Τρένο: Τα λεφτά της Πάτρας στην Καβάλα – Πώς η έχασε 168 εκ. € για την υπογειοποίηση – «Ψάχνει» Καραμανλή ο Πελετίδης

    Ημερομηνία:

    Mavropoulis

    Στη δημοσιότητα δόθηκε χθες ο κατάλογος των 135 έργων υποδομής μεταφορών, που θα λάβουν επιχορηγήσεις στο πλαίσιο του μηχανισμού Connecting Europe Facility (CEF), του χρηματοδοτικού μέσου της ΕΕ για τις στρατηγικές επενδύσεις σε υποδομές μεταφορών.

    Των Σωτήρη Παπανδρέου, Απόστολου Αναστασόπουλου

    Η Κομισιόν ανάμεσα από 399 προτάσεις έργων που υποβλήθηκαν από τα κράτη μέλη, και όπως έγραψε η εφημερίδα «Πελοπόννησος» από προχθές, η Επιτροπή Μεταφορών «έκοψε» την πρόταση της ΕΡΓΟΣΕ για χρηματοδότηση της υπογειοποίησης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, από το Ρίο μέχρι τον Αγ. Διονύσιο.

    Η εξέλιξη είναι εξαιρετικά δυσμενής για την Πάτρα, η οποία ξαφνικά βρίσκεται χωρίς χρηματοδοτική ομπρέλα για το τελευταίο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής που θα πρέπει να φτάσει μέχρι το νέο λιμάνι.

    Η Κομισιόν, όπως έγινε γνωστό από αρμόδιες πηγές, έκρινε ασύμφορο οικονομικά το αντικείμενο της υπογειοποίησης, προφανώς γιατί δεν βγαίνουν τα νούμερα της μελέτης ανταπόδοσης κόστους οφέλους.

    Το αίτημα της ΕΡΓΟΣΕ αφορούσε σε χρηματοδότηση 168 εκατ. ευρώ, μέσω του μηχανισμού Connecting Europe Facility, για το τμήμα Ρίο-Αγίος Διονύσιος, που είναι συνολικού κόστους 198 εκατ. ευρώ.

    Την τελική λίστα με τα 135 επιλεγέντα έργα, παρουσίασε την περασμένη Τρίτη στο «The Connecting Europe Days», στη Λυών, η επίτροπος Μεταφορών Adina Vălean.

    Πρόκειται για επενδύσεις στην ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) θα καταστήσει τους σιδηροδρόμους εξυπνότερους, διαλειτουργικούς και ασφαλέστερους.

    Τα έργα περιλαμβάνουν επίσης τη δημιουργία ασφαλούς και ασφαλούς υποδομής στάθμευσης για φορτηγά, αναβαθμίσεις της βασικής λιμενικής υποδομής, συμπεριλαμβανομένης της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στην ξηρά για τη μείωση των εκπομπών από ελλιμενισμένα πλοία, βελτιωμένες διασυνοριακές συνδέσεις εσωτερικής ναυσιπλοΐας και μια σειρά πιλοτικών έργων για τον Ψηφιακό Ευρωπαϊκό Ουρανό για την «πράσινη αεροπορία» και την αστική αεροπορική κινητικότητα.

    Αυτές οι επιχορηγήσεις αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης του προγράμματος Connecting Europe Facility στο πλαίσιο των προσκλήσεων υποβολής προτάσεων του Σεπτεμβρίου 2021 και ακολουθούν επενδύσεις σε έργα στρατιωτικής κινητικότητας και εναλλακτικών καυσίμων του Απρίλιο του 2022.

    ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΕΓΚΡΙΘΗΚΑΝ

    Στον κατάλογο με τα 135 προς επιχορήγηση έργα από την ΕΕ, περιλαμβάνονται τρία έργα (δύο λιμενικά και ένα σιδηροδρομικό) που αφορούν την χώρα μας. Πρόκειται για τις μελέτες δύο έργων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από αξιοποίηση του κυματισμού, για τα λιμάνια Βόλου και Ηρακλείου και για ένα σιδηροδρομικό για πού αφορά τη σιδηροδρομική σύνδεση της Καβάλας.

