Με αρνητικό πρόσημο για τις πωλήσεις καινούργιων επιβατικών έκλεισε το πρώτο τετράμηνο του 2022, ενώ την ίδια ώρα με διψήφιο ρυθμό αύξησης «τρέχουν» οι πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Οι μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις των καινούργιων αυτοκινήτων, καθυστερήσεις που κατά μέσον όρο φτάνουν τους 6-7 μήνες, οι νέοι τιμοκατάλογοι που έχουν αυξήσεις και η μη παροχή εκπτώσεων από τους εμπόρους βρίσκονται πίσω από την εικόνα που διαμορφώνεται στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, τον Απρίλιο του 2022 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 9.294 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα έναντι 10.043 τον Απρίλιο του 2021, αριθμός μειωμένος δηλαδή κατά 7,5%. Την ίδια ώρα, οι πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων και τον Απρίλιο διατήρησαν υψηλό ρυθμό ανάπτυξης. Συγκεκριμένα, τον Απρίλιο του 2022 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 6.317 εισαγόμενα μεταχειρισμένα επιβατικά, αυξημένα κατά 21,3% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2021.
Συνολικά στο τετράμηνο Ιανουαρίου – Απριλίου 2022 οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών υποχώρησαν κατά 5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Αντιθέτως, οι πωλήσεις των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυξήθηκαν το ίδιο διάστημα, και μάλιστα σημαντικά, κατά 36,9%. Συνολικά το μερίδιο των εισαγόμενων μεταχειρισμένων στο σύνολο των πωλήσεων επιβατικών το πρώτο τετράμηνο του 2022 διαμορφώθηκε σε 45,80%.
Αλμα 36,9% στις πωλήσεις μεταχειρισμένων το τετράμηνο και μείωση 5% των καινούργιων Ι.Χ.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου, βασικός λόγος για τη διαρκή υποχώρηση των πωλήσεων των καινούργιων επιβατικών είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις παραδόσεις των παραγγελιών, πρόβλημα που ξεκίνησε από το περασμένο καλοκαίρι. Δυστυχώς, η κατάσταση αντί να βελτιωθεί μάλλον επιδεινώνεται, με τον χρόνο παράδοσης να κυμαίνεται κατά μέσον όρο στους 6-7 μήνες από 2 μήνες που ήταν προ πανδημίας. Αυτό στρέφει κάποιους καταναλωτές στην αγορά μεταχειρισμένου, ενώ την ίδια ώρα δημιουργούνται προβλήματα στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο leasing αυτοκινήτων (μακροχρόνιες μισθώσεις), καθώς και στις επιχειρήσεις που έχουν παραγγείλει εταιρικά αυτοκίνητα και αναμένουν πολλούς μήνες. Μάλιστα, ενώ το 2021 τελείωσε με ανεκτέλεστες παραγγελίες περίπου 10.000-15.000 αυτοκινήτων, το 2022 εκτιμάται ότι θα λήξει με ακόμη περισσότερες ανεκτέλεστες παραγγελίες.
Ο παράγοντας ακρίβεια διαδραματίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην υποχώρηση των πωλήσεων καινούργιων Ι.Χ. και την αύξηση των πωλήσεων των εισαγόμενων μεταχειρισμένων. Εκτός από το γεγονός ότι στα νέα μοντέλα οι τιμές είναι αρκετά υψηλότερες, οι επιχειρήσεις του κλάδου έχουν σταματήσει σε μεγάλο βαθμό να παρέχουν εκπτώσεις στους ενδιαφερόμενους αγοραστές. Λόγω επίσης των μεγάλων καθυστερήσεων στις παραδόσεις και των διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα από πλευράς χρόνου αλλά και κόστους, αρκετές είναι οι εταιρείες που πωλούν τα αυτοκίνητα με «ανοιχτή τιμή». Με άλλα λόγια, ο αγοραστής δεν γνωρίζει τη στιγμή της παραγγελίας τι τελικά θα πληρώσει.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων ήταν τον Απρίλιο του 2022 αυξημένες κατά 8,9% σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν και κατά 1,1% σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2022. Ακόμη μεγαλύτερες είναι οι ανατιμήσεις στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα, 11,5% σε ετήσια βάση, όμως αφενός είναι ετοιμοπαράδοτα και αφετέρου εξακολουθούν να είναι φθηνότερα –με βάση τη σύγκριση σε απόλυτους αριθμούς– από παρόμοια καινούργια.