«Υπάρχει μόνο μία εξήγηση» για την καταστροφική «ενδόρρηξη» που υπέστη το υποβρύχιο Titan κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού, οδηγώντας στον θάνατο τους 5 επιβαίνοντες του. Όπως δήλωσε πιλότος υποβρυχίων βαθέων υδάτων αυτή η καταστροφή οφείλεται σε σφάλμα με τον μηχανικό σχεδιασμό της κάψουλας.
«Δεν σχεδιάστηκε για να αντέξει την πίεση σε τέτοιο βάθος»
Ο Ofer Ketter, πρόεδρος της SubMerge, η οποία παρέχει συμβουλές για την ασφάλεια των υποβρυχίων, μιλώντας στο Newsweek, τόνισε ότι η επαναλαμβανόμενη πίεση από τα ταξίδια στο ναυάγιο του Τιτανικού σε ένα κύτος κατασκευασμένο από μη συμβατικό υλικό σημαίνει ότι το σκάφος «απλά δεν σχεδιάστηκε για να αντέξει την πίεση στην οποία κατέβηκε».
«Σε αυτή την περίπτωση αυτής της ακραίας, καταστροφικής κατάρρευσης, υπάρχει μόνο μία εξήγηση – και αυτή είναι ένα μηχανικό σφάλμα», δήλωσε ο Ketter, ο οποίος πραγματοποιεί ταξίδια σε περίπου 1.600 πόδια κάτω από την επιφάνεια τα τελευταία 20 χρόνια. Εξήγησε ακόμη ότι οι νόμοι της φυσικής «είναι γνωστοί» και «δεν αλλάζουν». «Αυτό σημαίνει, από μηχανική και επιχειρησιακή άποψη, ξέρουμε πώς να το κάνουμε. Δεν είναι κάτι που πρέπει να ανακαλυφθεί» πρόσθεσε.
Η κατάδυση στο Challenger Deep, το βαθύτερο σημείο όλων των ωκεανών
«Εμείς, ως βιομηχανία και ως ανθρωπότητα, έχουμε φτάσει τρεις φορές βαθύτερα από το βάθος του Τιτανικού, στο Challenger Deep, στα βαθύτερα σημεία όλων των ωκεανών. Έχουμε καταδυθεί επανειλημμένες φορές με ασφάλεια» τόνισε ο Ofer Ketter.
Το Challenger Deep, μέρος της Tάφρου των Μαριανών (Mariana Trench) στον Ειρηνικό Ωκεανό, είναι το πιο βαθύ γνωστό σημείο κάτω από τη θάλασσα και εξερευνήθηκε τον Ιούλιο του 2022. Έχει βάθος σχεδόν 36.000 πόδια. Το ναυάγιο του Τιτανικού βρίσκεται περίπου 12.500 πόδια κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας – πολύ χαμηλότερα από ό, τι μπορούν να ταξιδέψουν τα περισσότερα υποβρύχια.
«Δεν άντεξε την πίεση»
«Αυτό μας αφήνει μόνο με την επιλογή: ότι το συγκεκριμένο υποβρύχιο απλά δεν σχεδιάστηκε για να αντέξει την πίεση στην οποία κατέβηκε» ανέφερε ο Ketter. «Αυτό είναι μόνο το συμπέρασμα που υπάρχει για αυτό το σενάριο». Γύρω από το ναυάγιο, η θάλασσα ασκεί περίπου 400 bar πίεσης. Κοντά στο επίπεδο της θάλασσας, βιώνεται μόνο ένα bar πίεσης.
Τα κατασκευαστικά λάθη και οι προειδοποιήσεις
Άλλοι έχουν παρατηρήσει τον αντισυμβατικό σχεδιασμό του υποβρυχίου Titan. Ο Tom Shugart, ανώτερος συνεργάτης στο Κέντρο για μια Νέα Αμερικανική Ασφάλεια και πρώην διοικητής υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, δήλωσε στο Newswee ότι ήταν «πολύ ασυνήθιστο» να υπάρχει ένας κύλινδρος από ανθρακονήματα για το κύτος του, ενώ άλλα υποβρύχια βαθέων υδάτων τείνουν να κατασκευάζονται από μεταλλικές σφαίρες.
Ο Ketter συμφώνησε, προσθέτοντας ότι ενώ η βιομηχανία δεν ήταν αντίθετη στην καινοτομία, η OceanGate, ιδιοκτήτρια του Titan, είχε λάβει «προειδοποιήσεις» σχετικά με τον καινοτόμο σχεδιασμό της.
Ένας από τους πρώην υπαλλήλους της OceanGate μήνυσε την εταιρεία για θέματα ασφάλειας το 2018, ενώ οι New York Times ανέφεραν ότι η επιτροπή επανδρωμένων υποβρύχιων οχημάτων της Marine Technology Society είχε προειδοποιήσει την OceanGate να μην επιτρέψει ανεξάρτητες δοκιμές του σκάφους. Ο ιστότοπος της OceanGate αναφέρει ότι το Titan σχεδιάστηκε για βάθη άνω των 13.000 ποδιών και είχε ένα σύστημα παρακολούθησης της υγείας του κύτους σε πραγματικό χρόνο που παρείχε «απαράμιλλη ασφάλεια».
Όμως το ταξίδι της Κυριακής δεν ήταν το πρώτο. Το υποβρύχιο είχε κάνει ταξίδια μέχρι το ναυάγιο το 2021 και το 2022 και αρκετοί άνθρωποι που ταξίδεψαν σε αυτό στο παρελθόν έχουν μιλήσει για την εμπειρία τους από την εξαφάνισή του.
Ο Ketter πρόσθεσε ότι ένας «πολύ, πολύ σημαντικός παράγοντας στο σχεδιασμό ενός βαθιού υποβρύχιου» ήταν «πώς το υλικό αντιδρά σε επαναλαμβανόμενους κύκλους». «Είναι άλλο πράγμα να το κάνεις μία φορά, εντελώς άλλο πράγμα να έχεις την ίδια δομή πίεσης και το ίδιο υλικό να ανεβοκατεβαίνει μέσα από τις πιέσεις και να αντέχει τις ακραίες αλλαγές», εξήγησε.
Επίσης ανέφερε υπάρχει πιθανότητα ανάπτυξης μικροσκοπικών ρωγμών στο κύτος καθ’ όλη τη διάρκεια των ταξιδιών του και υποθέτει ότι στο τελευταίο του ταξίδι το Titan έφτασε στα όρια που η πίεση έγινε υπερβολική για το κύτος.