Για 120 λεπτά, η κινητοποίηση στα κέντρα επιχειρήσεων στο ΓΕΕΘΑ (παρουσία Φλώρου) και στο υπουργείο Ναυτιλίας (ήταν παρών ο υπηρεσιακός υπουργός Θεόδωρος Κλιάρης και ανώτατα στελέχη του Λιμενικού) ήταν μεγάλη, για να αντιμετωπιστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η κατάσταση που είχε διαμορφωθεί.
Κατόπιν της απόφασης που ελήφθη από τις ηγεσίες, στο σημείο εστάλησαν drones, που παρείχαν live εικόνα, μαζί με τρία Super Puma, 6 πλωτά του Λιμενικού, ένα πλοίο Ανοιχτής Θάλασσας ΠΛΣ και ένα πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού, με συνέπεια, όπως επεσήμαναν στο protothema.gr επιχειρησιακά στελέχη «όταν τουρκικές ακταιωροί κατέπλευσαν στη θαλάσσια περιοχή της σύγκρουσης, βρέθηκαν μπροστά σε τετελεσμένα γεγονότα. Οι ελληνικές επιχειρησιακές δυνάμεις ήταν ανώτερες, 7 προς 1 με αποτέλεσμα οι Τούρκοι οι οποίοι ούτως ή άλλως δεν είχαν επισήμως αρμοδιότητα, έμειναν παρατηρητές».
Τις κρίσιμες στιγμές της παρουσίας των ελληνικών δυνάμεων στο σημείο της σύγκρουσης, προέκυψε, ωστόσο, ένα άλλο θέμα. Όταν το Λιμενικό επιχείρησε να επικοινωνήσει με τους καπετάνιους των δύο πλοίων, ο ένας από αυτούς δεν ανταποκρίθηκε. Τα στελέχη του Λιμενικού κατάλαβαν ότι ο καπετάνιος είχε επικοινωνία και έπαιρνε εντολές από τους Τούρκους αποφεύγοντας συνειδητά κάθε επικοινωνία με την ελληνική διασωστική ομάδα. Όπως διαπιστώθηκε, στο συγκεκριμένο πλοίο, το οποίο είχε υποστεί μεγάλη ζημιά, ονόματι «ΑΝΤ» και σημαίας Βανουάτου, τα 10 από τα συνολικά 13 μέλη του πληρώματος ήταν Τούρκοι.
Και στην περίπτωση αυτή τα αντανακλαστικά των Ελλήνων ήταν πολύ γρήγορα. Διασώστης «κατέβηκε» από Super Puma στο κατάστρωμα και κατέστησε σαφές στον πλοίαρχο ότι το πλοίο βρίσκεται σε περιοχή όπου αρμοδιότητα για έρευνα και διάσωση έχει η Ελλάδα και η μόνη βοήθεια μπορεί να του δοθεί από τις ελληνικές αρχές.
Αφού ο πλοίαρχος του απάντησε πως «δεν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα», το πλοίο ξεκίνησε να κινείται με ίδιες δυνάμεις προς τις τουρκικές ακτές. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί πως το ρήγμα, το οποίο είχε υποστεί, περιγράφεται ως «σοκαριστικό» από τα μέλη των ελληνικών δυνάμεων που το είδαν από κοντά, ενώ ήταν θετικό το γεγονός πως δεν προκλήθηκε ρύπανση.
Το άλλο πλοίο «POTENTIA», σημαίας Σιγκαπούρης με 19 αλλοδαπούς πλήρωμα σήμερα ταξιδεύει για την Μάλτα. Και τα δύο πλοία ήταν κενά φορτίου. Τα αίτια της σύγκρουσης είναι υπό διερεύνηση.
To πλοίο ΑΝΤ είχε αποπλεύσει από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και είχε προορισμό την Ουκρανία. Το άλλο, το Potentia, είχε αποπλεύσει από τη Σμύρνη
Τα δύο πλοία εξέπεμψαν σήμα κινδύνου σε διεθνή ραδιοσυχνότητα με αποτέλεσμα να ενημερωθεί και η ελληνική και η τουρκική πλευρά. Κρίνεται θετικό το γεγονός πως καμία από τις δύο πλευρές δεν στρατιωτικοποίησε, τελικά, τη μίνι κρίση στα ανοιχτά της Χίου, αφήνοντας τους βασικούς χειρισμούς στην ελληνική ακτοφυλακή και το τουρκικό λιμενικό.
Η ανακοίνωση του Λιμενικού για το περιστατικό: «Αναφορικά με τη σύγκρουση του Φ/Γ πλοίου ”ΑΝΤ” σημαίας Βανουάτου με το Φ/Γ πλοίο ”POTENTIA” σημαίας Σιγκαπούρης, μεσημβρινές ώρες την 02/06/2023, στη θαλάσσια περιοχή 9 ν.μ. βόρεια βορειοδυτικά ν. Χίου σε Διεθνή Ύδατα και εντός ελληνικής περιοχής έρευνας και διάσωσης, γίνεται γνωστό ότι το μεν Φ/Γ πλοίο ”ΑΝΤ” σημαίας Βανουάτου κινήθηκε αυτοδυνάμως με τη συνοδεία περιπολικών σκαφών Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. προς τον λιμένα Σμύρνης, όπου και εξήλθε με ασφάλεια από την ελληνική περιοχή έρευνας και διάσωσης πρώτες πρωινές ώρες σήμερα, ενώ το πλοίο ”POTENTIA” σημαίας Σιγκαπούρης κινήθηκε αυτοδυνάμως με προορισμό λιμένα Μάλτας. Από το συμβάν δεν παρατηρήθηκε θαλάσσια ρύπανση και δεν αναφέρθηκε τραυματισμός ατόμων».