Τράπεζα Πειραιώς: «Χαράτσι» στα ΑΤΜ – Πώς οι πελάτες πληρώνουν το τίμημα της πώλησης

    Ημερομηνία:

    Η πρόσφατη απόφαση της Τράπεζας Πειραιώς να πωλήσει το 80,1% της θυγατρικής της εταιρείας «Κέα Λειτουργία και Διαχείριση Δικτύων ΑΤΜ Μονοπρόσωπη Α.Ε.» (ΚΕΑ) στην Printec, μια εταιρεία με εμπειρία στις τεχνολογικές λύσεις για τον τραπεζικό τομέα, έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στους πελάτες και την κοινή γνώμη. Η κίνηση αυτή, που αφορά την πώληση 850 ΑΤΜ εκτός καταστημάτων, εγείρει σοβαρά ερωτήματα για τις προτεραιότητες της τράπεζας και τις επιπτώσεις της στους απλούς πολίτες, οι οποίοι καλούνται να επωμιστούν το κόστος αυτής της στρατηγικής απόφασης.

    Μια Στρατηγική Πώληση με Υψηλό Κόστος για τον Πελάτη

    Η Τράπεζα Πειραιώς, μια από τις μεγαλύτερες συστημικές τράπεζες της Ελλάδας, προχώρησε στην πώληση του μεγαλύτερου μέρους του δικτύου των ΑΤΜ της που βρίσκονται εκτός καταστημάτων, διατηρώντας μόλις 360 ιδιόκτητα ΑΤΜ σε απομακρυσμένες περιοχές και νησιά. Παράλληλα, διατηρεί 934 ΑΤΜ εντός των 370 καταστημάτων της, γεγονός που, σύμφωνα με την τράπεζα, εξασφαλίζει «πλήρη και επαρκή κάλυψη» σε όλη τη χώρα. Ωστόσο, η πραγματικότητα για τον μέσο πελάτη φαίνεται να είναι πολύ διαφορετική.

    Η διαχείριση των 850 ΑΤΜ που πωλήθηκαν περνά πλέον στα χέρια της Printec, η οποία έχει πλέον την εξουσία να καθορίζει την εμπορική πολιτική και τις χρεώσεις για τις αναλήψεις μετρητών. Σύμφωνα με πρόσφατες αναφορές, οι πελάτες της Τράπεζας Πειραιώς καλούνται να πληρώσουν προμήθεια 1,5 ευρώ για κάθε ανάληψη μετρητών από τα ΑΤΜ που πλέον διαχειρίζεται η Printec. Αυτή η χρέωση, που εφαρμόζεται ακόμα και σε πελάτες της ίδιας της τράπεζας, αποτελεί μια πρωτοφανή επιβάρυνση, ιδιαίτερα αν ληφθεί υπόψη ότι μέχρι πρότινος οι αναλήψεις από τα ΑΤΜ της Πειραιώς ήταν δωρεάν για τους κατόχους λογαριασμών της.

    Οικονομικές Επιπτώσεις για τον Απλό Πολίτη

    Για να κατανοήσουμε το μέγεθος της επιβάρυνσης, ας εξετάσουμε το κόστος για έναν μέσο πελάτη. Έστω ότι ένας πελάτης πραγματοποιεί δύο αναλήψεις την εβδομάδα από ΑΤΜ της Printec. Αυτό σημαίνει 104 αναλήψεις ετησίως, με συνολικό κόστος 156 ευρώ (104 x 1,5 ευρώ). Για ένα νοικοκυριό με περιορισμένο εισόδημα, αυτό το ποσό δεν είναι αμελητέο. Αν προστεθούν και άλλες χρεώσεις, όπως αυτές για την ανανέωση καρτών ή για συναλλαγές μέσω διατραπεζικών συστημάτων, το συνολικό κόστος για τη χρήση βασικών τραπεζικών υπηρεσιών μπορεί να εκτοξευθεί.

    Επιπλέον, η επιβολή προμηθειών σε ΑΤΜ που μέχρι πρόσφατα ανήκαν στην τράπεζα δημιουργεί την εντύπωση ότι οι πελάτες καλούνται να πληρώσουν το τίμημα των στρατηγικών επιλογών της Πειραιώς. Η τράπεζα, η οποία έχει λάβει σημαντική κρατική στήριξη μέσω ανακεφαλαιοποιήσεων τα προηγούμενα χρόνια, φαίνεται να μετακυλίει το κόστος της αναδιάρθρωσης του δικτύου της στους καταναλωτές, αντί να απορροφήσει η ίδια τις όποιες απώλειες.

