Πριν από την πανδημία, το κίνημα υπέρ της αποδοχής της διαφορετικότητας του σωματότυπου (ή body positivity) έμοιαζε να κατακτά τον κόσμο και να πείθει τη βιομηχανία της μόδας. Μοντέλα plus-size περπατούσαν στις πασαρέλες της Εβδομάδας Μόδας της Νέας Υόρκης και φωτογραφίζονταν για κορυφαία περιοδικά και διαφημιστικές καμπάνες.
Όμως μετά ήρθε η πανδημία και τα video calls της, που ανάγκασαν όλο τον κόσμο να κοιτάζει τον εαυτό του στην οθόνη για ώρες κάθε μέρα, γεννώντας μια νέα εμμονή με την εμφάνιση. Φάρμακα όπως το Ozempic υπόσχονται στους χρήστες τους ότι δεν θα χρειάζεται πια να ψωνίζουν ρούχα plus-size.
Το να είναι κανείς λεπτός έγινε και πάλι «in» και η βιομηχανία της μόδας σπεύδει να προσαρμοστεί σε αυτή τη νέα εποχή.
Έτσι και αλλιώς, η παραγωγή plus-size ρούχων είναι μια δύσκολη και κατά κανόνα πιο ακριβή υπόθεση, την οποία πολλά brands προτιμούν να αποφύγουν.
Σύμφωνα με τα όσα είπαν στο Business Insider καταναλωτές plus-size και influencers, έχουν παρατηρήσει ότι μια σειρά από αλυσίδες, μεταξύ των οποίων η H&M, έχουν περιορίσει τα σχέδια που προσφέρουν σε μεγάλα νούμερα.
Έρευνα της εταιρείας αναλύσεων λιανικής Edited του 2024 διαπίστωσε ότι η εταιρεία ρούχων Aritzia είχε μειώσει το μερίδιο των φορεμάτων 2XL μεταξύ των νέων αφίξεών της κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2023, ενώ την ίδια στιγμή είχε αυξήσει το μερίδιο των μικρότερων μεγεθών.
Και η ASOS μείωσε την ποικιλία της σε ρούχα plus-size κατά 15% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ η Reformation μείωσε τη γκάμα της στα μεγάλα μεγέθη κατά 46%.
Η εταιρεία συμβούλων εμπορίου Impact Analytics εξέτασε το Upper East Side του Μανχάταν, μια εύπορη γειτονιά όπου τα φάρμακα απώλειας βάρους GLP-1 χρησιμοποιούνται ευρέως, και διαπίστωσε ότι οι πωλήσεις γυναικείων πουκαμίσων σε μικρότερα μεγέθη αυξήθηκαν κατά 12% από το 2022 έως το 2024, ενώ οι πωλήσεις μεγαλύτερων μεγεθών μειώθηκαν ελαφρώς λιγότερο.
Οι συντάκτες της ανάλυσης της Edited σημειώνουν ότι δεν είναι απόλυτο ότι η αυξημένη ζήτηση για μικρότερα μεγέθη οφείλεται στο Ozempic. Οι μοδάτες λύσεις αδυνατίσματος συχνά έρχονται και παρέρχονται, και μόνο ένα μικρό ποσοστό Αμερικανών λαμβάνει GLP-1. Αλλά η βιομηχανία της μόδας απομακρυνόταν ήδη από τα plus-size ρούχα όταν τα φάρμακα αυτά άρχισαν να ανεβαίνουν σε δημοτικότητα, και ένα σενάριο στο οποίο οι άνθρωποι χάνουν βάρος και πρέπει να αγοράζουν καινούργια ρούχα είναι εξαιρετικό για τις εταιρείες του κλάδου.
Ασφαλώς, το Ozempic και τα άλλα φάρμακα GLP-1 δεν πρόκειται να κάνουν την ανάγκη για μεγαλύτερα νούμερα να εξαφανιστεί. Τα φάρμακα αυτά είναι ακριβά, δεν είναι διαθέσιμα για όλους και δεν προορίζονται και για όλους.
Όμως, παρότι το Ozempic δεν θα αφανίσει τους παχύσαρκους, θα το κάνει ευκολότερο για τα brands και τα καταστήματα να τους αγνοήσουν.