    Συγκεκριμένα, πρόκειται για την κατασκευή της νέας ενιαίας σιδηροδρομικής γραμμής, Νέα Καρβάλη – Τοξότες, άξονας Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη, τμήμα του Διαδρόμου OEM από την ΕΡΓΟΣΕ με χρηματοδότηση: 154.204.320 ευρώ.

    Η Δράση βρίσκεται στον Διάδρομο Orient/East-Med και αφορά μελέτες και κατασκευαστικές εργασίες για το νέο μονής γραμμής σιδηροδρομικό τμήμα «Νέα Καρβάλη – Τοξότες» (31,7 χλμ.) στη Βόρεια Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης (5,3 χλμ.) με το Εμπορικό Λιμάνι Καβάλας (Φίλιππος Β).

    Π. ΜΑΡΛΑΦΕΚΑΣ: Είναι μια τραγική εξέλιξη για την πόλη και το λιμάνι

    GYMALL
    Τρένο: Τα λεφτά της Πάτρας στην Καβάλα - Πώς η έχασε 168 εκ. € για την υπογειοποίηση - «Ψάχνει» Καραμανλή ο Πελετίδης

    Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας Πλάτωνας Μαρλαφέκας δήλωσε στην εφημερίδα «Πελοπόννησος» ότι η απόρριψη της πρόταση χρηματοδότησης της ΕΡΓΟΣΕ για την υπογειοποίηση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής στην Πάτρα είναι μια τραγική εξέλιξη, γιατί τίθεται σε κίνδυνο η σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης και του νέου λιμανιού.

    Οπως είπε, το νέο λιμάνι της Πάτρας μετά την απώλεια της επιβατικής του κίνησης τα τελευταία χρόνια, έχει ως μόνη στρατηγική επιλογή την ανάπτυξη της εμπορευματικής κίνησης και αυτό δεν μπορεί να γίνει αν δεν υπάρξει σιδηροδρομική σύνδεση. Κατά συνέπεια, τίθεται και θέμα βιωσιμότητας του λιμανιού στο απότερο μέλλον, αν δεν βρεθεί λύση χρηματοδότησης της γραμμής.

    Ο κ. Μαρλαφέκας τόνισε ότι το Επιμελητήριο Αχαΐας πάντα τασσόταν υπέρ της υπογειοποίησης της γραμμής. Ομως οφείλει να επισημάνει ότι από την προηγούμενη κυβέρνηση είχε ζητήσει διευκρινήσεις στη σύσκεψη που είχε γίνει στον ΟΛΠΑ με τον τότε υπουργό Χρ. Σπίρτζη και τον γεν. γραμματέα Θ. Βούρδα, πως θα υλοποιείτο το έργο, από τη στιγμή που το προηγούμενο πρόγραμμα CEF είχε χρηματοδοτήσει τη γραμμή από το Κιάτο μέχρι την Πάτρα για επιφανειακή διέλευση και ολοκλήρωση μέχρι το 2023. Μάλιστα, ο κ. Μαρλαφέκας πρόσθεσε ότι το Επιμελητήριο είχε ζητήσει αναλυτική ενημέρωση για το θέμα, την οποία ακόμα και σήμερα δεν έχει από το υπ. Υποδομών. «Από τότε είχαμε επιφυλάξεις. Δυστυχώς, βλέπουμε σήμερα αυτή την κακή εξέλιξη» δήλωσε ο κ. Μαρλαφέκας.

    Π. ΜΑΝΤΑΣ: Ανεπάρκεια και ευθύνες 

    Τρένο: Τα λεφτά της Πάτρας στην Καβάλα - Πώς η έχασε 168 εκ. € για την υπογειοποίηση - «Ψάχνει» Καραμανλή ο Πελετίδης

    Ο πρόεδρος του ΠΑΣΕΒΙΠΕ και του Συνδέσμου Πτυχιούχων Εργοληπτών Δημοσίων Εργων Πατρών Πέτρος Μαντάς, δήλωσε ότι, «η είδηση της μη χρηματοδότησης του έργου της υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής στην Πάτρα, οπωσδήποτε δεν είναι κάτι αναμενόμενο για εμάς τους κατοίκους της. Ομως, αυτό το οποίο εγώ θεωρώ ως ακατανόητο είναι ο δηλούμενος «αιφνιδιασμός» των αρμοδίων τεχνοκρατών της ΕΡΓΟΣΕ και του υπουργείου. Είθισται πριν την υποβολή ενός τέτοιου αιτήματος, να υπάρχει συνεχής επαφή των δύο μερών, ώστε να εξασφαλιστεί η αποδοχή του. Οσο δε εκκρεμεί η απάντηση, συνεχίζεται η επικοινωνία για επίλυση οποιουδήποτε προβλήματος προκύπτει.

