![DIVICO](https://flamis.gr/wp-content/uploads/2024/12/DIVICO.png)
Η ανεργία μειώνεται, ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται, τα εισοδήματα αυξάνονται (έστω και σταδιακά), ωστόσο οι Ευρωπαίοι καταναλωτές παραμένουν απαισιόδοξοι και «κόβουν δαπάνες». Η τάση για «trading down», δηλαδή για στροφή σε πιο φθηνά προϊόντα και αναβολή αγορών, ενισχύεται σταθερά και αφορά σε όλες τις γενιές καταναλωτών: από τους baby boomers έως τη γενιά Gen Z.
Προσπαθώντας να εξηγήσουν «το παράδοξο της πολύπλοκης ψυχοσύνθεσης των καταναλωτών», οι οικονομολόγοι Jessica Moulton, Fleur Porter, Gizem Ozcelik και Nadya Snezhkova της McKinsey αναφέρουν ότι «παρά τα σταθερά ποσοστά αποταμίευσης (πάνω από τα προπανδημικά ποσοστά), εισοδήματος και δαπανών, άλλοι παράγοντες, όπως η εσωτερική πολιτική και οι γεωπολιτικές εντάσεις, επιβαρύνουν σημαντικά τις προσδοκίες των καταναλωτών».
«Κόβουν» ποσότητες και μάρκες, αναζητούν προσφορές
Οι συμπεριφορές trading down -δηλαδή μείωσης των καταναλωτικών δαπανών– παραμένουν διαδεδομένες στην Ευρώπη, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης “An update on European consumer sentiment” που πραγματοποιήθηκε σε 5 χώρες (Γερμανία, Ην. Βασίλειο, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία).
Σχεδόν ένας στους τρεις καταναλωτές σε Γαλλία και Γερμανία αναβάλλουν για αργότερα τις αγορές τους.
Η στροφή σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ή σε πιο οικονομικές μάρκες είναι πιο δημοφιλής στην Ιταλία (24% των καταναλωτών) ενώ ακολουθούν Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο (19% των καταναλωτών).
![Trading down: Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές «κόβουν» αγορές και μάρκες (γραφήματα) Trading down: Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές «κόβουν» αγορές και μάρκες (γραφήματα)](https://www.newmoney.gr/wp-content/uploads/2025/01/%CE%93%CE%A1%CE%91%CE%A6%CE%97%CE%9C%CE%91-1-1.jpg)
Ποιοι αναγκάζονται περισσότερο να «σφίξουν το ζωνάρι»
Τα μεγαλύτερα ποσοστά καταναλωτών που αναγκάζονται σε trading down καταγράφονται στην Ιταλία (77% του συνόλου) και ακολουθούν Ισπανία (75% του συνόλου) και Γερμανία (74%). Μεταξύ αυτών- όπως είναι αναμενόμενο- τα νοικοκυριά των χαμηλών εισοδημάτων είναι αυτά που πλήττονται περισσότερο, ωστόσο τα ποσοστά trading down είναι υψηλά επίσης στα μεσαία εισοδήματα και υψηλά εισοδήματα. Πιο ευάλωτη καταγράφεται η μεσαία τάξη στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ οι μεγαλύτερες «θυσίες» στα υψηλά εισοδήματα αναφέρονται στη Γαλλία.
![Trading down: Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές «κόβουν» αγορές και μάρκες (γραφήματα) Trading down: Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές «κόβουν» αγορές και μάρκες (γραφήματα)](https://www.newmoney.gr/wp-content/uploads/2025/01/%CE%93%CE%A1%CE%91%CE%A6%CE%97%CE%9C%CE%91-2-1.jpg)
Σε ότι αφορά στην ηλικία των καταναλωτών, η γενιά GenZ είναι αυτή που υποχρεώνεται να περιορίσει περισσότερο τις δαπάνες της. Μάλιστα στην Ισπανία, το 95% των νέων της GenZ αναφέρουν ότι έχουν περιορίσει τις αγορές τους.
Όσο αυξάνεται η ηλικία, τόσο αυξάνεται και η «αντίσταση» των καταναλωτών, με τους boomers να είναι αυτοί που αλλάζουν λιγότερο τις καταναλωτικές τους συνήθειες.
![PhysioClinic](https://flamis.gr/wp-content/uploads/2025/01/physioclinic.jpg)