    Αντιδράσεις και Κριτική από την Κοινή Γνώμη

    Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό και δυσαρέσκεια, όπως φαίνεται και από αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Χαρακτηριστικά, χρήστες του X έχουν περιγράψει την κίνηση ως «ληστεία» και έχουν εκφράσει την απογοήτευσή τους για το γεγονός ότι οι μισθοί και οι συντάξεις, που κατατίθενται υποχρεωτικά σε τραπεζικούς λογαριασμούς, υπόκεινται πλέον σε πρόσθετες χρεώσεις. Η φράση «οι πελάτες πληρώνουν τη ζημιά» αποτυπώνει το κλίμα δυσπιστίας και αγανάκτησης που επικρατεί.

    Παράλληλα, η πώληση των ΑΤΜ εγείρει ερωτήματα για τη δέσμευση της τράπεζας στην εξυπηρέτηση των πελατών της, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες περιοχές. Αν και η Πειραιώς διατηρεί 360 ιδιόκτητα ΑΤΜ εκτός καταστημάτων, η μείωση του συνολικού δικτύου της ενδέχεται να δυσκολέψει την πρόσβαση σε μετρητά για κατοίκους μικρών νησιών ή αγροτικών περιοχών, όπου η παρουσία ΑΤΜ της Printec μπορεί να είναι περιορισμένη ή οι χρεώσεις να λειτουργούν αποτρεπτικά.

    Μια Κίνηση με Μεγαλύτερες Συνέπειες

    Η πώληση της ΚΕΑ στην Printec δεν είναι απλώς μια επιχειρηματική απόφαση, αλλά μέρος μιας ευρύτερης τάσης στον τραπεζικό κλάδο, όπου οι τράπεζες επιδιώκουν να μειώσουν το λειτουργικό τους κόστος, μεταφέροντας την ευθύνη διαχείρισης υποδομών σε τρίτες εταιρείες. Ωστόσο, αυτή η στρατηγική φαίνεται να αγνοεί τις ανάγκες των πελατών, οι οποίοι βλέπουν τις βασικές τραπεζικές υπηρεσίες να γίνονται ολοένα και πιο δαπανηρές.

    Επιπρόσθετα, η κίνηση αυτή έρχεται σε μια περίοδο που η Τράπεζα Πειραιώς αναφέρει ισχυρή κερδοφορία, με κέρδη 284 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2025, σύμφωνα με δημοσιεύματα. Η αντίθεση ανάμεσα στα υψηλά κέρδη της τράπεζας και την επιβολή νέων χρεώσεων στους πελάτες εντείνει την αίσθηση αδικίας, ιδιαίτερα σε μια χώρα που έχει περάσει από μακρά περίοδο οικονομικής κρίσης.

    Συμπέρασμα

    Η πώληση των 850 ΑΤΜ από την Τράπεζα Πειραιώς στην Printec αποτελεί μια απόφαση που, αν και μπορεί να εξυπηρετεί τους στρατηγικούς στόχους της τράπεζας, επιβαρύνει σημαντικά τον απλό πελάτη. Με προμήθειες 1,5 ευρώ ανά ανάληψη, οι πελάτες καλούνται να πληρώσουν δεκάδες ή και εκατοντάδες ευρώ ετησίως για μια υπηρεσία που μέχρι πρότινος ήταν δωρεάν. Η κίνηση αυτή, σε συνδυασμό με τη μείωση του δικτύου ΑΤΜ και την αυξανόμενη ψηφιοποίηση των τραπεζικών υπηρεσιών, δημιουργεί ερωτήματα για το κατά πόσο η τράπεζα δίνει προτεραιότητα στις ανάγκες των πελατών της ή στην κερδοφορία της. Οι πολίτες, που ήδη αντιμετωπίζουν οικονομικές πιέσεις, φαίνεται να καλούνται για άλλη μια φορά να πληρώσουν το τίμημα των επιχειρηματικών αποφάσεων της τράπεζας.

    Κοινοποίηση:

    Τελευταία Νέα

    Κοινοποίηση:

    Περισσότερα Άρθρα
    Σχετικα

    Οι Έλληνες ψηφίζουν «ναι» στην ευθανασία: 7 στους 10 θέλουν να νομιμοποιηθεί

    Ενδιαφέροντα και άκρως αποκαλυπτικά είναι τα αποτελέσματα της πανελλαδικής...

    Ανδρέας Τσώκος: «Έμπρακτη στήριξη των θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας στην Αχαΐα»

    Συνάντηση του πολιτευτή ΝΔ Αχαΐας ΝΔ Ανδρέα Τσώκου με...

    Οι αθλητικές μεταδόσεις 18/7/2025

    10:30 Novasports Start WTA 250 Ιάσιο 10:45 COSMOTE SPORT 5...