Λύση στα ολοένα και πιο συχνά περιστατικά αφρικανικής σκόνης φαίνεται ότι αναζητούν τα νοικοκυριά στην Ελλάδα και στρέφονται -και για αυτόν τον λόγο- στην αγορά στεγνωτηρίων. Αν και η συγκεκριμένη οικιακή συσκευή μέχρι πριν από λίγα χρόνια κατέγραφε μικρές πωλήσεις στην ελληνική αγορά, μιας και η ηλιοφάνεια και οι άνεμοι εξασφάλιζαν φυσικό στέγνωμα των ρούχων τα οποία συνηθίζαμε να απλώνουμε σε ταράτσες και βεράντες, φέτος πρόκειται για την οικιακή συσκευή, μεταξύ των μεγάλων οικιακών συσκευών, που το α’ τρίμηνο του έτους σημειώνει τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης, της τάξης του 40%!
«Κάθε μήνα πωλούνται 4.000 στεγνωτήρια στην ελληνική αγορά», υποστήριξε χαρακτηριστικά χθες ο κ. Γιάννης Γρατσώνης, διευθύνων σύμβουλος της BSH Οικιακές Συσκευές, της θυγατρικής στην Ελλάδα της BSH Home Appliances Group η οποία δραστηριοποιείται με τις μάρκες Bosch, Siemens, Pitsos, Neff και Gaggenau. Συνολικά η κατηγορία φροντίδα ρούχων που περιλαμβάνει κατά βάση τα πλυντήρια και τα στεγνωτήρια ρούχων κατέγραψε το 2023 αύξηση τζίρου 16% σε σύγκριση με το 2022 με την ανάπτυξη της BSH στην κατηγορία αυτή να είναι της τάξης του 3% και την εταιρεία να διατηρεί την πρώτη θέση από πλευράς μεριδίου.
υνολικά η BSH, η οποία μετά και το κλείσιμο του εργοστασίου της «Πίτσος» στην Ελλάδα έχει μόνο εμπορική δραστηριότητα -σημειωτέον δεν διαθέτει απευθείας τα προϊόντα της στη λιανική- κατέχει μερίδιο της τάξης 31%-33% στην κατηγορία των μεγάλων οικιακών συσκευών. Στους ψυγειοκαταψύκτες το μερίδιό της εκτιμάται ότι κυμαίνεται μεταξύ 38%-42%, στα πλυντήρια πιάτων περίπου 44% και στα πλυντήρια ρούχων κοντά στο 28%, ενώ μία από τις πλέον ισχυρές κατηγορίες της εταιρείας είναι οι κουζίνες-φούρνοι. Το γεγονός δε ότι ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται στις εντοιχισμένες κουζίνες, αυξάνει τις πωλήσεις τόσο σε αξία, καθώς πρόκειται για ακριβότερες συσκευές, όσο και σε τεμάχια, διότι πρόκειται στην πραγματικότητα για ξεχωριστή πώληση φούρνου και εστιών. Στην κατηγορία των συσκευών για μαγείρεμα (φούρνοι, εστίες) η BSH κατέχει την 1η θέση στην αγορά και κατέγραψε το 2023 ανάπτυξη 14% σε σύγκριση με το 2022, υψηλότερη από την ανάπτυξη του συνόλου της κατηγορίας (11%). Στην κατηγορία πλύση πιάτων η ανάπτυξη της BSH ήταν 6% και της αγοράς 18% με την εταιρεία να κατέχει επίσης το μεγαλύτερο μερίδιο, ενώ στην κατηγορία της ψύξης υποχώρησαν οι πωλήσεις της κατά 3% με την αγορά από την άλλη να καταγράφει αύξηση 21%. Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, η κατηγορία της ψύξης (ψυγεία, ψυγειοκαταψύκτες) εμφανίζει αρνητικό πρόσημο το 2023, καθώς η βάση σύγκρισης είναι το 2022, όταν ξεκίνησε το πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή», οπότε υπήρξε μεγαλύτερη ζήτηση και οι επιδοτήσεις ήταν μεγαλύτερης αξίας.
Η λήξη του εν λόγω προγράμματος επηρεάζει συνολικά την εικόνα της αγοράς. Σύμφωνα με τον κ. Γρατσώνη, από τις αρχές του έτους εκτιμάται ότι ο τζίρος στις μεγάλες οικιακές συσκευές (ψυγεία, κουζίνες, πλυντήρια, στεγνωτήρια) είναι μειωμένος κατά 20%-30%, ενώ εάν εξαιρεθεί η κατηγορία των ψυγείων (η πτώση στην οποία υπολογίζεται σε 50%) τότε η αγορά έχει θετικό ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 5%-7%. Ακριβώς για αυτόν τον λόγο και η BSH αναμένει υποχώρηση του τζίρου της το 2024 σε σύγκριση με το 2023, καθώς και πέρυσι βρισκόταν ακόμη σε ισχύ το πρόγραμμα επιδότησης αγοράς νέου ψυγείου.
Στις μικροσυσκευές η BSH αναπτύχθηκε με ρυθμό 2%, καθώς δεν έχει πολύ ισχυρή παρουσία, με εξαίρεση τις ηλεκτρικές σκούπες, ενώ η αγορά σημείωσε ρυθμό ανάπτυξης 12%.
Το 2023 η εταιρεία έκλεισε με τζίρο 190,8 εκατ. ευρώ (αφορά τις αγορές Ελλάδας και Κύπρου) έναντι 187,8 εκατ. ευρώ το 2022, καταγράφοντας αύξηση 1,6%.
Κάμψη στο σύνολο της αγοράς ηλεκτρικών συσκευών
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς GfK για το πρώτο δίμηνο του 2024 οι πωλήσεις ηλεκτρικών οικιακών συσκευών υποχωρεί τόσο σε αξία όσο και σε όγκο πωλήσεων. Ειδικότερα, ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 1,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο δίμηνο του 2023, ενώ η αξία πωλήσεων κατά 9,7% και διαμορφώθηκε στα 467 εκατ. ευρώ. Καθοριστικό ρόλο, όπως φαίνεται και στα στοιχεία της GfK, διαδραματίζει η λήξη του προγράμματος «Ανακυκλώνω-Αλλάζω συσκευή», καθώς καταγράφεται μείωση 57,6% στις πωλήσεις κλιματιστικών μηχανημάτων και 22,2% στις πωλήσεις μεγάλων οικιακών συσκευών στις οποίες συγκαταλέγονται και τα ψυγεία. Από την άλλη, αύξηση 13,8% καταγράφεται στα καταναλωτικά ηλεκτρονικά είδη (τηλεοράσεις κλπ.), κατηγορία η οποία αναμένεται να ενισχυθεί περισσότερο φέτος λόγω της ύπαρξης μεγάλων αθλητικών γεγονότων (Ολυμπιακοί Αγώνες, Euro 2024). Επίσης, αύξηση 4,4% σημειώθηκε στις πωλήσεις κινητών τηλεφώνων, 4% στις πωλήσεις μικροσυσκευών, 3,8% στα είδη τεχνολογίας (υπολογιστές κλπ.) και 12,% στις πωλήσεις φωτογραφικών μηχανών.