του Αχιλλέα Ροδίτη
Η υπόθεση επαναφοράς Τραμ στην Πάτρα, όπως προ ημερών γνωστοποιήθηκε πως εξετάζει η Δημοτική Αρχή και ο Δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης, αποτελεί σ’ ένα μέρος την προέκταση της επίμονης ανάδειξης από την «Πολιτεία», με την μορφή σειράς αποκαλυπτικών δημοσιευμάτων, περί της ύπαρξης έτοιμης Μελέτης από το 2009, που έχει μείνει στα συρτάρια.
Μιας μελέτης που εμπεριέχει μία απολύτως τεκμηριωμένη οικονομοτεχνική εκτίμηση για ένα τέτοιο εγχείρημα, που υποδεικνύει τον τρόπο ώστε η δρομολόγηση Τραμ στην Πάτρα να είναι κερδοφόρα και που είχε εντάξει στις προβλέψεις της, αλλαγές δεδομένων, (οικονομικών και άλλων), με ορίζοντα τα επόμενα τουλάχιστον 50 χρόνια!
Θυμίζουμε ότι η Πάτρα ήταν η πρώτη πόλη στην Ελλάδα που απέκτησε Τραμ. Το 1901. Τα εγκαίνιά του είχαν γίνει στις 6 Απριλίου 1901. Κάλυπτε την απόσταση από την Αγγλικανική εκκλησία ως τις Ιτιές, διασχίζοντας οριζόντια το κέντρο της πόλης, ανεβαίνοντας και περνώντας από την πλατεία Όλγας, κατεβαίνοντας στην Αγίου Ανδρέου και στρίβοντας αριστερά προς την πλατεία Τριών Συμμάχων κατευθυνόμενο προς τον Ιερό Ναό του Αγίου Ανδρέου και προχωρώντας παραλιακά μέχρι την παραλία των Ιτεών (εξ ου και οι πολλές εξοχικές κατοικίες που οι πλούσιοι της εποχής είχαν κατασκευάσει προς εκείνη την περιοχή, ως την σημερινή Παραλία και το Μονοδένδρι, καθώς η εν λόγω πλευρά αποτελούσε την τοπική «ριβιέρα» της εποχής.
Η τελευταία φορά που η «Πολιτεία» είχε αναδείξει το θέμα, ήταν αρχές Οκτωβρίου του 2022 (πρώτο δημοσίευμα τον Απρίλιο 2022). Η τότε μάλιστα δημοσίευση είχε αποκτήσει μεγαλύτερη απήχηση λόγω των δηλώσεων που είχε κάνει για το θέμα ο Πρόεδρος του ΕΦΕΠΑΕ και του Επιμελητηρίου Αχαΐας κος Πλάτωνας Μαρλαφέκας.
α δημοσιεύματα της «Πολιτείας» από Απρίλιο και Οκτώβριο του 2022
ΤΙ ΕΙΧΕ ΔΗΛΩΣΕΙ Ο ΠΛ. ΜΑΡΛΑΦΕΚΑΣ
Χαρακτηριστικά, ο κ. Μαρλαφέκας είχε χαρακτηρίσει την συγκεκριμένη εναλλακτική μετακίνησης μέσα στην πόλη ως εκείνη που «διασφαλίζει το μικρότερο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα» και αναπτύσσοντας περαιτέρω την σκέψη του είχε πει τότε:
«Αποτελεί μια πρόταση που θα συνεισφέρει στην απρόσκοπτη λειτουργία του εμπορίου και στην προσέλκυση καταναλωτικού κοινού από τις όμορες περιοχές και όχι μόνο, ενώ παράλληλα θα θεραπεύσει σε σημαντικό βαθμό τα κυκλοφοριακά προβλήματα, συμβάλλοντας στη μείωση της ρύπανσης και διευκολύνοντας τους πολίτες στις μετακινήσεις τους».
Για το οικονομικό σκέλος που αφορά σε πιθανή κατασκευή ενός τέτοιου έργου, είχε τονίσει: «Με καθαρά χρηματοοικονομικά κριτήρια είναι βιώσιμο. Τα κοινωνικοοικονομικά οφέλη όμως είναι πολύ πιο σημαντικά καθώς θα βοηθήσει στην ανάπλαση και αναβάθμιση του κέντρου της πόλης, θα υποστηρίξει την αναδιάρθρωση της λειτουργίας των Αστικών ΚΤΕΛ Πάτρας και το βασικότερο, θα δημιουργήσει ένα συνολικό αξιόπιστο σύστημα Μέσων Μαζικής Μεταφοράς».
Παράλληλα, μάλιστα, δεν είχε παραλείψει να διατυπώσει δημόσια την εύλογη απορία του για το γεγονός, όπως χαρακτηριστικά είχε πει, ότι: «οι επόμενες Δημοτικές αρχές, από το 2010 και μετά, δεν ασχολήθηκαν καθόλου με το θέμα αυτό και καλούμαστε να επιλύσουμε τα προβλήματα της πόλης με αντιδρομήσεις, αστυνομικά μέτρα και απαγορεύσεις».
Διαμηνύοντας, τέλος, προς πάσα κατεύθυνση, ότι: «Είμαστε διαθέσιμοι να βοηθήσουμε αν πρόκειται να ασχοληθούμε σοβαρά με το μέλλον της πόλης μας».
ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΛΕΤΗ…
Η μελέτη έγινε επί έξι μήνες και δωρίστηκε στον Δήμο Πατρέων. Ανέλυε όλες τις κυκλοφοριακές ζώνες της πόλης καταγράφοντας τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του οδικού δικτύου.
Καταλήγει σε σχέδιο τριών διαφορετικών διαδρομών με 340 συνολικές στάσεις και συνολικό μήκος 26,4 χιλιόμετρα:
- Κέντρο πόλης – Πανεπιστήμιο
- Διέλευση εντός ιστορικού κέντρου
- Κέντρο πόλης – Κουκούλι – Νέο λιμάνι
Εκτιμώμενος αριθμός επιβατών ημερησίως: 39.000 – 45.000. Και ανώτερος χρόνος μετάβασης απ’ την μια άκρη της πόλης στην άλλη; 60 λεπτά.
Ενώ προβλέπεται και συνδυασμός Τραμ και Αστικού ΚΤΕΛ ώστε να αλληλοσυμπληρώνονται και να λυθεί καθολικά το πρόβλημα μετακίνησης πολιτών. Με εξασφαλισμένη κερδοφορία μέσω εισιτηρίων (χαμηλού κόστους) αλλά και έμμεσων εσόδων (διαφήμιση κ.λπ.).