρήστες νεαρότερης ηλικίας, αναρτήσεις για τον πρωθυπουργό αριθμούν περίπου 350 εκατ. προβολές, ενώ αυτές του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης περίπου 190 εκατ. Βέβαια, οι επικοινωνιακές εκστρατείες του Κυριάκου Μητσοτάκη και του Αλέξη Τσίπρα προϋπάρχουν της εκλογικής περιόδου, ενώ η εκτόξευση των Σπαρτιατών στο πολιτικό προσκήνιο είναι προϊόν των προηγούμενων λίγων εβδομάδων.
Στον δρόμο προς τη δεύτερη κάλπη, λοιπόν, το ιντερνετικό «ανάστημα» των εκλεκτών του Ηλία Κασιδιάρη δεν υπολείπεται των παραδοσιακών κομμάτων. Αν υπολογίσει κανείς και τον τρόπο λειτουργίας των αλγορίθμων αυτών των εφαρμογών, οι οποίοι στοχεύουν στη μεγιστοποίηση της αλληλεπίδρασης των χρηστών με περιεχόμενο που τους ενδιαφέρει, είναι αναμενόμενο πως το χρονολόγιο των χρηστών που βρίσκονταν ήδη στο φάσμα της Ακροδεξιάς κατακλύστηκε με αναρτήσεις των Σπαρτιατών. Ο συστηματικός «βομβαρδισμός» των μέσων που χρησιμοποιούν περισσότερο οι νέοι φαίνεται πως συντέλεσε καθοριστικά στην ανάδειξη του κόμματος σε πέμπτη δύναμη πανελλαδικά και σε τέταρτη δύναμη στις ηλικίες 17-24.