Το έργο της Πατρών – Πύργου ξεκίνησε και το πρώτο τμήμα της Αχαΐας θα είναι έτοιμο τέλος του 2023 και τα υπόλοιπα θα παραδοθούν το 2024, ενώ το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης Ρίου – Πάτρα –που περιλαμβάνει μεγάλο μέρος της υπογειοποίησης- θα συμβασιοποιηθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2023 και αναμένεται να ολοκληρωθεί τέλος του 2027 με αρχές του 2028.
«Η Δυτική Ελλάδα και ιδιαίτερα η Αχαΐα θα έχει πρωτεύοντα ρόλο στην ανάπτυξη και την πρόοδο» υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής μιλώντας στην ενότητα «Έρευνα και Υποδομές», όπου συνεχάρη τους διοργανωτές και τόνισε την σημαντική συμβολή των έργων υποδομής στην ανάπτυξη και στην τόνωση της παραγωγικής δραστηριότητας αλλά και της επιστροφής των «λαμπρών μυαλών» που έφυγαν από τη χώρα μας, εφόσον πλέον ο κατασκευαστικός τομέας θα διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο.
«Είναι η πρώτη φορά που έχουμε καταρτίσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων ύψους 13 δις ευρώ και εντάσσονται σε έναν ενιαίο στρατηγικό σχεδιασμό, με στόχο να αποκτήσουμε, προστιθέμενη αξία, βελτίωση της καθημερινότητας και ενίσχυση της απασχόλησης με νέες καλά αμειβόμενες δουλειές. Σήμερα τα αποτελέσματα μας δικαιώνουν. Μέσα σε τρία χρόνια δημοπρατήσαμε άνω των 8 δις ευρώ, εκ των οποίων τα 3,5 δις έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί, κάτι που δεν είχε γίνει ποτέ. Πλέον, υλοποιούνται έργα που όλοι περιμέναμε επί πολλά χρόνια και γίνονται επιτέλους πραγματικότητα», υπογραμμίζοντας πως «η κατάσταση που παραλάβαμε ήταν προβληματική. Όλα τα μεγάλα έργα ήταν μπλοκαρισμένα» και ένα από αυτά ήταν η Πατρών – Πύργου. Σημείωσε, επίσης, πως προχωρά και το μεγάλο οδικό έργο Ακτιο- Αμβρακίας.
Αναφερόμενος, στο μεγάλο σιδηροδρομικό έργο σύνδεσης Ρίου με λιμάνι –που περιλαμβάνει μεγάλο μέρος της υπογειοποίησης- λέγοντας «και εδώ η προηγούμενη κυβέρνηση είπε μεγάλα λόγια. Μελετήσαμε όλα τα ενδεχόμενα, καταλήξαμε σε ένα ρεαλιστικό έργο, το οποίο αναμένεται να συμβασιοποιηθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2023 και να ολοκληρωθεί τέλος του 2027 και τις αρχές του 2028», είπε χαρακτηριστικά ο Υπουργός, ενώ μίλησε, ακόμα για τη δημοπράτηση της γραμμής Πάτρα- Πύργος, έργο ύψους 79 εκατ. ευρώ.
Χ. ΜΠΟΝΑΝΟΣ: «ΜΠΑΙΝΟΥΝ ΠΛΕΟΝ ΣΤΙΣ ΡΑΓΕΣ»
Τα όσα ανακοίνωσε ο κ. Καραμανλής προκάλεσαν κλίμα αισιοδοξίας στους εκπροσώπους της περιοχής που συμμετείχαν στο πάνελ των ομιλητών, που συντόνιζε ο αντιπεριφερειάρχης Αχαΐας Χαράλαμπος Μπονάνος επισημαίνοντας εισαγωγικά πως είναι αδήριτη ανάγκη να αποκτήσει ο δυτικός άξονας βασικές υποδομές και να βγει από την δεινή θέση στην οποία βρίσκεται εδώ και χρόνια. «Σε όλες τις υποδομές ο δυτικός άξονας υπολείπεται εδώ και χρόνια και γι’ αυτό η Περιφερειακή Αρχή από την πρώτη στιγμή έθεσε ως προτεραιότητα να θέσει την ατμομηχανή να δουλεύει, έβγαλε από την ύπνωση αρκετά έργα και κάνει προσπάθειες στηρίζοντας την έρευνα και την σύνδεσή της με την παραγωγή», ανέφερε, ενώ καταλήγοντας και μετά τα όσα ανέφερε ο Υπουργός Υποδομών τόνισε πως «πλέον είμαι αισιόδοξος πως μπαίνουν στις ράγες έργα που διεκδικούσαμε τόσα χρόνια».
