Το μοιραίο Bell 212 της ιρανικής αεροπορίας που συνετρίβη με τον Πρόεδρο της χώρας Εμπραχίμ Ραϊσί σε ορεινή περιοχή στα σύνορα με το Αζερμπαϊτζάν κοντά στην πόλη Ταμπρίζ, είχε προμηθευτεί η χώρα το 1976.
Τα Bell-212 πέταξε για πρώτη φορά το 1968 και το 1971 ξεκίνησε η παραγωγή του. Το 1976 το Ιράν το προμηθεύτηκε 14 ελικόπτερα του τύπου και διατηρούσε μέχρι σήμερα 4. Τα 2 ήταν διαμορφωμένα σε έκδοση VIP και τα 2 σε στρατιωτική έκδοση.
Δεν είναι η πρώτη φορά που συνετρίβη ελικόπτερο τέτοιου τύπου στο Ιράν, ως απόρροια της χαμηλής διαθεσιμότητας ανταλλακτικών.
Ο συγκεκριμένος τύπος ελικοπτέρων σταμάτησε να παράγεται το 1998.
Στις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις έγιναν ευρέως γνωστά το 1996, με τον πιο τραγικό τρόπο το 1996. Γνωστό κι ως «ελικόπτερο των Ιμίων» το Bell 212 ήταν αυτό που συνετρίβη την μοιραία νύχτα των Ιμίων, κατά την διάρκεια κλιμάκωσης της έντασης με τους Τούρκους, που ως αποτέλεσμα είχε τον θάνατο των τριών στελεχών της Αεροπορίας Ναυτικού.
Θεωρητικά αυτή τη στιγμή οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις διαθέτουν 11 ελικόπτερα. 7 το Πολεμικό Ναυτικό και 4 η Πολεμική Αεροπορία. Όμως, διαθέσιμα είναι 4 στο ΠΝ και 1 στην ΠΑ.
Σε ότι αφορά του ΠΝ, πλέον αποσύρονται όλα αφού ήδη παραλαμβάνονται τα MH-60 Romeo που θα τα αντικαταστήσουν ενώ η ΠΑ που έχει μόλις ένα διαθέσιμο, το χρησιμοποιεί σε περιορισμένες αποστολές. Το Agusta AB 212 ASW/ASuW του Πολεμικού Ναυτικού έχει σχεδιαστεί ειδικά για ανθυποβρυχιακό και αντιπλοϊκό πόλεμο και διαθέτει ειδική αντιδιαβρωτική προστασία, για εκτεταμένη χρήση σε ναυτικά σκάφη, αφού ήταν επί δεκαετίες το οργανικό ελικόπτερο των φρεγατών. Βασίζεται στο “τυπικό” μοντέλο ΑΒ 212 της Bell, που κατασκευαζόταν από την ιταλική Agusta κατόπιν αδείας.
Υπήρχε και ένα σε VIP διαμόρφωση στην Πολεμική Αεροπορία αλλά τελευταία φορά χρησιμοποιήθηκε από τον Πάνο Καμμένο όταν ήταν υπουργός Εθνικής Άμυνας.
To BELL-212 (γνωστό και ως Twin Huey – του μονοκινητήριου ελικοπτέρου του Βιετνάμ που έχει ακόμη ο Στρατός Ξηράς) είναι ο δικινητήριος απόγονος του Bell 205.
Είναι δικινητήριο, μονού στροφείου, μέσης μεταφορικής ικανότητας ελικόπτερο πολλαπλού ρόλου και έχει ελαφρά διαφοροποιημένες διαστάσεις σε σχέση με τον προκάτοχό του.
Τα ελληνικά Bell 212 της 358 Μοίρας Έρευνας – Διάσωσης, ανήκουν στην έκδοση VIP και η καμπίνα τους είναι ειδικά διαμορφωμένη γι’ αυτό το σκοπό.
Χρησιμοποιούνται από το έτος 1976 αποκλειστικά για μεταφορές υψηλών προσώπων, συνήθως με προορισμούς τοποθεσίες όπου δεν υπάρχει αεροδρόμιο. Επίσης χρησιμοποιήθηκε από το 2003 έως το 2005 για αποστολές αεροδιακομιδών (MEDEVAC). Επιπρόσθετα, από το 2003 ένα Β-212 φέρει το σύστημα ΝΙΟΒΗ, το οποίο αποτελείται από σύστημα λήψης και μετάδοσης εικόνας αποστολών SAR, αεροδιακομιδών, αεροπυρόσβεσης και αεροπορικών επιδείξεων.
Τεχνικά χαρακτηριστικά/Επιδόσεις – ελληνικών ελικοπτέρων
- Πλήρωμα: 3 (2 χειριστές και μηχανικός)
- Επιβάτες: 5 με πλήρη διαμόρφωση, μέγιστο 8
- Μήκος: 17,41 μ
- Βάρος: 2.695 κιλά (άδειο)
- Διάμετρος έλικα: 14,63 μ
- Tαχύτητα πλεύσης: 220 Km/h
- Ραδιοβοηθήμτα: διπλό VOR, ILS, ADF, TACAN, GPS