Σε νέα καταστήματα, logistics, αλλά και στους μισθούς επενδύουν το 2024 οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, επιχειρώντας να διατηρήσουν ή ακόμη και να αυξήσουν τα μερίδια αγοράς σε συνθήκες που κάθε άλλο παρά ιδανικές είναι για τον καταναλωτή. Κι αυτό διότι ο καταναλωτής παύει ολοένα και περισσότερο να είναι πιστός σε μια αλυσίδα και αναζητεί την καλύτερη δυνατή σχέση ποιότητας και τιμής –το γνωστό μας value for money–, όπως αυτή εκφράζεται μέσα από τις τιμές αυτές καθαυτές των προϊόντων, την ποικιλία επιλογών, την αγοραστική εμπειρία και την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση. Η πρόκληση για τις επιχειρήσεις του κλάδου είναι ακόμη μεγαλύτερη δεδομένου ότι τουλάχιστον για ένα εξάμηνο ακόμη θα έχουν περιορισμένες δυνατότητες άσκησης της δικής τους εμπορικής πολιτικής, αφού μέχρι τις 30 Ιουνίου 2024 έχει παραταθεί η ρύθμιση για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους βασικών προϊόντων, καθώς και το «καλάθι του νοικοκυριού».
Δεν είναι τυχαίο ότι οι εκτιμήσεις της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana κάνουν λόγο για οριακή αύξηση του όγκου πωλήσεων το 2024, ουσιαστικά μόλις 0,3%. Και αυτό διότι η Circana εκτιμά ότι συνολικά οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ θα αυξηθούν κατά 4,8% το 2024 σε σύγκριση με το 2023, με τις τιμές ανά μονάδα να αυξάνονται κατά 4,5%.
Η «Σκλαβενίτης»
Η κορυφαία εταιρεία του κλάδου, «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης», άνοιξε το 2023 τρία νέα καταστήματα, ανακαίνισε τρία ακόμη, ενώ πρόσθεσε στο δίκτυό της ακόμη δώδεκα καταστήματα, ύστερα από τις εξαγορές των αλυσίδων «Γέγος» και «AS Αγορά». Η τελευταία, μάλιστα, συγχωνεύθηκε πριν από λίγες ημέρες με τη «Σκλαβενίτης. Το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας, που σταθερά κινείται σε ετήσια βάση στα 50-60 εκατ. ευρώ, προβλέπει για το 2024 τη δημιουργία νέου κέντρου διανομής στην περιοχή του Ρέντη, εκεί όπου βρισκόταν το εργοστάσιο της «Πίτσος».
Η διοίκηση της «Σκλαβενίτης» αναζητούσε τα τρία τελευταία χρόνια το κατάλληλο ακίνητο για τη δημιουργία του νέου κέντρου διανομής στην Αττική και τελικά βρήκε την ευκαιρία, και μάλιστα εντός του αστικού ιστού. Νέες εξαγορές τοπικών αλυσίδων δεν θα πρέπει να αποκλειστούν, καθώς αποτελούν πάγια πρακτική επέκτασης της εταιρείας. Μάλιστα, η επέκταση μέσω εξαγορών αφορά και την Κύπρο, όπου η «Σκλαβενίτης» ήδη δραστηριοποιείται με δεκαοκτώ καταστήματα τα οποία πέρασαν στον έλεγχό της μετά την απόκτηση του δικτύου της «Μαρινόπουλος». Ταυτόχρονα, η εταιρεία ανακοίνωσε νέα πολιτική αποδοχών με αυξήσεις μισθών 5,17% μεσοσταθμικά για όλους τους εργαζομένους της, που πλέον φθάνουν τους 31.400.