Λ. ΔΗΜΗΤΡΟΓΙΑΝΝΗΣ: «ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΣΤΟΧΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ»
Ο αντιπεριφερειάρχης Βιώσιμης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος ΠΔΕ Λάμπρος Δημητρογιάννης τόνισε πως «η περιοχή μας εδώ και χρόνια ήταν δύο ταχυτήτων στον τομέα των υποδομών, οι οποίες πρέπει να αναπτυχθούν καθώς επί χρόνια η χώρα μας έγερνε μόνον ανατολικά». Υπογράμμισε πως «θα πρέπει να εστιάσουμε στις υποδομές στο περιβάλλον, την ενέργεια, τη βιώσιμη ανάπτυξη – κυκλική οικονομία, ώστε να διοχετευθεί η γνώση που ήταν σε αδράνεια. Χρειάζεται στόχευση και συνεργασίες (Πολιτεία, Αυτοδιοίκηση, Κοινωνία) για να καταρτίσουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, διότι μπορεί η περιοχή μας να παράγει υψηλού επιπέδου έρευνα, όμως υπάρχουν ελλείψεις σε υποδομές». Ανακοίνωσε, μάλιστα, πως η Περιφέρεια θα συνάψει προγραμματική σύμβαση με το Πανεπιστήμιο Πατρών.
Β. ΑΪΒΑΛΗΣ: «ΜΕΓΑΛΗ ΥΣΤΕΡΗΣΗ ΣΕ ΥΠΟΔΟΜΕΣ»
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΔΕ Βασίλης Αϊβαλής αναγνώρισε πως πλέον γίνονται σοβαρές κινήσεις, όμως, σημείωσε πως «η υστέρηση των υποδομών στην Δυτική Ελλάδα έχει αποτελέσει τροχοπέδη στην ανάπτυξή της» και μάλιστα «μιλώντας με αλήθειες» όπως χαρακτηριστικά είπε, σκιαγράφησε τα προβλήματα που υπάρχουν σε όλους τους χώρους. «Δεν έχουμε ολοκληρωμένη οδική σύνδεση στην Δυτική Ελλάδα, ο σιδηρόδρομος φθάνει μόνο μέχρι τη Βόρεια Αχαΐα, έχουμε τέσσερα αεροδρόμια, αλλά με κανένα δεν μπορεί να έρθει ο τουρίστας του εξωτερικού, έχουμε υστερήσεις στις συνδυασμένες μεταφορές και αυτό καθιστά και το λιμάνι μη ανταγωνιστικό». Αναφέρθηκε και στις ενεργειακές υποδομές λέγοντας πως «οι μονάδες παραγωγής ενέργειας θα μπορούσαν να ήταν πολύ περισσότερες εάν υπήρχε άμεση διασύνδεση γιατί δεν υπήρξε ένας σωστός αρχικός σχεδιασμός στην ανάπτυξη από τον ΑΔΜΗΕ και τον ΔΕΔΔΗΕ. Ήδη, εκκρεμούν αιτήματα στη ΡΑΕ του 2012 και του 2013», τόνισε, ενώ έθεσε ζήτημα ενεργειακής ασφάλειας της χώρας γι’ αυτό επεσήμανε πως οι πιστώσεις του Ταμείου Ανάκαμψης θα πρέπει να έχουν στόχευση στην αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Π. ΤΣΩΝΗΣ: «ΚΟΙΜΩΜΕΝΟΣ ΓΙΓΑΝΤΑΣ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ»
«Το λιμάνι της Πάτρας επί πολλά χρόνια είναι «κοιμώμενος γίγαντας»! Χωρίς τις συνδυασμένες μεταφορές και τα αναγκαία έργα υποδομής δεν μπορεί να προσφέρει στην ανάπτυξη της πόλης» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Παναγιώτης Τσώνης θέτοντας επί τάπητος τον έντονο προβληματισμό του διότι πολλές υποδομές έχουν βαλτώσει στην πόλη μας συνεχίζοντας στο δρόμο που χάραξε ο κ. Αϊβαλής «μιλώντας με αλήθειες».
