Χωρίς αλλαγές ως προς το βασικό «κορμό» του, δηλαδή, τη θέσπιση ενός πλαισίου κανόνων διαφάνειας για τους servicers, μεγαλύτερα «κουρέματα» στον εξωδικαστικό μηχανισμό και «άνοιγμα» της αγοράς των δανείων σε μη τραπεζικά ιδρύματα, αλλά την προσθήκη του «Ηρακλή 3», κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείο Οικονομικών «Δάνεια: Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία των ευάλωτων- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167».
Πιο αναλυτικά, στο νομοσχέδιο, σκοπός του οποίου, όπως είχε τονίσει και ο υπουργός Οικονομικών, κ. Κωστής Χατζηδάκης, είναι να γίνει το επόμενο βήμα στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης του ληξιπρόθεσμου ιδιωτικού χρέους που εξακολουθεί να υφίσταται στην οικονομία, θέτοντας εμπόδια στην ακόμα πιο ισχυρή ανάπτυξη που μπορεί να πετύχει η χώρα, προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:
1) Συγκεκριμένες υποχρεώσεις για τους servicers ως προς την ενημέρωση, εξυπηρέτηση και σεβασμό των δικαιωμάτων των καταναλωτών, σύμφωνα με τις σχετικές ρυθμίσεις της Οδηγίας 2021/2167. Επιπλέον, πέρα από τις προβλέψεις της Οδηγίας, επιβάλλει την υποχρέωση στους servicers να παρέχουν μέσω ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας προσωποποιημένη και αναλυτική ενημέρωση προς τους οφειλέτες, για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωμών, τις δόσεις, το επιτόκιο της ρύθμισης κ.λπ. Ο οφειλέτης θα μπορεί να βλέπει τα στοιχεία αυτά εισερχόμενος με χρήση του κωδικού του σε ειδική εφαρμογή στις ιστοσελίδες των servicers (κατ’ αναλογία με το webbanking των τραπεζών). Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης προβλέπονται ποινές, όπως πρόστιμα έως 500.000 ευρώ, υποχρέωση διόρθωσης της παράβασης και φθάνουν μέχρι ανάκληση της άδειας λειτουργίας. Οι ποινές επιβάλλονται από τους κατά περίπτωση αρμόδιους φορείς (υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης, Τράπεζα της Ελλάδος).
2) Βελτιώσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό που θα αποδώσουν επιπλέον «κούρεμα» έως και 28% στους οφειλέτες, θεσπίζεται επιτόκιο σταθερό 3% για 3 χρόνια για όλες τις ρυθμίσεις που επιτυγχάνονται μέσω αυτού και υποχρέωση των πιστωτών να αποδεχτούν τη ρύθμιση που βγάζει ο αλγόριθμος της πλατφόρμας. Στην περίπτωση που οι πιστωτές απορρίπτουν τη ρύθμιση, θεωρώντας ότι τα στοιχεία που προσκομίζει ο οφειλέτης για να κριθεί ευάλωτος δεν είναι αληθή, θα φέρουν (οι πιστωτές) την υποχρέωση να το αποδείξουν στα δικαστήρια, προσκομίζοντας στοιχεία που απορρίπτουν αυτά του οφειλέτη.
3) Επεκτείνονται οι δραστηριότητες των Εταιρειών Παροχής Πιστώσεων σχετικά με τη χορήγηση δανείων και σε νομικά πρόσωπα. Οι εν λόγω δραστηριότητες συμπεριλαμβάνουν εφεξής πιστώσεις στεγαστικής ή καταναλωτικής πίστης και την αναδιάρθρωση του υφιστάμενου δανείου.
«Ηρακλής 3»
Με βάση το νομοσχέδιο, το ανώτατο συνολικό ποσό της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου ανέρχεται σε δύο δισεκατομμύρια (2.000.000.000) ευρώ. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που εκδίδεται κατόπιν σχετικής απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το ως άνω ποσό δύναται να αυξάνεται. Υπενθυμίζεται ότι στα δύο προηγούμενα προγράμματα (Ηρακλής Ι και ΙΙ) το ύψος των κρατικών εγγυήσεων ανήλθε σε 18,7 δις ευρώ για συνολικές τιτλοποιήσεις 48 δις ευρώ.
Το αίτημα για την παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου υποβάλλεται αποκλειστικά εντός χρονικής περιόδου που εκκινεί από την ημερομηνία δημοσίευσης της «απόφασης επανεισαγωγής» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επί του προγράμματος παροχής εγγυήσεων του παρόντος, και λήγει στις 31.12.2024.