Το καμπανάκι της εκκίνησης για τη φετινή τουριστική σεζόν ήχησε με χιλιάδες κενές θέσεις εργασίας, ιδίως στις κουζίνες, στο σέρβις και στην καθαριότητα. Οκτώ στα δέκα ξενοδοχεία που ήδη λειτουργούν καταγράφουν ελλείψεις σε προσωπικό και οι επιχειρηματίες αναζητούν απεγνωσμένα εργαζομένους, κάνοντας εκπτώσεις στις απαιτήσεις τους και καταβάλλοντας μισθούς πάνω από τη συλλογική σύμβαση του κλάδου. Το πρόβλημα διογκώθηκε φέτος αφού λείπουν 80.000 εργαζόμενοι από 60.000 πέρυσι. Οι 53.000 αφορούν τα ξενοδοχεία και οι 30.000 την εστίαση. Παράλληλα αναζητούνται λύσεις για την κάλυψη των κενών θέσεων μέσω των μετακλήσεων από τρίτες χώρες. Ακόμα όμως και να υλοποιηθούν οι 11.000 εγκεκριμένες μετακλήσεις -στόχος δύσκολος εξαιτίας της γραφειοκρατίας-, είναι αμφίβολο αν θα καλυφθούν οι θέσεις, έστω και εκείνες χαμηλών προσόντων.

Η πλατφόρμα JOBmatch (jobmatch.dypa.gov.gr για τις αγγελίες των επιχειρήσεων και JOBmatch για όσους αναζητούν εργασία) που ενεργοποίησε πριν από λίγες ημέρες η ΔΥΠΑ έχει σκοπό να συμβάλει στο ταίριασμα εργοδοτών και εργαζομένων σε λιγότερο από 5 λεπτά ώστε να καλυφθούν όσο το δυνατόν περισσότερες κενές θέσεις. Η εφαρμογή παρέχει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να δουν άμεσα ποιοι υποψήφιοι εργαζόμενοι ταιριάζουν στην αναζήτησή τους ώστε να τους επιλέξουν και στη συνέχεια να προτείνουν ημέρα και ώρα συνέντευξης. Από την πλευρά του ο υποψήφιος ενημερώνεται μόλις μία επιχείρηση τον επιλέξει για συνέντευξη και έχει την επιλογή αποδοχής ή απόρριψης της πρόσκλησης.
Επίσης, οι υποψήφιοι έχουν τη δυνατότητα να ανανεώνουν τα φίλτρα αναζήτησης όσο συχνά επιθυμούν διαμορφώνοντας το προφίλ τους ανάλογα με τη διαθεσιμότητά τους και τις επιλογές τους. Τις πρώτες τρεις ημέρες λειτουργίας της πλατφόρμας ήδη ανταποκρίθηκαν 685 επιχειρήσεις αναρτώντας τις αγγελίες τους για προσωπικό, ενώ δήλωσαν ότι αναζητούν εργασία στον κλάδο του τουρισμού 2.315 πολίτες. Μέχρι στιγμής έχουν γίνει 1.000 matches και ξεκίνησαν οι πρώτες προσλήψεις. Μεταξύ των επιχειρήσεων είναι μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι, ενώ οι περιοχές που εκδήλωσαν μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι η Κεφαλονιά, η Κέρκυρα, η Σάμος, η Φολέγανδρος, τα Δωδεκάνησα και η Χαλκιδική.
Παρακρατούν τα tips
Ωστόσο, παρά την επείγουσα συνθήκη που έχει διαμορφωθεί, στις αγγελίες ψαρέψαμε νέα τεχνάσματα που χρησιμοποιούν οι εργοδότες προκειμένου να μειώσουν προς όφελός τους τις άτυπες αποδοχές του εργαζομένου.

Ενδεικτικά, παρουσιάζουμε αγγελία ξενοδόχου της Μυκόνου που ζητά: 1) μπάρμαν με μισθό 1.600 ευρώ + ασφάλιση, 7ήμερο (ωράριο 08.00-20.00), διαμονή, 3 γεύματα την ημέρα και 15% των tips, 2) σερβιτόρο για την παραλία με μισθό 1.500 ευρώ + ασφάλιση, 7ήμερο (ωράριο 10.00-20.00), διαμονή, 3 γεύματα την ημέρα και 20% των tips. To πρωτοφανές τρικ είναι ότι προσφέρουν στους εργαζομένους ποσοστό των tips που λαμβάνουν από τους πελάτες ως εκδήλωση ικανοποίησης για τις υπηρεσίες τους!
Σχολιάζοντας τις ενστάσεις των συνδικαλιστών περί καταστρατήγησης των κλαδικών συμβάσεων, ο διοικητής της ΔΥΠΑ διευκρινίζει ότι «το JOBmatch είναι ένα εργαλείο άμεσης επικοινωνίας των επιχειρήσεων με υποψήφιους εργαζομένους στον χώρο του τουρισμού και της εστίασης. Η διαδικασία πρόσληψης δεν γίνεται εντός της εφαρμογής και ως εκ τούτου οι ενστάσεις που διατυπώθηκαν είναι άτοπες, καθώς οι επιχειρήσεις που θα προχωρήσουν σε σύναψη οποιασδήποτε σύμβασης εργασίας είναι αυτονόητο ότι οφείλουν να τηρούν την εργατική νομοθεσία».
12 ώρες την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα
Οι αγγελίες δείχνουν επίσης την εντατικοποίηση της εργασίας, καθώς οι εποχικοί δουλεύουν επί 12 ώρες, 7 ημέρες την εβδομάδα. Ακόμα και να πληρώνονται τα επιδόματα και τις υπερωρίες τους, η Ομοσπονδία επισημαίνει ότι η εντατικοποίηση της δουλειάς και οι συνθήκες διαβίωσης αποτελούν το εκρηκτικό μείγμα που δημιούργησε τις 80.000 κενές θέσεις εργασίας. Πολλοί νέοι πιάνουν δουλειά τον Μάιο και φεύγουν τον Ιούνιο λέγοντας ότι δεν αντέχουν να βγάλουν τη σεζόν, ενώ άλλοι αναζητούν σε άλλους κλάδους εργασία, ακόμα και με χαμηλότερο μισθό, αλλά πιο ανθρώπινες συνθήκες εργασίας.