Σε τροχιά αναβάθμισης εισέρχεται ο σιδηρόδρομος με την έναρξη του διαγωνισμού που αφορά συνολικά έξι μεγάλα έργα, τα οποία θα υλοποιηθούν με τη συνεργασία του υπουργείου Υποδομών και της ΕΡΓΟΣΕ. Τα προγραμματισμένα έργα συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ πρόκειται να οδηγήσουν στη σύνδεση των μεγάλων λιμανιών της χώρας (Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Λαύριο και Ραφήνα) με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Στόχος είναι η αναβάθμιση του χάρτη των μεταφορών, της εμπορικής και στρατηγικής εμβέλειας των λιμανιών και η διασφάλιση της αξιόπιστης διασύνδεσης της χώρας με την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ευρώπη. Εχουν ήδη εγκριθεί από την ΕΡΓΟΣΕ τα τεύχη πρόσκλησης υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος προκειμένου να ξεκινήσει η πρώτη φάση του διαγωνισμού, η οποία περιλαμβάνει:
- Αναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης – ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (προϋπολογισμός 1,07 δισ. ευρώ).
- Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες (1,68 δισ. ευρώ).
- Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή προαστιακού δυτικής Θεσσαλονίκης (53,4 εκατ. ευρώ).
- Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου (390,5 εκατ. ευρώ).
- Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο (308,6 εκατ. ευρώ).
- Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – νέος λιμένας Πατρών (476,5 εκατ. ευρώ).
Το σύνολο των προγραμματισμένων έργων θα δημοπρατηθεί με όλα τα υποέργα τους (υποδομή, επιδομή, ηλεκτροκίνηση και συστήματα), ώστε με την παράδοσή τους προς χρήση να είναι άμεσα λειτουργικά.
«Από την πρώτη στιγμή στόχος μας ήταν να προχωρήσει ο σχεδιασμός και η υλοποίηση έργων ζωτικής σημασίας, που θα αλλάξουν το τοπίο των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών στη χώρα μας», δήλωσε σχετικά ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρ. Βίνης, ενώ ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής έκανε λόγο για έναν «σιδηρόδρομο που παίρνει τη θέση που του αξίζει και που έχει ανάγκη η χώρα».