Το ηλεκτρικό Toyota bZ4X σηματοδοτεί ένα σημαντικό σημείο καμπής στις προσπάθειες εξηλεκτρισμού του Ιάπωνα κατασκευαστή, όντας το πρώτο EV μαζικής παραγωγής της Νο 1 σε πωλήσεις εταιρείας στον κόσμο.
Πιστό στη σχεδίαση και την τεχνολογία του πρωτοτύπου που αποκαλύφθηκε νωρίτερα φέτος, το bZ4X είναι το πρώτο μοντέλο που αναπτύσσει και διαθέτει στην αγορά η Toyota το οποίο είναι εξελιγμένο αποκλειστικά ως BEV. Είναι επίσης το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευάζεται στη νέα αποκλειστική EV πλατφόρμα e-TNGA, η οποία έχει εξελιχθεί από κοινού με την Subaru.
Ενσωματώνοντας την μπαταρία ως αναπόσπαστο μέρος του πλαισίου, κάτω από το δάπεδο του οχήματος, το Toyota bZ4X προσφέρει τα πλεονεκτήματα του χαμηλού κέντρου βάρους, της ιδανικής κατανομής των μαζών ανάμεσα στους δύο άξονες και της υψηλής ακαμψίας του αμαξώματος.
Σχεδιαστικά, η έκδοση παραγωγής του νέου Toyota bZ4X, το οποίο θα είναι διαθέσιμο για παραγγελία στην Ευρώπη από τις 2 Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους, διατηρεί πολύ στενούς σχεδιαστικούς δεσμούς με την πρωτότυπη παραλλαγή υιοθετώντας ένα προσωπείο χωρίς περιττές διακοσμήσεις. Εδώ, σημείο αναφοράς είναι η χαρακτηριστική κλειστή μάσκα και τα στενά φωτιστικά σώματα, που σε συνδυασμό με τις έντονες γωνίες δημιουργούν μια αρκετά επιβλητική εμφάνιση.
Από το πλάι, σημείο αναφοράς είναι οι κοντοί πρόβολοι, το χαμηλό ύψος της οροφής και οι έντονες ακμές που «συνεπικουρούνται» αισθητικά από τους μεγάλους τροχούς των 20 ίντσων των πιο πλούσιων εκδόσεων. Σε σύγκριση με το Toyota RAV4, το ηλεκτρικό bZ4X έχει συνολικό ύψος χαμηλότερο κατά 85 χλστ., μικρότερους προβόλους και μεταξόνιο που είναι 160 χλστ. μεγαλύτερο. Επίσης, το ύψος της άνω γραμμής του καπό είναι χαμηλότερο κατά 50 χλστ., ενώ χαρακτηριστική είναι η ευελιξία του μοντέλου χάρη στην ακτίνα στροφής μήκους 5,7 μ.
Το εσωτερικό του νέου Toyota bZ4X είναι αρκετά λιτό και μοντέρνο, ενώ χαρακτηριστικό είναι το yoke τιμόνι το οποίο θα είναι διαθέσιμο σε συγκεκριμένες αγορές. Από εκεί και πέρα… επιβλητική στο μέσον του ταμπλό είναι η παρουσία της οθόνης που ελέγχει το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας αλλά και εκείνης που βρίσκεται εγκατεστημένη ψηλά, πίσω από το τιμόνι. Σε ότι αφορά τους χώρους, η Toyota υπόσχεται «αέρα» για τα πόδια των πίσω επιβατών επιπέδου Lexus LS – την ίδια ώρα, ο χώρος φόρτωσης στο πίσω μέρος έχει χωρητικότητα 452 λίτρων.
Το νέο Toyota bZ4X θα είναι διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις, με έναν ή δύο ηλεκτροκινητήρες. Η πρώτη θα είναι προσθιοκίνητη, με τον ηλεκτροκινητήρα να αποδίδει 150 kW, ήτοι 204 ίππους, που θα εξασφαλίζουν επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 8,6 δλ. και τελική ταχύτητα 160 χλμ./ώρα. Η τετρακίνητη έκδοση θα έχει μέγιστη συνδυαστική απόδοση 217,5 ίππων (η ροπή ανακοινώνεται στα 336 Nm, με κάθε ηλεκτροκινητήρα να αποδίδει 80 kW) εξασφαλίζοντας την ίδια τελική ταχύτητα και «0-100» σε 7,7 δλ.
Η απαραίτητη ηλεκτρική ενέργεια θα αντλείται από μια μπαταρία ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 71,4 kWh που θα εξασφαλίζει, ανάλογα με την έκδοση, αυτονομία άνω των 450 χλμ. σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η Toyota υποστηρίζει ότι μετά από 10 χρόνια ή 240.000 χλμ., η μπαταρία του bZ4X θα έχει χάσει μόλις το 10% της απόδοσής της. Από εκεί και πέρα, η μέγιστη ισχύς φόρτισης που υποστηρίζεται είναι τα 150 kW, και σε αυτή την περίπτωση το γέμισμα του συσσωρευτή ενέργειας έως το 80% της μέγιστης χωρητικότητας θα ολοκληρώνεται σε 30 μόλις λεπτά.
Η αυτονομία του bZ4X μπορεί να μεγιστοποιηθεί με τη χρήση προαιρετικών ηλιακών πάνελ οροφής που συμβάλλουν στη φόρτιση της μπαταρίας του αυτοκινήτου. Σύμφωνα με την Toyota, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμα και «σβηστό» ηλεκτροκινητήρα/ηλεκτροκινητήρες προσφέροντας μέσα σε ένα ολόκληρο έτος επιπλέον αυτονομία 1.800 χλμ.
Το Toyota bZ4X θα είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής της Toyota που θα προσφέρει σύστημα steer-by-wire (One Motion Grip). Καταργώντας τη μηχανική διασύνδεση μεταξύ του τιμονιού και των εμπρός τροχών, αυτό το ηλεκτρονικό σύστημα «προσαρμόζει τη γωνία του τροχού ακριβώς σύμφωνα με την πρόθεση του οδηγού και παρέχει περισσότερο χώρο για τα πόδια, βελτιώνοντας τη θέση οδήγησης, και παρέχοντας ελευθερία και ευκολία στην είσοδο και την έξοδο». Το παραδοσιακό τιμόνι αντικαθίσταται με το τύπου yoke χειριστήριο, ενώ χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι μόλις 150 μοίρες περιστροφής του είναι ικανές για να στρέψουν πλήρως τους τροχούς απ’ άκρη σε άκρη.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το βάρος της δικίνητης έκδοσης φτάνει τα 1.920 κιλά και της τετρακίνητης τα 2.005 κιλά.