Είναι γνωστό ότι επιτήδειοι «κατεβάζουν» τα χιλιόμετρα στα αυτοκίνητα προκειμένου να τα μοσχοπουλήσουν. Το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ), όμως, ψάχνει και βρίσκει και εκείνους που «κατεβάζουν» τα κυβικά των αυτοκινήτων τους προκειμένου να τα κυκλοφορούν χωρίς να πληρώνουν φόρους στο κράτος!
Η πολύ υψηλή φορολογία στα αυτοκίνητα έχει αναγκάσει χιλιάδες ιδιοκτήτες σε… πατέντες, που τις περισσότερες φορές δεν είναι νόμιμες. Το κόλπο με τους εικονικούς υποκυβισμούς στα αυτοκίνητα είναι μεν γνωστό στην αγορά αυτοκινήτου, βρίσκεται όμως ψηλά στους ελέγχους που διενεργεί σήμερα το ΣΔΟΕ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από τον Σεπτέμβριο και μετά έχουν εξαρθρωθεί τουλάχιστον τρία τέτοια κυκλώματα (σε Αττική, Πελοπόννησο και Μακεδονία), με τη βοήθεια των οποίων εκατοντάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων κατάφερναν να γλιτώσουν από τα υψηλά τεκμήρια, τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης και τα υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας. Στα χρόνια της οικονομικής κρίσης έχουν εντοπιστεί τουλάχιστον 7.000 περιπτώσεις αυτοκινήτων να κυκλοφορούν και να κινούνται με μεγαλύτερο κινητήρα από εκείνον που έχει δηλωθεί.
Οι έρευνες εστιάζουν στις δηλώσεις περί δήθεν αλλαγής δίλιτρων ή μεγαλύτερων κινητήρων με άλλους μικρότερους, το πολύ έως 1.800 κυβικά εκατοστά. Το ΣΔΟΕ εξετάζει σειρά φακέλων που υποβλήθηκαν σε Διευθύνσεις Μεταφορών της Πελοποννήσου και της Στερεάς Ελλάδας για υποκυβισμούς-μαϊμού που έχουν παρατηρηθεί σε περιοχές ολόκληρης της Ελλάδας, όπου τα κυκλώματα έχουν απλώσει πλοκάμια.
Παράλληλα, ένας ακόμη καυτός φάκελος που εξετάζεται είναι και αυτός που αφορά αυτοκίνητα τα οποία αλλάζουν μεν όντως κινητήρα, αλλά βάζουν μεγαλύτερο απ’ ό,τι δηλώνεται στα χαρτιά. Ετσι, οι ιδιοκτήτες τους πληρώνουν τέλη, φόρους κ.λπ., αλλά πολύ χαμηλότερους απ’ όσο θα έπρεπε κανονικά για ένα τέτοιο Ι.Χ. αυτοκίνητο.
Πώς στήνεται η κομπίνα
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι έρευνες αυτές στρέφονται σε συνεργεία, ΚΤΕΟ, αλλά και υπαλλήλους των αρμόδιων Διευθύνσεων Μεταφορών. Σε περιπτώσεις όπως αυτές, ιδιοκτήτες με πολυτελή οχήματα 2.000-3.000 κυβικών μέτρων επέλεγαν να πληρώσουν 2.000-5.000 ευρώ στα κατάλληλα πρόσωπα, για να αποκτήσουν μια βεβαίωση περί δήθεν μετατροπής του κινητήρα ώστε να μειώσουν τον κυβισμό του οχήματός τους στην άδεια κυκλοφορίας.
Ο ιδιοκτήτης έτσι κάνει εύκολα απόσβεση των χρημάτων του, αφού με το κόλπο του υποκυβισμού ενός αυτοκινήτου 2.000-3.000 κυβικών εκατοστών:
■ Αντί 625-1.150 ευρώ για τέλη κυκλοφορίας, δεν πληρώνει παραπάνω από 300 ευρώ. Κερδίζει έτσι τουλάχιστον 325-850 ευρώ τον χρόνο.
■ «Ξεφουσκώνει» το τεκμήριο από 8.800 ευρώ ή έως και 19.000 ευρώ τον χρόνο σε μόλις 4.000-7.000 ευρώ. Γλιτώνει έτσι καπέλο φόρου τουλάχιστον 100 ή έως και 5.000 ευρώ τον χρόνο, ανάλογα με το εισόδημα που δηλώνει και τον φορολογικό συντελεστή στον οποίο ανήκει.
■ Απαλλάσσεται αυτομάτως από φόρο πολυτελούς διαβίωσης 450-1.900 ευρώ που πληρώνει ετησίως.
Επιπλέον, καθίσταται ξαφνικά και πάλι δικαιούχος μιας σειράς εκτάκτων ή τακτικών επιδομάτων, παροχών και μέτρων στήριξης, από τα οποία συλλήβδην εξαιρούνται όσοι εμπίπτουν σε φόρο πολυτελούς διαβίωσης.
Για όλα αυτά, ο ιδιοκτήτης του οχήματος δεν χρειάζεται να πληρώσει καμία μετατροπή στο όχημά του. Αντιθέτως, με το κόλπο του υποκυβισμού, το αυτοκίνητο αποκτά και υψηλότερη μεταπωλητική αξία σε σχέση με τα αντίστοιχα δίλιτρα μοντέλα.
Στις περιπτώσεις αυτές, τα στελέχη του ΣΔΟΕ έχουν ανακαλύψει και εκατοντάδες πιστοποιητικά τεχνικών ελέγχων-μαϊμού, τα οποία μετά από διασταύρωση που πραγματοποίησαν στα ΚΤΕΟ που φέρονται ότι τα έχουν εκτυπώσει διαπιστώθηκε ότι είναι πλαστά.
Ωστόσο, επειδή το όχημα πρέπει πράγματι κάποια στιγμή να περάσει από ΚΤΕΟ, φαίνεται ότι υπάρχουν και περιπτώσεις όπου η διαδικασία ελέγχου ολοκληρώνεται χωρίς τεχνικές παρατηρήσεις. Το ΣΔΟΕ ερευνά, λοιπόν, τη διαδρομή του χρήματος για να διαπιστωθεί αν καταβλήθηκε το σχετικό τίμημα.
Σύμφωνα με νεότερες έρευνες, αποδεικνύεται ότι κυκλώματα που είχαν εντοπιστεί και προ ετών σε παλαιότερους ελέγχους έκαναν υποκυβισμούς. Αλλά η δράση τους πλέον φαίνεται να είναι καλύτερα συγκαλυμμένη και να μετατοπίζεται χωρικά σε άλλες περιοχές.
Σε μερικές περιπτώσεις μάλιστα ο υποτιθέμενος υποκυβισμός γινόταν «εκτός προδιαγραφών», καθώς οι εταιρείες δεν διαθέτουν αντίστοιχους κινητήρες στα συγκεκριμένα μοντέλα αυτοκινήτων.