Περίπου ένα εκατ. πλαστικά μπουκάλια αγοράζονται ανά λεπτό σε όλο τον κόσμο με τεράστια ποσότητα εξ αυτών να συγκεντρώνονται σε ποτάμια, λίμνες και θάλασσες όταν ολοκληρώσουν το σκοπό τους. Παρά τις προσπάθειες εκτιμάται, σύμφωνα με το Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών (UNEP), ότι 75-199 εκατ. τόνοι πλαστικού «κολυμπούν» αυτή τη στιγμή στους ωκεανούς.
Την ίδια στιγμή, η ανακύκλωση πλαστικών συσκευασιών δε μοιάζει να καλύπτει τις ανάγκες για την αντιμετώπιση της πλαστικής ρύπανσης, αφού μόλις το 9% των πλαστικών αποβλήτων ανακυκλώνεται ετησίως, με το 85% να καταλήγει σε χώρους υγειονομικής ταφής όπου κατά την διάσπασή του απελευθερώνει μικροπλαστικά και νανοπλαστικά που μολύνουν το έδαφος.
Με τις εκτιμήσεις που θέλουν την παραγωγή πλαστικού να τριπλασιάζεται σε παγκόσμια κλίμακα έως το 2060 η αναζήτηση λύσης είναι επιτακτική.
Η συσκευασία με την κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας τεχνολογία και το υλικό που προέρχεται από δάση με πιστοποίηση από το Συμβούλιο Διαχείρισης των Δασών, μαζί με το καπάκι, έχει συνολικό βάρος περίπου 16 γρ. με το HDPE να υπολογίζεται σε σχεδόν 2 γρ. και διατίθεται σε μεγέθη 500ml και 330ml. Όσο για την εκμετάλλευση των δασών για τη δημιουργία των μπουκαλιών, η εταιρία υποστηρίζει ότι χάρη στις συνεχείς δενδροφυτεύσεις σήμερα στην περιοχή αναπτύσσονται περισσότερα δέντρα από ό,τι πριν από 100 χρόνια και για κάθε δέντρο που κόβεται, φυτεύονται δύο έως τρία.
Σχετικά με το καπάκι που σχεδιάστηκε από τη νεοφυή εταιρεία Blue Ocean Closures αποτελείται σε ποσοστό 95% από ίνες κυτταρίνης με σκοπό τη μείωση της ποσότητας πλαστικών που απορρίπτονται στη φύση και τον περιορισμό του ανθρακικού αποτυπώματος.
Χαρτί, όμως, δε σημαίνει μη ανθεκτικό. Αντιθέτως, οι κατασκευαστές υποστηρίζουν ότι αντέχει και έχει σχεδιαστεί για προϊόντα υψηλής ποιότητας, ενώ έχει ήδη δοκιμαστεί από «μεγαθήρια» όπως η Coca-Cola, η L’Oréal και η Procter & Gamble.
Βέβαια, συγκεκριμένα για το μπουκάλι της γνωστής μάρκας βότκας που κυκλοφόρησε δοκιμαστικά για μικρό χρονικό διάστημα το 2023 στη Μεγάλη Βρετανία, δεν ήταν λίγες οι αντιδράσεις και οι κατηγορίες για greenwashing, καθώς για την κατασκευή του χρησιμοποιήθηκε χαρτί σε ποσοστό 57% και ναφθαλικό πολυαιθυλένιο (PEN) σε ποσοστό 43%. Ως απάντηση στα σχόλια εκπρόσωπος της Absolut δήλωσε ότι στόχος είναι η κοινή προσπάθεια για ένα βιώσιμο μέλλον, συμπληρώνοντας πως «όλοι μαθαίνουμε ο ένας από τον άλλον και δεν υπάρχει ακόμη τέλεια λύση στην αγορά».
Παρά τις όποιες, λίγες αντιδράσεις, η Paboco συνεχίζει στο δρόμο της βιωσιμότητας αναφέροντας ότι η ριζική αλλαγή στη βιομηχανία της εμφιάλωσης μπορεί να δώσει την ευκαιρία να ανοίξουν νέοι ορίζοντες σχετικά με τις βιώσιμες συσκευασίες και έτσι να ξεκινήσει ένα κίνημα «πράσινης» καθημερινότητας.
«Από το αγαπημένο αναψυκτικό μέχρι το αντηλιακό, παρέχουμε στους ανθρώπους καλύτερες περιβαλλοντικές επιλογές. Και παρότι η καινοτομία είναι μια διαδικασία βήμα προς βήμα, χωρίς εγγυημένο αποτέλεσμα, στοχεύουμε να τοποθετήσουμε ένα χάρτινο μπουκάλι σε κάθε χέρι», τονίζει η εταιρία.
Την ίδια ώρα, ο εμπορικός διευθυντής της Paboco, Μάικλ Μίκελσεν, εξηγεί ότι έχει ήδη ξεκινήσει η παραγωγή και «αναμένουμε να δούμε αυτά τα μπουκάλια στα χέρια των καταναλωτών μέχρι τις αρχές του 2025. Είμαι ενθουσιασμένος που μπορούμε να προσφέρουμε αυτή τη λύση, όχι ως ιδέα, αλλά ως μια νέα πραγματικότητα συσκευασίας».