flamis.gr
Αληθινές ειδήσεις από την Πάτρα με το κύρος έγκριτων δημοσιογράφων. Έκτακτη επικαιρότητα και τα τελευταία νέα από την Πάτρα, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο!

Το παρασκήνιο της «απελευθέρωσης» των δύο ελληνικών δεξαμενόπλοιων στο Ιράν

Υπό τη συνοδεία πολεμικών πλοίων του Ιράν ταξιδεύουν τα δύο υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοια «Delta Poseidon» της Delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη και το «Prudent Warrior» της Polembros του Σπύρου Πολέμη. Μετά από άδεια της κυβέρνησης της Τεχεράνης, απέπλευσαν, χθες το μεσημέρι στις 14:00, από το αγκυροβόλιο του ιρανικού λιμανιού Μπαντάρ Αμπάς, όπου παρέμεναν από τις 17 Μαΐου, σχεδόν πέντε μήνες. Η απόφαση ουσιαστικά έκλεισε πριν από τέσσερις ημέρες σύμφωνα με πληροφορίες και είχαν απομείνει τα διαδικαστικά. Τα δύο πλοία πλέουν προς το λιμάνι της Φουτζέιρα.

Την ίδια ώρα, από το λιμάνι του Πειραιά απέπλευσε το δεξαμενόπλοιο ιρανικών συμφερόντων, Lana, φορτωμένο με 104.134 τόνους πετρελαίου και προορισμό την Κωνσταντινούπολη. Σύμφωνα με πληροφορίες το ιρανικό πολεμικό ναυτικό θα συνοδεύει τα ελληνικά δεξαμενόπλοια μέχρι να φθάσει το Lana στην Πόλη με ασφάλεια.

Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο κρατών κράτησαν αρκετές εβδομάδες. Στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προετοίμασαν το έδαφος κάνοντας συναντήσεις στο Ιράν με εκπροσώπους της PMO, της ναυτιλιακής διοίκησης του Ιράν, για να πάει στη συνέχεια ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Κώστας Κατσαφάδος και να κλείσει τη συμφωνία μέσα σε πολύ καλό κλίμα όπως ανέφερε ο ίδιος στην Τεχεράνη.

Το υπουργείο Εξωτερικών του Ιράν, ανέφερε ότι «σύμφωνα με μνημόνιο που υπεγράφη, οι δύο πλευρές θα έχουν την απαραίτητη συνεργασία για τη βελτίωση της θαλάσσιας ασφάλειας».

Τον περασμένο Σεπτέμβριο η ιρανικές αρχές επέτρεψαν να αντικατασταθούν οι ναυτικοί που ήταν πάνω στα πλοία εγκλωβισμένοι από τον Απρίλιο οι οποίοι και αντικαταστάθηκαν από άλλους.

Η «ομηρεία» δεν αφορούσε τα πληρώματα τα οποία μεγάλο μέρος των οποίων αντικαταστάθηκε.

Το συνολικό πλήρωμα αρχικώς, ήταν 49 ναυτικοί εκ των οποίων 10 Έλληνες, ένας Κύπριος και 38 Φιλιππινέζοι.

Στην αρχή οι Ιρανοί είχαν θέσει στην ελληνική πλευρά αίτημα να μην κινηθούν νομικά οι δύο ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες διεκδικώντας αποζημιώσεις για την κράτηση των πλοίων τους.

Η Delta Tankers σε ανακοίνωσή της ανέφερε μεταξύ άλλων ότι “αυτά έιναι πολύ καλά νέα και είμαστε ευγνώμονες σε όλους όσοι εμπλέκονται στην εξασφάλιση αυτής της απελευθέρωσης.

Τα δύο πλοία κρατήθηκαν ως αντίποινα της ιρανικής κυβέρνησης στην ενέργεια της Ελλάδας να δεσμεύσει, στο πλαίσιο των διεθνών κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας, το δεξαμενόπλοιο Το «Lana» το οποίο ως «Pegas» ήταν αρχικά ρωσικών συμφερόντων και μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο,είχε καταπλεύσει στο αγκυροβόλιο της Καρύστου λόγω μηχανικής βλάβης στις 14 Απριλίου του 2022.