«Το παλιό λιμάνι που παραχωρήθηκε στον Δήμο σήμερα έχει μετατραπεί σε ένα άναρχο πάρκινγκ, ούτε το πλοίο της Κεφαλονιάς δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί. Παραχωρήσαμε τέσσερα μέτρα για να γίνει ποδηλατόδρομος εντός του λιμένα και αυτός έγινε εκτός και πολύ φοβάμαι ότι θα έχουμε ατυχήματα. Ο Δήμος διεκδικεί και το εμπορικό τμήμα του λιμανιού. Είναι γεγονός ότι η προηγούμενη κυβέρνηση το απένταξε αλλά ούτε τώρα έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και είναι το πιο σημαντικό έργο για να ελλιμενίζονται κοντέινερ. Πώς θα γίνει η Πάτρα διαμετακομιστικό κέντρο χωρίς λιμάνι, χωρίς σιδηρόδρομο; Θα μπορούμε να τροφοδοτούμε τα πλοία με LNG; Πρέπει να υπάρξουν συνδυασμένες μεταφορές, συνεννόηση όλων των φορέων και στόχοι για να επέλθει ανάπτυξη, αλλιώς θα μείνει όπως είναι και θα μαραζώσει».
Κλείνοντας, πάντως, ανακοίνωσε πως οι εργαζόμενοι του ΟΛΠΑ κατά τη διάρκεια της πανδημίας εργάστηκαν εκπονώντας Master Plan για την ανάπτυξη του λιμανιού που περιλαμβάνει όρους δόμησης και χρήσης γης, το οποίο θα τεθεί σύντομα σε διαβούλευση καθώς έχει λάβει θετική γνωμοδότηση.
Φ. ΚΑΤΡΙΒΕΣΗΣ: «ΝΑ ΕΠΕΝΔΥΣΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ»
Την αναγκαιότητα να προχωρήσουν όλα τα μεγάλα έργα υποδομής της περιοχής μας σε συνύπαρξη με την έρευνα για να επέλθει ανάπτυξη στην περιοχής και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας επεσήμανε από την πλευρά του και ο πρόεδρος της ΕΕΤΕΜ Φώτης Κατριβέσης, ο οποίος μίλησε για την καινοτομία στην παραγωγή και τις υποδομές.
«Η καινοτομία στην Δυτική Ελλάδα φαίνεται να υστερεί σημαντικά σε δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη, δαπάνες για εκσυγχρονισμό, καινοτομικές συνεργασίες με Τριτοβάθμια Ιδρύματα και Ερευνητικά Ινστιτούτα, εξειδικευμένο προσωπικό και δια βίου μάθηση, κεφάλαια επιχειρηματικού κινδύνου και επιχορήγηση από το δημόσιο», κατέληξε, τονίζοντας πως η ΕΕΤΕΜ θα συνδράμει με κάθε τρόπο τους μηχανικούς του ΤΕ για να ενισχυθεί η ερευνητική προσπάθεια και η εφαρμογή της τεχνολογίας σε κρίσιμους τομείς της τεχνικής ανάπτυξης.