Τον Οκτώβριο του 2022, ο Elon Musk πλήρωσε 44 δισ. δολάρια για να εξαγοράσει το Twitter. Πολλοί πίστευαν από τότε ότι ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου είχε δώσει περισσότερα από όσα άξιζε η πλατφόρμα. Αλλά όσα έκανε στη συνέχεια βύθισαν την εταιρεία στο χάος και κατακρήμνισαν τα έσοδα και την αποτίμησή της. Δυόμιση χρόνια μετά, ο Musk φαίνεται να έχει καταφέρει ένα μικρό θαύμα: Η εταιρεία, που πλέον ονομάζεται X, μάλλον αξίζει και πάλι όσα είχε πληρώσει για να την αγοράσει.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που μετέδωσε το Bloomberg, το X βρίσκεται σε συζητήσεις για την άντληση χρηματοδότησης σε ένα deal που θα αποτιμά την εταιρεία στα 44 δισ. δολάρια.
Η είδηση έρχεται σε μία εποχή που η μοίρα του X φαίνεται να αλλάζει. Οι μεγάλοι διαφημιστές, που είχαν εγκαταλείψει την πλατφόρμα σε μεγάλο βαθμό όταν η ρητορική μίσους έγινε πολύ διαδεδομένη και οι διαφημίσεις τους εμφανίζονταν πλάι σε ναζιστικό περιεχόμενο, αρχίζουν τώρα να επιστρέφουν. Τόσο η Apple όσο και η Amazon επενδύουν και πάλι σε διαφημιστικές καμπάνιες στο X, αναφέρει το CNN, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για μια σημαντική ψήφο εμπιστοσύνης από δύο brands με τεράστια απήχηση.
Την ανάκαμψη της X βοηθά το γεγονός ότι η εταιρεία διαθέτει μερίδιο στην xAI, την εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης του Musk, η οποία με τη σειρά της αποτιμάται στα 75 δισ. δολάρια.
Όμως, ο βασικός λόγος πίσω από τη θεαματική ανάκαμψη της πλατφόρμας είναι σίγουρα ο ίδιος ο Musk.
Η ανάδειξή του σε ειδικό κρατικό υπάλληλο υπό τον πρόεδρο Donald Trump σημαίνει ότι ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου έχει μεγάλη επιρροή στις λειτουργίες του αμερικανικού κράτους, τις οποίες και επιδιώκει να μεταμορφώσει.
Το πιθανότερο είναι, σύμφωνα με το CNN, ότι οι επενδυτές δεν ποντάρουν στις δραστηριότητες του X, αλλά στον ιδιοκτήτη του. Το ίδιο, άλλωστε, συμβαίνει και με την πλατφόρμα social media του Trump, την Truth Social. Η μητρική της εταιρεία, Trump Media & Technology Group, διαθέτει κεφαλαιοποίηση άνω των 6 δισ. δολαρίων, παρότι τα έσοδά της για το 2024 ήταν μόλις 3,6 εκατ. δολάρια.
Πέρυσι, ο Musk μετέτρεψε το X σε μία «μηχανή» υπέρ του Trump, χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα για να ενισχύσει την προεκλογική εκστρατεία του προέδρου. Σε posts προς τους 200 εκατ. followers του, προωθούσε ρατσιστικές θεωρίες συνωμοσίας για τις μεταναστευτικές πολιτικές της κυβέρνησης Biden και έγραφε για τον «ιό» του woke, χρησιμοποιώντας φρασεολογία μερίδας των συντηρητικών.
Τώρα, με τον Trump να έχει επιστρέψει στον Λευκό Οίκο και τον Musk να βρίσκεται κοντά του, το X έχει γίνει και πάλι η πιο σημαντική πλατφόρμα των social media για να παρακολουθεί κανείς την αμερικανική κυβέρνηση και να αλληλεπιδρά μαζί της.
Εάν κάποιος θέλει να παρακολουθεί τα νέα και τη δημόσια συζήτηση στις ΗΠΑ, οφείλει και πάλι να βρίσκεται στο X, με την πλατφόρμα να κερδίζει ξανά τη θέση που είχε χάσει από το TikTok και διάφορους μιμητές του Twitter.
«Το καλύτερο πράγμα που συνέβη ποτέ στον Musk είναι ότι πόνταρε στον Λευκό Οίκο του Trump», λέει στο CNN ο Dan Ives, αναλυτής της Wedbush, ο οποίος υπολογίζει ότι η αποτίμηση του X διπλασιάστηκε μετά την εκλογή του Trump.
Πρόκειται για μια εντυπωσιακή ανάκαμψη, εάν σκεφτεί κανείς ότι η Fidelity, η οποία διαθέτει ποσοστό του X μέσω του fund της Blue Chip, υπολόγισε την αξία της εταιρείας τον περασμένο Οκτώβριο μόλις στο 20% των 44 δισ. δολαρίων που είχε πληρώσει ο Musk για να την αγοράσει.
Τον Δεκέμβριο, το X είχε ανακάμψει κάπως, αλλά και πάλι υπολογιζόταν ότι άξιζε γύρω στο 30% του ποσού που είχε δώσει ο Musk.
Υπενθυμίζεται ότι αφότου εξαγόρασε το Twitter, ο Musk έκανε την εταιρεία αγνώριστη, απολύοντας το 80% του προσωπικού της, αναμορφώνοντας το σύστημα των μπλε τικ για την πιστοποίηση των χρηστών και εγκαταλείποντας τις προσπάθειες ελέγχου του περιεχομένου (moderation). Οι απαντήσεις του Musk στους διαφημιστές που εγκατέλειπαν την πλατφόρμα ήταν συχνά υβριστικές.
Ο ίδιος ο Musk είχε πει ότι το Twitter ήταν μια οικονομικά προβληματική επιχείρηση, που έπρεπε να επιτρέψει περισσότερη ελευθερία του λόγου και να γίνει μια εφαρμογή για τα πάντα (everything app), σαν το Weibo και το WeChat στην Κίνα, που συγκεντρώνουν πληρωμές, ηλεκτρονικό εμπόριο, ψυχαγωγία, ειδήσεις και επικοινωνία.
Αν και το X έχει κάνει κάποια πρόοδο στον σκοπό αυτό (μεταξύ άλλων έκλεισε συμφωνία με την Visa για ψηφιακά πορτοφόλια), εντούτοις δεν βρίσκεται κοντά στην επίτευξη αυτού του οράματος.
Ωστόσο, η δραματική περικοπή κόστους ίσως να έχει βελτιώσει τα περιθώρια κέρδους της εταιρείας και να έχει βελτιώσει την κερδοφορία της, ενδεχομένως συμβάλλοντας στην ενίσχυση της αξίας της, σύμφωνα με τον Gil Luria, αναλυτή της D.A. Davidson. Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος, αφού ο Musk έβγαλε την X από το χρηματιστήριο και άρα δεν είναι πια υποχρεωμένος να δημοσιεύει τα αποτελέσματά της.