Η απόβαση στο Delta Poseidon είχε γίνει με ελικόπτερο από το οποίο κατέβηκαν επτά ένοπλοι, ενώ αντίστοιχη ήταν και η απόβαση με επτά ενόπλους στο πλοίο Prudent Warrior.

Ιστορικό

Το δεξαμενόπλοιο Lana που μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο είχε δεσμευτεί από τις ελληνικές αρχές οι οποίες υποστήριζαν ότι ανήκε στη ρωσική Promsvyazbank, μία από τις τράπεζες της Ρωσίας εναντίον της οποίας είχαν επιβληθεί κυρώσεις λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Το πλοίο που ονομαζόταν τότε «Pegas» είχε αντιμετωπίσει μηχανικό πρόβλημα, ενώ βρισκόταν στη διαδρομή προς τη νότια Πελοπόννησο για να ξεφορτώσει το φορτίο του σε άλλο τάνκερ και λόγω των δύσκολων καιρικών συνθηκών, είχε αναγκαστεί να κάνει στάση ανοιχτά της Καρύστου στις 14 Απριλίου.

Εκεί, δεσμεύτηκε μετά από αίτημα δικαστικής συνδρομής που είχαν υποβάλει οι ΗΠΑ, με το αιτιολογικό ότι τα έσοδα από την πώληση του πετρελαίου θα κατέληγαν στη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας. Το δεξαμενόπλοιο μετέφερε 107.000 τόνους ιρανικού πετρελαίου.

Στις αρχές Ιουνίου, το Συμβούλιο Εφετών Χαλκίδας έκανε δεκτές τις ενστάσεις που είχε καταθέσει ο νομικός εκπρόσωπος της ιδιοκτήτριας εταιρείας του φορτίου, για την κατάσχεση και μετάγγιση του πετρελαίου στο δεξαμενόπλοιο «Ice Energy» συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου.

Στη συνέχεια, ο Αρειος Πάγος απέρριψε την προσφυγή της ναυτιλιακής εταιρείας που έχει ναυλώσει το δεξαμενόπλοιο Ice Energy για λογαριασμό των αμερικανικών αρχών για να μεταφέρει στις ΗΠΑ το πετρέλαιο του Lana. Τον Αύγουστο μεταφορτώθηκαν οι 60.000 τόνοι πετρελαίου ξανά στο ιρανικό δεξαμενόπλοιο.

Η ανακοίνωση

Στην χθεσινή του ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανέφερε:

“Αναχώρησαν, μετά από πολύμηνες συνομιλίες με το Ιράν τα υπό ελληνική σημαία πλοία «Prudent Warrior» και «Delta Poseidon» που παρέμεναν δεσμευμένα από τις 27 Μαΐου 2022.

Η τελική συμφωνία επήλθε σήμερα στην Τεχεράνη με την παρουσία του Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Κώστα Κατσαφάδου.
Με την ευκαιρία αυτή, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης δήλωσε:

«Η σημερινή μέρα είναι πολύ ευχάριστη για τους ναυτικούς μας, αλλά και για την Ελλάδα γενικότερα, αφού έλαβε τέλος μια δυσάρεστη και ιδιαιτέρως σύνθετη υπόθεση, μετά από συστηματικές προσπάθειες της Ελληνικής Κυβέρνησης.

Θέλω να ευχαριστήσω όλους όσους συνέβαλαν στη σημερινή ευτυχή κατάληξη. Από την πρώτη στιγμή η ελληνική Κυβέρνηση κατέβαλε επίπονες προσπάθειες για να φτάσουμε σε αίσιο τέλος.

Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω θερμά τους ναυτικούς των πλοίων για την υπομονή και την εμπιστοσύνη που μας έδειξαν όλες τις δύσκολες ημέρες που πέρασαν, αλλά και τις πλοιοκτήτριες εταιρείες των δυο πλοίων, για τη συνεργασία μας.

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και το Λιμενικό Σώμα βρίσκονται και πάντα θα βρίσκονται στο πλευρό των ναυτικών μας, για κάθε πρόβλημα που μπορεί να τους προκύψει σε κάθε γωνιά της οικουμένης.

Η σημερινή θετική εξέλιξη, αποτελεί μια ακόμη επιβεβαίωση της προσήλωσής μας στον σκοπό αυτό και της διαρκούς μας προσπάθειας να εξυπηρετούμε και να προστατεύουμε τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας και των ναυτικών μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».