Τα σχέδια της «ΑΒ»
Να ξανασυστηθεί ως το σούπερ μάρκετ που διαθέτει ακόμη και… του πουλιού το γάλα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι προορισμός μόνο για υψηλά βαλάντια, επιχειρεί η «ΑΒ Βασιλόπουλος». Προς αυτή την κατεύθυνση η αλυσίδα εγκαινίασε στα τέλη Νοεμβρίου μεγάλο κατάστημα επί της λεωφόρου Κηφισίας, κοντά στο «Δαχτυλίδι», κατάστημα εξαιρετικά ευρύχωρο, σε κομβικό σημείο, με πληθώρα κωδικών, από ακριβά βιολογικά προϊόντα έως πολλές διαφορετικές σειρές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Πρόκειται για επένδυση ύψους 12 εκατ. ευρώ, αρκετά υψηλότερη από το σύνηθες για τα νέα καταστήματα (7-8 εκατ. ευρώ) και σε αυτή τη λογική καταστημάτων θα στηριχθούν οι ανακαινίσεις που έχει δρομολογήσει η εταιρεία για το επόμενο διάστημα. Στα μέσα Δεκεμβρίου ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση του υπερμάρκετ της «ΑΒ Βασιλόπουλος» στο Ελληνικό, ενώ μέσα στην τρέχουσα χρονιά είναι προγραμματισμένες οι ανακαινίσεις δέκα υπερμάρκετ της αλυσίδας. Το συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας για το 2024 ανέρχεται σε περίπου 60 εκατ. ευρώ.
Ο καταναλωτής παύει ολοένα και περισσότερο να είναι πιστός σε μια αλυσίδα και αναζητεί την καλύτερη δυνατή σχέση ποιότητας και τιμής.
Οι στόχοι της Lidl
Νέα καταστήματα, ανακαινίσεις υφισταμένων και πιθανότατα νέο logistics center περιλαμβάνει το επενδυτικό πρόγραμμα της Lidl Ελλάς, συνολικού ύψους 120 εκατ. για την τριετία 2024-2026. Η εταιρεία, εξάλλου, προχώρησε ήδη από την 1η Δεκεμβρίου 2023 σε αυξήσεις μισθών έτσι ώστε ο κατώτατος μισθός για τους εργαζομένους πλήρους απασχόλησης να φθάνει πλέον τα 1.000 ευρώ (μεικτά). Σε εκκρεμότητα βρίσκεται το σχέδιο ανέγερσης καταστήματος επί της λεωφόρου Μεσογείων, στο κτίριο όπου στεγάζονταν παλιά τα γραφεία της Miele, καθώς η προηγούμενη δημοτική αρχή του Ψυχικού είχε μπλοκάρει τις διαδικασίες.
Επέκταση δικτύου, νέο κέντρο διανομής στον Ασπρόπυργο, δεύτερο κατάστημα cash & carry στην Κύπρο, αλλά και συνέχιση της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών αποτελούν τους βασικούς άξονες του επενδυτικού προγράμματος της METRO ΑΕΒΕ. Ταυτόχρονα, η εταιρεία θα δώσει έμφαση στην ανάπτυξη του δικτύου «καταστημάτων ευκολίας» (convenience stores) μέσω δικαιόχρησης (franchising), έχοντας θέσει στόχο να φθάσουν τα 100 έως το 2025.
H «Μασούτης»
Επειτα από πέντε χρόνια στην αγορά της Αττικής, η «Μασούτης» άνοιξε μόλις πριν από λίγες εβδομάδες το πρώτο της υπερμάρκετ (Grand Μασούτης) στην πρωτεύουσα, κίνηση καθοριστική εάν η εκ Θεσσαλονίκης αλυσίδα θέλει επιτέλους να κατακτήσει και το αθηναϊκό κοινό. Γι’ αυτόν τον λόγο η αλυσίδα σχεδιάζει στα τέλη του 2024 τη λειτουργία ακόμη ενός υπερμάρκετ, στις Τρεις Γέφυρες, ενώ μακροπρόθεσμα σχεδιάζει ακόμη δύο μεγάλα καταστήματα, ένα στα βόρεια προάστια και ένα σε κεντρικό σημείο της Αθήνας.