    Με τα γνωστά σε μένα στοιχεία, δεν υπάρχει επαρκής πληροφόρηση για να σχολιάσω τον λόγο της απόρριψης. Συνήθως εκδίδεται λεπτομερής επεξηγηματική επιστολή την οποία δεν έχω υπόψη μου. Αυτό που μπορώ να πω όμως είναι, ότι με εκπλήσσει η ανεπάρκεια με την οποία οι «αρμόδιοι εξειδικευμένοι τεχνοκράτες» χειρίστηκαν ένα τόσο σοβαρό κοινωνικά, επιχειρηματικά αλλά και πολιτικά θέμα, καθοριστικό για την εξέλιξη της πόλης μας. Ισως καταδεικνύει το μέγεθος του πραγματικού ενδιαφέροντός τους, για την περιοχή…».

    Παράλληλα, ο Πέτρος Μαντάς πρόσθεσε ότι υπάρχουν και πολιτικές ευθύνες γι’ αυτή την εξέλιξη, γιατί όταν ξεκινούν οι διαδικασίες για ένα έργο, υποτίθεται ότι έχει εξασφαλιστεί και η χρηματοδότησή του.

    ΘΕΛΟΥΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ

    Μετά την αναπάντεχη εξέλιξη στο θέμα του τρένου που απορρίφθηκε το αίτημα χρηματοδότησης για την υπογειοποίηση του σκέλους Ρίο-Αγιος Διονύσιος επειδή κρίθηκε ασύμφορο οικονομικά και ενδεχομένως θα υπάρξουν καθυστερήσεις λόγω εύρεσης αρχαιοτήτων στο πέρασμα της γραμμής, ο Δήμος της Πάτρας αντέδρασε.

    TET-Α-TET
    Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες που έχει στη διάθεσή της η εφημερίδα «Πελοπόννησος», από το Δήμο Πατρέων γίνονται προσπάθειες για συνάντηση μεταξύ του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή, του δημάρχου Κώστα Πελετίδη και μελών της αντιπροσωπείας των κατοίκων που θα τον συνοδεύουν στην Αθήνα την Πέμπτη 7 Ιουλίου. Ο Δήμαρχος και η Επιτροπή των κατοίκων σκόπευαν να παραδώσει στο Υπουργείο ειδικό υπόμνημα με τις θέσεις και το ψήφισμα που θα εκδοθεί στην κινητοποίηση της Τετάρτης. Ωστόσο η εξέλιξη της απόρριψης της χρηματοδότησης δημιούργησε νέα δεδομένα στο θέμα, γι’ αυτό και ζητήθηκε συνάντηση με τον Υπουργό.

    Μέχρι στιγμής δεν έχουν λάβει στον Δήμο απάντηση για το αίτημα της συνάντησης με τον υπουργό, αλλά έχει υπάρξει επικοινωνία για να κλειστεί ένα ραντεβού την Πέμπτη. Οπως έχει φανεί και στο πρόσφατο παρελθόν, Δήμος και Υπουργείο συνεργάζονται και υπάρχει μεταξύ τους δίαυλος επικοινωνίας και συνεννόησης για τα μεγάλα ζητήματα υποδομών της Πάτρας.

    ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΠΟΛΗΣ
    Από την πρώτη στιγμή, ο Δήμος Πατρέων διά στόματος Κώστα Πελετίδη προτάσσει ότι η τριπλή επιθυμία της πόλης είναι το τρένο να περνά υπόγεια από το Ρίο μέχρι το νέο λιμάνι, να συνεχιστεί η λειτουργία του προαστιακού, αλλά και να κατασκευαστεί γραμμικό πάρκο πάνω από τη νέα γραμμή.

