«Μαμά, κοίτα πόσο κόσμο έχει», φώναζε το νήπιο στη μέση της αίθουσας αναχωρήσεων του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος», περιμένοντας την παράδοση των αποσκευών. Η μητέρα του μας εξήγησε ότι ο μικρός Ενρίκε είναι 3,5 ετών και αυτό ήταν το πρώτο ταξίδι της ζωής του. Λόγω των μέτρων περιορισμού δεν είχε αντικρίσει πολυκοσμία ποτέ του. Ο νεαρός Ισπανός εντυπωσιάστηκε από την κοσμοσυρροή, την οποία το σύνολο της αεροδρομιακής κοινότητας προσπαθεί να συνηθίσει. «Φτιάχνουμε καφέδες ασταμάτητα, δεν προλαβαίνουμε», μας είπε ο Κώστας, υπάλληλος καφετέριας, έχοντας μπροστά του τέσσερα χάρτινα ποτήρια που περίμεναν υπομονετικά να γεμίσουν. Δύο χρόνια πρωτόγνωρων συνθηκών για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών έδωσαν τη θέση τους στην κανονικότητα, η οποία ήρθε μαζί με το Πάσχα.
Πριν από δύο χρόνια περπατούσες στους διαδρόμους του αεροδρομίου και άκουγες τα βήματά σου, γιατί στην πραγματικότητα ήσουν μόνος σε έναν πελώριο χώρο που σχεδιάστηκε για να εξυπηρετήσει εκατομμύρια επιβάτες. Σήμερα η κίνηση ξεπερνά κάθε προσδοκία, όπως εξηγούν υπάλληλοι του ΔΑΑ. «Ξαφνικά επικρατεί πανικός, όχι γιατί δεν ξέρουμε ή δεν μπορούμε να διαχειριστούμε τον αυξημένο αριθμό επιβατών, αλλά γιατί απαιτείται κάποιος χρόνος προσαρμογής», λέει στην «Κ» η Μαρία, που απασχολείται στην εξυπηρέτηση επιβατών. Το φετινό Πάσχα φαίνεται ότι σηματοδότησε την «άνοιξη» του ΔΑΑ, καθώς η κίνηση εκτινάχθηκε, ενώ οι προγραμματισμένες εποχικές πτήσεις έκαναν την εμφάνισή τους νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά. Το γεγονός ότι καθολικό και ορθόδοξο Πάσχα συνέπεσαν φέτος με την άρση των περιορισμών στις μετακινήσεις στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών, και όχι μόνο, χωρών, άνοιξε διάπλατα τον δρόμο για την υποδοχή πλειάδας ταξιδιωτών.
«Ξαφνικά επικρατεί πανικός, όχι γιατί δεν μπορούμε να διαχειριστούμε τον αυξημένο αριθμό επιβατών, αλλά γιατί απαιτείται χρόνος προσαρμογής», λέει στην «Κ» υπάλληλος στην εξυπηρέτηση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η κίνηση εξωτερικού κατέγραψε αύξηση 612% τον Απρίλιο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021, ωστόσο η σύγκριση με το 2019 εμφανίζει κάποια υστέρηση (-20%). Θετικά τα σημάδια και από την εγχώρια αεροπορική αγορά, καθώς τον Απρίλιο η επιβατική κίνηση ενισχύθηκε κατά 244,7% σε σχέση με το 2021, καταγράφοντας συγκρατημένη μείωση (-4,3%) σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Συνολικά τον περασμένο μήνα ο ΔΑΑ εξυπηρέτησε 1,679 εκατ. επιβάτες, 428,2% περισσότερους από ό,τι το 2021 και 15,5% λιγότερους από ό,τι το 2019. Στελέχη του αεροδρομίου εξηγούν ότι η κίνηση εξακολούθησε να επηρεάζεται από την πανδημία και τον Απρίλιο, ωστόσο εμφανίζονται πολλά υποσχόμενα σημάδια ανάκαμψης.
Οι συνθήκες ταξιδιού είναι σημαντικά βελτιωμένες, όπως επισημαίνουν υπάλληλοι του αεροδρομίου. Και αυτό γιατί αφενός δεν υπάρχουν πλέον οι έλεγχοι για τα τεστ κορωνοϊού, που καθυστερούσαν όλη τη διαδρομή του ταξιδιώτη από και προς το αεροσκάφος, αφετέρου έχει αυξηθεί και το προσωπικό που διεξάγει τους διαβατηριακούς και τελωνειακούς ελέγχους. Ετσι, ουρές και αναμονές δεν παρατηρούνται, παρά τη σημαντική αύξηση της κίνησης. Παραδοσιακά στο αεροδρόμιο της Αθήνας οι ώρες αιχμής εντοπίζονται από τις 7 έως τις 10 το πρωί και εν συνεχεία το απόγευμα. Η συνθήκη αυτή δεν έχει μεταβληθεί, επαναφέροντας τους εργαζομένους του αεροδρομίου στην κανονική, προ πανδημίας, εποχή.
«Οταν εργάζεσαι στο αεροδρόμιο, είσαι μαθημένος να βλέπεις κόσμο. Πολύ κόσμο. Δεν είναι όλοι ευχάριστοι, αλλά είναι δεδομένο ότι είναι πολλοί. Η τελευταία διετία –πέραν των διαστημάτων που δεν εργαστήκαμε– ήταν μια περίοδος που μας έβγαλε έξω από τα νερά μας», εξηγεί την «Κ» υπάλληλος σεκιούριτι του αεροδρομίου. Περπατώντας στον χώρο αφίξεων αλλά και στο επίπεδο αναχωρήσεων του αεροδρομίου, διακρίνει κανείς μια ευθυμία στα πρόσωπα που συναντά. Μπορεί να μην είναι συνειδητή αλλά είναι υπαρκτή.