Πότε θα καταλαγιάσει αυτό το πρωτοφανές κύμα ακρίβειας; Πότε η βενζίνη θα πέσει πολύ κάτω από το δίευρω; Πότε θα δούμε τις τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ να επανέρχονται σε φυσιολογικά επίπεδα;
Ερωτήματα που καίνε όμως δυστυχώς οι ενδείξεις δείχνουν πως ο πληθωρισμός θα μείνει σε υψηλά επίπεδα και η οικονομική ύφεση θα είναι σχετικά μεγάλη και για το 2023.
Ακόμη όμως και αν οι τιμές στα καταναλωτικά αγαθά πρώτης προτεραιότητας μειωθούν, ακόμη και αν οι τιμές των υγρών καυσίμων και της ενέργειας πέσουν, μην περιμένετε οι τιμές των νέων αυτοκινήτων να επανέλθουν στα πάλαι ποτέ επίπεδα. Και όταν μιλάμε για αυτά δε μιλάμε για δεκαετίες πίσω αλλά μόλις για ένα και κάτι χρόνο, όπως μπορείτε να δείτε στον ενδεικτικό πίνακα στο τέλος του άρθρου.
Τα μοντέλα που έχουν επιλεχθεί είναι τυχαία και ίδιας γενιάς και οι τιμές τους είναι ενδεικτικές και στρογγυλοποιημένες. Ενδεχομένως να υπάρχουν κάποιες αποκλίσεις σε αυτές ή να υπάρχουν περισσότερα στοιχεία εξοπλισμού, αλλά όπως και να το κάνουμε οι διαφορές είναι πολύ μεγάλες όταν μιλάμε για τα ίδια αυτοκίνητα.
Σε τι οφείλονται οι τεράστιες αυξήσεις στις τιμές;
Σε πολλά και διάφορα. Κάτι η πανδημία και η έλλειψη σε πρώτες ύλες, κάτι ο πόλεμος Ουκρανίας-Ρωσίας, κάτι ενεργειακή κρίση, κάτι η συμμόρφωση με τους αυστηρότερους κανονισμούς για τους ρύπους, κάτι τα παιχνίδια των ίδιων των κατασκευαστών για την προώθηση μεγαλύτερων μοντέλων (εκεί που υπάρχουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους)… και ίσως να έχετε μερικά από τα κομμάτια του παζλ για τους λόγους που ένα μικρό SUV κοστίζει όσο μια βασική Mercedes.
Το θέμα είναι ένα: πως αν αναβάλλετε την αγορά ενός νέου αυτοκινήτου περιμένοντας να πέσουν οι τιμές, αυτό δεν θα γίνει ποτέ και μάλιστα χαμένοι μπορεί να βγείτε αφού συνεχώς αυξάνονται.
Από την άλλη, αυτό που ίσως δούμε να γίνεται όταν σε περίπου ένα χρόνο αμβλυνθεί το θέμα με τις παραδόσεις των νέων αυτοκινήτων, είναι να μειωθούν ελαφρώς οι τιμές των μεταχειρισμένων. Αλλά και πάλι, μην περιμένετε κάποιο σπουδαίο όφελος…
Μοντέλο | Τιμή βασικής έκδοσης (Q1 2021) | Τιμή βασικής έκδοσης (Q4 2022) |
Alfa Romeo Giulia 2.0 | 42.700€ | 47.400€ |
BMW X3 20i | 57.700€ | 62.600€ |
Citroen C4 Cross 1.2 | 17.950€ | 23.650€ |
Dacia Duster 1.0 LPG | 14.180€ | 19.490€ |
Hyundai i10 1.2 | 11.750€ | 14.090€ |
Ford Puma 1.0 | 20.932€ | 26.313€ |
Mercedes GLB 200 | 41.429€ | 43.000€ |
Nissan Juke 1.0 | 18.700€ | 22.400€ |
Peugeot 208 1.2 100 PS | 16.800€ | 21.500€ |
Suzuki Swift 1.2 | 13.350€ | 15.080€ |
Toyota Yaris 1.0 | 13.770€ | 16.020€ |
VW Golf 1.0 TSI | 20.200€ | 25.300€ |