Ο τρόπος που νιώθουμε στο τέλος ενός ταξιδιού είναι, ίσως ο πιο ακριβής δείκτης της επιτυχίας του. Σε μια εποχή όπου η «οικονομία του συναισθήματος» κερδίζει έδαφος – δηλαδή η τάση των καταναλωτών να πληρώνουν περισσότερα για να βιώσουν συγκεκριμένα συναισθήματα – οι επαγγελματίες του ταξιδιωτικού κλάδου επενδύουν σε αυτή τη νέα πραγματικότητα.

Στις 13 Φεβρουαρίου, η εταιρεία Black Tomato, που εξειδικεύεται στα tailor-made ταξίδια, λάνσαρε το «Feelings Engine», ένα νέο ψηφιακό εργαλείο που βοηθά τους ταξιδιώτες να επιλέξουν προορισμούς με βάση το πώς θέλουν να νιώσουν – χαλαροί, ανανεωμένοι, εμπνευσμένοι, ενθουσιασμένοι ή οτιδήποτε άλλο αναζητούν. Σύμφωνα με τον συνιδρυτή της Black Tomato, Τομ Μάρκαντ, πρόκειται για μια επιστροφή στις ρίζες της εταιρείας, καθώς όταν ιδρύθηκε το 2005, το αρχικό της website επέτρεπε στους ταξιδιώτες να επιλέγουν προορισμούς με βάση τις συναισθηματικές τους ανάγκες.
Τώρα, όμως, βρισκόμαστε στο 2025 και η τεχνητή νοημοσύνη προσφέρει μια νέα διάσταση σε αυτή τη φιλοσοφία. «Παλιότερα, οι εταιρείες του κλάδου επικεντρώνονταν κυρίως στους προορισμούς, τις δραστηριότητες και τα αξιοθέατα – αλλά όχι στο πώς αυτά θα έκαναν τον ταξιδιώτη να νιώσει. Από την πρώτη στιγμή πιστεύαμε ότι δεν ξέρουμε πάντα πού θέλουμε να πάμε, αλλά ξέρουμε πώς θέλουμε να νιώσουμε. Και τώρα, με την αιχμή της τεχνολογίας, το επαναφέρουμε δυναμικά», αναφέρει ο Μάρκαντ.
Ο Μάρκαντ δεν είναι ο μόνος που επενδύει σε αυτή τη λογική. Σύμφωνα με τη Μίστι Μπέλες, διευθύντρια επικοινωνίας του Virtuoso Ltd., ενός δικτύου που περιλαμβάνει 20.000 ταξιδιωτικούς συμβούλους, η εταιρεία διεξάγει ετήσια έρευνα σε συνεργασία με την YouGov για να αναλύσει τις ταξιδιωτικές τάσεις, τις καταναλωτικές συνήθειες και τους «συναισθηματικούς παράγοντες» που επηρεάζουν τις αποφάσεις των ταξιδιωτών.
Πώς λειτουργεί το Feelings Engine
Το νέο εργαλείο της Black Tomato, που εντάσσεται σε μια ευρύτερη καμπάνια με τίτλο «The Pursuit of Feeling», λειτουργεί ως ανεξάρτητη διαδικτυακή πλατφόρμα. Παρόμοια με το ChatGPT, προσκαλεί τους χρήστες να ξεκινήσουν μια ψηφιακή συνομιλία, όπως θα έκαναν σε μια αναζήτηση Google. Στην αρχική σελίδα, ένα μήνυμα εξηγεί: «Απλώς μοιραστείτε μαζί μας πώς θέλετε να νιώσετε, και το Feelings Engine θα σας προτείνει το κατάλληλο ταξίδι».
Οι χρήστες μπορούν να πληκτρολογήσουν προτροπές όπως: «Θέλω να νιώσω… ξεχωριστά», και σε λίγα δευτερόλεπτα το σύστημα θα προτείνει έναν ιδανικό προορισμό μαζί με βασικές λεπτομέρειες ενός πιθανού δρομολογίου.
Ωστόσο, στις δοκιμές beta, το εργαλείο προσέφερε περισσότερο μια διασκεδαστική εμπειρία χρήσης παρά άμεσα εφαρμόσιμες προτάσεις διακοπών. Η προσέγγισή του είναι παιχνιδιάρικη, οι οπτικοποιήσεις περιλαμβάνουν χαριτωμένα animations, και η εμπειρία θυμίζει περισσότερο παιχνίδι παρά πρακτικό εργαλείο ταξιδιωτικού σχεδιασμού.
Σύμφωνα με το Bloomberg, όταν κάποιος ζήτησε ένα ταξίδι που θα του προσφέρει χαλάρωση, το σύστημα πρότεινε δύο επιλογές, ένα πνευματικό ταξίδι στο Νεπάλ και το Μπουτάν και ένα ταξίδι στην Ισπανία με επίκεντρο το ηλιοβασίλεμα στην Αλάμπρα. Στη συνέχεια, όμως, όταν ο χρήστης ρώτησε αν το ταξίδι στο Νεπάλ είναι κατάλληλο για παιδιά, το σύστημα επαναπροσδιόρισε τις προτάσεις του, προτείνοντας μια διαμονή σε σκωτσέζικο κάστρο ως καλύτερη επιλογή για οικογένειες.
Το Feelings Engine διαθέτει ήδη περίπου 400 προκαθορισμένα δρομολόγια, κατηγοριοποιημένα με βάση ένα ευρύ φάσμα συναισθημάτων. Μάλιστα, ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά του είναι η ικανότητά του να παρουσιάζει τον ίδιο προορισμό με διαφορετικό τρόπο, ανάλογα με το συναίσθημα που αναζητά ο ταξιδιώτης—ακριβώς όπως θα έκανε ένας έμπειρος ταξιδιωτικός πράκτορας.
Ταξιδεύοντας ανάλογα με τη… διάθεση
Η τάση του «ταξιδεύω για το συναίσθημα» δεν είναι καινούργια, αλλά αποκτά ιδιαίτερη σημασία στις μέρες μας, σύμφωνα με τον Τζακ Έτζον, επικεφαλής της Embark Beyond, μιας εταιρείας που ειδικεύεται σε ταξίδια υψηλού επιπέδου για πλούσιους πελάτες.
«Η εποχή της bucket list έχει τελειώσει», λέει. «Οι νέες γενιές έχουν ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο από μικρές ηλικίες, μαζί με τους γονείς τους. Έχουν δει τα πάντα και τώρα επιστρέφουν σε μέρη όπου έχουν ήδη βρεθεί, αλλά για νέους λόγους – για τη διάθεση, την ατμόσφαιρα, τα ψώνια».
Οι σύμβουλοι ταξιδιών της Virtuoso, από την άλλη, εκπαιδεύονται ώστε να βοηθούν τους πελάτες να κατανοήσουν τι πραγματικά αναζητούν από ένα ταξίδι. «Ένας πελάτης μπορεί να πει: Θέλω να πάω στην Ταϊλάνδη για να ζήσω την εμπειρία του White Lotus. Αλλά εμείς τον ρωτάμε: Τι ακριβώς ψάχνετε σε αυτή την εμπειρία;», εξηγεί η Μπέλες.
Η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί ακόμα να αντικαταστήσει έναν έμπειρο ταξιδιωτικό πράκτορα. Αλλά, όπως επισημαίνει ο Μάρκαντ, η τεχνολογία μπορεί να τους κάνει ακόμα πιο χρήσιμους, πιο δημιουργικούς και πιο ικανούς να προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες σε ακόμα περισσότερους ταξιδιώτες.
