Μετατίθεται για τις αρχές του 2024 η υλοποίηση του σχεδίου για τη διασύνδεση 540.000 ταμειακών μηχανών και λοιπών φορολογικών μηχανισμών με τα τερματικά POS των επιχειρήσεων.
Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε μεταξύ του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, και υπηρεσιακών στελεχών της ΑΑΔΕ με εκπροσώπους των εταιρειών κατασκευής ταμειακών μηχανών, εκκαθαριστών συναλλαγών μέσω POS, κατασκευαστών POS, παρόχων ηλεκτρονικής τιμολόγησης και ανάπτυξης προγραμμάτων λογισμικού, με σκοπό την οριστικοποίηση των βημάτων υλοποίησης της διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές μηχανές, μέσα στο νεο χρονικό πλαίσιο που τέθηκε από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Από την ΑΑΔΕ παρουσιάστηκαν τα βασικά χαρακτηριστικά του σχεδίου υλοποίησης του έργου και ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να αναφέρουν τυχόν κινδύνους και δυσχέρειες από την πλευρά τους για την ολοκλήρωση των ενεργειών που τους αναλογούν.
Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του σχεδίου, το οποίο περιλαμβάνει την αναβάθμιση των υφιστάμενων 400.000 ταμειακών μηχανών καθώς και την αντικατάσταση άλλων 140.000 φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών τύπου ΕΑΦΔΣΣ με νέους κλειστού τύπου ΦΗΜ που θα είναι απαραβίαστοι, μετατίθεται για αρκετούς μήνες . Η δε διασύνδεση θα καθυστερήσει ακόμη περισσότερο δεδομένου ότι οι εταιρείες-πάροχοι των POS δεν είναι ακόμη έτοιμες να την πραγματοποιήσουν.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που είχαν ανακοινώσει στο τέλος Μαρτίου 2023 το υπουργείο Οικονομικών και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), η αναβάθμιση των 400.000 ταμειακών μηχανών έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Ιουνίου 2023 για τις επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο μέχρι 100.000 ευρώ και μέχρι το τέλος Ιουλίου 2023 για τις επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο άνω των 100.000 ευρώ.
Το νέο αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι η αναβάθμιση όλων των ταμειακών μηχανών θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους. Όσο για τη διασύνδεση, με δεδομένη αυτή τη στιγμή την ανετοιμότητα των παρόχων POS, η ολοκλήρωσή της μετατίθεται για τις αρχές του 2024. Για τους 140.000 φορολογικούς ηλεκτρονικούς μηχανισμούς με τερματικά (τύπου ΕΑΦΔΣΣ), το χρονοδιάγραμμα απόσυρσης και αντικατάστασής τους με νέου τύπου κλειστούς και απαραβίαστους μηχανισμούς αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Ιουνίου 2024 για τις επιχειρήσεις εστίασης και έως το τέλος Οκτωβρίου 2023 για τους λοιπούς κλάδους επιχειρήσεων.
Τα κόλπα της φοροδιαφυγής
Με τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών και των λοιπών φορολογικών μηχανισμών με τα POS κάθε πληρωμή με κάρτα θα πραγματοποιείται μόνο εφόσον η απόδειξη θα έχει εκδοθεί από την ταμειακή, ενώ το POS δεν θα μπορεί να δεχθεί «ελεύθερες συναλλαγές», δηλαδή συναλλαγές εκτός ταμειακής ή άλλου ΦΗΜ. Τα τερματικά αποδοχής καρτών πληρωμών (EFT POS) δεν θα λειτουργούν αυτόνομα για χρεωστικές συναλλαγές. Αυτό σημαίνει ότι σε μία συναλλαγή με κάρτα δεν θα επιτρέπεται να εισάγεται με πληκτρολόγηση στο POS το ποσό πληρωμής. Το ποσό θα βγαίνει από την ταμειακή μηχανή. Με το νέο σύστημα ο έλεγχος θα γίνεται ως εξής:
1. H συναλλαγή ξεκινάει από τον (ΦΗΜ), δηλαδή τις σύγχρονες ταμειακές μηχανές, για τις συναλλαγές λιανικής. Ο χειριστής (υπάλληλος ή καταστηματάρχης) επιλέγει «πληρωμή με κάρτα» και ο ΦΗΜ στέλνει σχετικό αίτημα στο σύστημα πληρωμών με κάρτες EFT/POS.
2. Το σύστημα EFT/POS επιβεβαιώνει αυτόματα στον φορολογικό μηχανισμό τη λήψη του αιτήματος, θέτοντάς τον σε αναμονή του αποτελέσματος.
3. Το POS συνδέεται στον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών (τράπεζα ή αντίστοιχη υπηρεσία πληρωμών) και λαμβάνει πληροφορία αν υπήρξε: (α) online έγκριση, (β) offline έγκριση, (γ) απόρριψη offline ή (δ) διακοπή της συναλλαγής.
4. Το σύστημα EFT/POS αποκρίνεται στον ΦΗΜ με το τελικό αποτέλεσμα: απόρριψη ή έγκριση. Ταυτόχρονα με την έγκριση, στέλνει και τα βασικά στοιχεία της συναλλαγής (όπως αριθμό συναλλαγής, κωδικό έγκρισης κ.λπ.), αλλά και δεδομένα για εκτύπωση της απόδειξης από τον ΦΗΜ.
5. Ο φορολογικός μηχανισμός ΦΗΜ επιβεβαιώνει τη λήψη του τελικού αποτελέσματος. Σε περίπτωση που η επιβεβαίωση αυτή, για οποιονδήποτε λόγο, δεν τεκμηριωθεί από το σύστημα EFT/ POS, τότε το EFT/ POS δημιουργεί σχετική σήμανση για τη μη διεκπεραίωση της συναλλαγής από τον φορολογικό μηχανισμό.
Τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα με ταμειακές μηχανές ειδικού τύπου. Από τους ελέγχους έχει διαπιστωθεί ότι με τους μηχανισμούς (υπολογιστές) που χρησιμοποιούνται σήμερα από τις επιχειρήσεις η έκδοση αποδείξεων βασίζεται σε αρχεία που αποθηκεύονται μόνο στον υπολογιστή, οι μηχανισμοί δεν αποθηκεύουν αξίες στη φορολογική μνήμη, ενώ έχουν διαπιστωθεί παρακάμψεις στη λειτουργία των μηχανισμών.
Το μεγάλο εγχείρημα αφορά την εστίαση. Σε ουκ ολίγες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται μηχανισμοί που δεν καταγράφουν τραπέζια και παραγγελίες, ενώ καταγράφονται παραγγελίες σε αρχεία στον υπολογιστή και όχι στον ΦΗΜ, εκδίδονται δελτία παραγγελίας που στη συνέχεια είτε ακυρώνονται, χωρίς καταγραφή στη φορολογική μνήμη του μηχανισμού, είτε δεν εκδίδεται τελική απόδειξη και διαγράφεται τζίρος εκ των υστέρων.
Έτσι, λοιπόν, οι επιχειρηματίες θα πρέπει να προμηθευτούν ταμειακές μηχανές που θα αποτελούν μέρος ενός κλειστού κυκλώματος με τα μηχανήματα παραγγελίας και τα POS. Υπολογίζεται ότι στην εστίαση πρέπει να αλλάξουν 82.000 παλαιού τύπου ταμειακές μηχανές και 11.000 ειδικά μηχανήματα έκδοσης αποδείξεων.