Μήπως μετά την «καλτ» ταινία του 2006 «Snakes on a Plane» ήρθε η ώρα για το «Sharks on a Plane»; Παρά τη λατρεία του κοινού για ταινίες με καρχαρίες, δεν θα μας απασχολήσει κάποια νέα παραγωγή του Χόλιγουντ, αλλά η έμπνευση της Lufthansa να κάνει τα αεροπλάνα της πιο αεροδυναμικά, χρησιμοποιώντας ένα συνθετικό υλικό που μιμείται το δέρμα του καρχαρία!
Και τώρα, με βάση τα πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα, η Lufthansa ανακοίνωσε ότι θα προσθέσει το AeroSHARK σε άλλα τέσσερα αεροσκάφη Boeing 777-200ER που διαχειρίζεται η Austrian Airlines. Η επένδυση με AeroSHARK, που κάνει τα αεροπλάνα πιο αεροδυναμικά, εντάσσεται στο πλαίσιο των συνεχιζόμενων προσπαθειών της Lufthansa για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Το ιδιαίτερο δέρμα του καρχαρία
Κατά το παρελθόν, το δέρμα καρχαρία έχει χρησιμοποιηθεί ως γυαλόχαρτο, εξαιτίας των μικροσκοπικών λεπιών σε σχήμα V που ονομάζονται πλακοειδή λέπια ή δερματικά δόντια. Η τοποθέτησή τους με προσανατολισμό προς τα πίσω, δίνει υδροδυναμικά πλεονεκτήματα στον καρχαρία, καθώς μειώνουν την αντίσταση του νερού όταν εκείνος κολυμπάει προς τα μπροστά.
Οι ιδιότητες μείωσης της αντίστασης του δέρματος του καρχαρία έχουν προκαλέσει πειραματισμούς με συνθετικά υλικά εδώ και δεκαετίες – σε στολές κολύμβησης, σε θαλάσσια σκάφη, τώρα και σε αεροσκάφη.
Αλλά υπάρχουν ακόμη πολλά που πρέπει να κατανοήσουμε στις προσπάθειές μας να δανειστούμε από αυτά τα πλάσματα, καθώς μια ποικιλία παραγόντων, όπως το σχήμα, το μέγεθος και η κατανομή των οδοντώσεων, μπορούν να επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο μειώνουν την αντίσταση. Οποιοσδήποτε συνδυασμός αυτών των μεταβλητών μπορεί να οδηγήσει σε εντελώς διαφορετικά αποτελέσματα, ειδικά όταν τα αποτελέσματα μεταφέρονται από τη θάλασσα στον αέρα.
8.300 τόνοι εκπομπών λιγότεροι σε 4 χρόνια
Τούτου λεχθέντος, η τεχνολογία της Lufthsansa φαίνεται ήδη να παρέχει απτά οφέλη. Τέσσερα επιβατικά αεροπλάνα Boeing θα καλυφθούν με περίπου 836 τετραγωνικά μέτρα υλικού AeroSHARK, το οποίο αναμένεται να μειώσει την αντίσταση κατά περίπου 1% – μπορεί να μην ακούγεται πολύ, αλλά ακόμη και αυτό το μικρό περιθώριο θα κάνει σημαντική διαφορά μετά από πολλές πτήσεις.
Η αεροπορική εταιρεία ισχυρίζεται ότι σε διάστημα τεσσάρων ετών, τα αεροσκάφη θα εξοικονομήσουν το καθένα περίπου 8.300 τόνους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα – το ισοδύναμο 46 πτήσεων από τη Βιέννη στη Νέα Υόρκη.
Εκτός από τα τέσσερα νέα αεροσκάφη, που θα είναι έτοιμα τον Μάρτιο, η Lufthansa έχει εξοπλίσει άλλα 17 αεροσκάφη με AeroSHARK: 12 Boeing 777-200ER που διαχειρίζεται η SWISS, ένα Boeing 747-400 της Lufthansa και τα τέσσερα αεροσκάφη μεταφοράς φορτίων B777F της Lufthansa Cargo.
Από μόνη της, η τοποθέτηση του «δέρματος καρχαρία» στα αεροπλάνα δεν θα μετατρέψει την αεροπορική βιομηχανία σε ουδέτερη από άνθρακα – κάτι που οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες έχουν δεσμευτεί να επιτύχουν μέχρι το 2050 – αλλά θα παίξει και αυτή το ρόλο της.