Από τον ΕΟΠΥΥ και την παροχή καλύτερων και περισσότερων υπηρεσιών υγείας στους ασφαλισμένους ξεκινούν οι μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις του υπουργείου Υγείας για ένα σύγχρονο σύστημα υγείας στη χώρα μας. Το σχέδιο νόμου για τις αλλαγές στον ΕΟΠΥΥ είναι ήδη έτοιμο και θα τεθεί σε διαβούλευση τις επόμενες ημέρες προκειμένου, αφού ληφθούν υπόψη οι παρατηρήσεις που θα προκύψουν από τη διαδικασία, να πάρει τον δρόμο για το ελληνικό Κοινοβούλιο. Οι βασικές παρεμβάσεις αφορούν την καθιέρωση ποιοτικών δεικτών στις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας, την προέγκριση των ιατρικών πράξεων με έλεγχο σε πραγματικό χρόνο στο πρότυπο των ασφαλιστικών εταιρειών και τον εξορθολογισμό της κατανομής των δαπανών ανά κατηγορία παροχών. Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό το παράδειγμα που επικαλούνται στελέχη του υπουργείου Υγείας: Ο ΕΟΠΥΥ πληρώνει ετησίως μόλις 20 εκατ. ευρώ για ακτινοθεραπεία ασφαλισμένων ασθενών, όταν για γυαλιά οράσεως δαπανά 67 εκατ. ευρώ. Υλοποιώντας την αρχή την οποία έχει εκφράσει επανειλημμένως ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης, ότι «ο ΕΟΠΥΥ υπάρχει για τους ασφαλισμένους και τον πολίτη και όχι για τους παρόχους», ο στόχος είναι να μετατραπεί ο Οργανισμός σε έναν σύγχρονο ασφαλιστικό φορέα με περισσότερες και ποιοτικότερες υπηρεσίες στους ασφαλισμένους.
Νέα κριτήρια για αποζημίωση παρόχων – Ελεγχος σε πραγματικό χρόνο για προέγκριση ιατρικών πράξεων και εξετάσεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», μία σημαντική αλλαγή είναι η καθιέρωση ποιοτικών δεικτών για την αποζημίωση των παρόχων. Οι δείκτες αυτοί θα συνδέονται με τον εξοπλισμό, το προσωπικό, την καινοτομία των θεραπευτικών παρεμβάσεων και το επίπεδο παροχής υγείας (μεταξύ των παραμέτρων που θα εξετάζονται είναι και οι νοσοκομειακές λοιμώξεις). Ο ΕΟΠΥΥ θα συμβάλλεται μόνο με παρόχους που παρέχουν ποιοτικές υπηρεσίες υγείας με βάση τους δείκτες που θα θέτει. Με λίγα λόγια, θα απαιτεί από τους παρόχους να βελτιώσουν ποιοτικά και ποσοτικά τις υπηρεσίες που παρέχουν στους ασφαλισμένους εάν επιθυμούν να συνεχίσουν τη συνεργασία με τον Οργανισμό. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ΕΟΠΥΥ δεν αξιολογεί τους παρόχους, όπως ιδιωτικές κλινικές αλλά και διαγνωστικά κέντρα και εργαστήρια, με βάση τις παρεχόμενες υπηρεσίες, με αποτέλεσμα σε αρκετές περιπτώσεις να υπάρχει η αίσθηση ότι οι υπηρεσίες δεν αντιστοιχούν στις δαπάνες σε επίπεδο ποσότητας και ποιότητας.
Επιπλέον, εισάγεται η διαδικασία του ελέγχου σε πραγματικό χρόνο (real time) των ιδιωτών παρόχων για διαγνωστικές εξετάσεις, ιατρικές πράξεις και νοσηλείες ασφαλισμένων. Με τη διαδικασία αυτή θα προεγκρίνονται οι πράξεις αυτές. Τον έλεγχο σε πραγματικό χρόνο θα αναλάβουν ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες, είτε μέσω ΣΔΙΤ είτε κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας. Σήμερα ο έλεγχος των παρόχων γίνεται αφότου έχουν παρασχεθεί υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η διαπίστωση ενδεχόμενων παραβατικών συμπεριφορών. Στους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου περιλαμβάνεται η αναδιοργάνωση των υπηρεσιών αλλά και του Δ.Σ. του ΕΟΠΥΥ με σκοπό να λειτουργεί ως ασφαλιστική εταιρεία και όχι ως μια δημόσια υπηρεσία. Παράλληλα, θα προβλέπεται η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών ώστε όλες οι διαδικασίες να υλοποιούνται άυλα, ενώ σημαντικό σημείο στο οποίο θα εστιάσει το υπ. Υγείας είναι η αναδιάταξη δαπανών του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ –κατόπιν ελέγχου– με γνώμονα τη διασφάλιση καλύτερων υπηρεσιών υγείας.
Αλλαγές αναμένεται να υπάρξουν και στις συμβάσεις του ΕΟΠΥΥ με τους ιδιώτες γιατρούς. Πρόθεση της ηγεσίας του υπουργείου είναι να μπορούν όσοι ιδιώτες γιατροί επιθυμούν να συμβληθούν με τον ΕΟΠΥΥ αλλά με αλλαγή των όρων της σύμβασης. Οι αλλαγές στις συμβάσεις των γιατρών του ΕΟΠΥΥ θα δρομολογηθούν σε συνδυασμό με την επικείμενη μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, όπου κομβικό ρόλο θα έχει ο οικογενειακός – προσωπικός γιατρός. Το υπουργείο θα επιχειρήσει να υλοποιήσει ένα επιτυχημένο μοντέλο προσωπικού γιατρού τού κάθε ασφαλισμένου, με τη συμμετοχή πιθανόν και περισσότερων ειδικοτήτων –από τις κλασικές, Παθολογία, Παιδιατρική και Γενική Ιατρική– και την κατά κεφαλήν αμοιβή τους (ανάλογα με τον αριθμό των πολιτών που θα αναλάβει να παρακολουθεί ο καθένας). Υπενθυμίζεται ότι οι οικογενειακοί γιατροί στον ΕΟΠΥΥ υφίστανται από τις αρχές του 2019, ωστόσο μόλις 820 γιατροί έχουν αναλάβει καθήκοντα, η πλειονότητα των πολιτών δεν έχει εγγραφεί σε οικογενειακό γιατρό και ουδέποτε εφαρμόσθηκε η κατά κεφαλήν αποζημίωσή τους, παρότι προβλεπόταν από το θεσμικό πλαίσιο.