    ΔΙΑΦΟΡΑ ΓΛΩΣΣΑΣ
    Προχθές, σε μια πρώτη επικοινωνία της «Π» με τον Κ. Πελετίδη, ο Δήμαρχος δεν γνώριζε την εξέλιξη. Σε δήλωση που έκανε στην εφημερίδα προ τριών ημερών, ο κ. Πελετίδης σήκωσε τους τόνους λέγοντας χαρακτηριστικά πως «χωρίς υπογειοποίηση, το τρένο δεν θα γίνει» ενώ παράλληλα ζήτησε να βρεθεί χρηματοδότηση και από άλλα προγράμματα ώστε να ικανοποιηθεί το αίτημα των κατοίκων.
    Την επόμενη μέρα, σε επίσημη ανακοίνωσή του Δήμου, επιλέχθηκε πιο ήπιος τρόπος προσέγγισης του θέματος. Ο Δήμος ζήτησε να συμπληρωθεί το κονδύλι με όσα χρήματα απαιτούνται για την υπογειοποίηση της γραμμής, επισημαίνοντας πως «αυτά είναι ζητήματα που μπορούν να ξεπεραστούν». Επιπλέον, εξηγήθηκε ότι αποτελεί «όνειρο της πόλης» ο υπόγειος σιδηρόδρομος σε συνδυασμό με το γραμμικό πάρκο, όπου για 10 χιλιόμετρα θα μπορεί κανείς να κινηθεί πεζός ή με ποδήλατο, να κάνει αθλητικές δραστηριότητες, να απολαμβάνει χώρους αναψυχής. Ενώ τέλος, σημειώθηκε και η σπουδαιότητα του έργου για το Πανεπιστήμιο, το ΠΓΝΠ, τις αθλητικές εγκαταστάσεις και την παραθαλάσσια ζώνη της περιοχής.

    ΔΙΑΥΛΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
    Αυτή η αλλαγή δείχνει ότι στο δημαρχείο της Μαιζώνος γνωρίζουν ότι για να ξεπεραστεί ο σκόπελος που εμφανίστηκε στο έργο θα χρειαστεί συνεργασία μεταξύ των εμπλεκόμενων πλευρών. Γι’ αυτό και επιλέχθηκε πιο ήπια προσέγγιση στο θέμα, ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για μια εποικοδομητική συνάντηση μεταξύ Υπουργού, Δημάρχου και Επιτροπής Αγώνα. Η απάντηση από το γραφείο του Υπουργού για την επιδιωκόμενη συνάντηση αναμένεται σύντομα και θα εξαρτηθεί κυρίως από το πρόγραμμά του. Αλλωστε, και στο συνέδριο της «Π» προ 20 ημερών, Κώστας Καραμανλής και Κώστας Πελετίδης απέδειξαν με τα λόγια τους ότι έχουν βρει τρόπο συνεργασίας.

    Γ. ΡΩΡΟΣ:«Κάνει πλάτες σς κυβέρνηση και υπουργό»

    Ο επικεφαλής της παράταξης «Ωρα Πατρών» Γιώργος Ρώρος εξαπέλυσε βέλη προς τον Κ. Καραμανλή λέγοντας ότι «ροκανίζει χρόνο, αφήνοντας την πόλη χωρίς βασικές υποδομές». Παράλληλα, αναφέρεται στις δηλώσεις του Κ. Σπηλιόπουλου στην «Π» που έλεγαν ότι είχε διαπιστώσει πως δεν είναι εφικτή η υπογειοποίηση. Και τέλος επιτίθεται στον Κ. Πελετίδη λέγοντας ότι «αρκείται σε αψιμαχίες και επαναστατική γυμναστική για να δικαιολογήσει την ανερμάτιστη, αδιέξοδη πολιτική του» και πως «κάνει πλάτες στην κυβέρνηση και στον Υπουργό Μεταφορών κ. Καραμανλή».

     

     

    ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ

    Κοινοποίηση:

    Τελευταία Νέα

    Κοινοποίηση:

    Περισσότερα Άρθρα
    Σχετικα

    ΠΑΤΡΑ: Επαναλειτουργεί ο αρχαιολογικός χώρος του Ρωμαϊκού και Μεσαιωνικού Υδραγωγείου

    Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αχαΐας με σχετική ανακοίνωση της ενημερώνει...

    ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ: Ψάρεψαν τόνο βάρους… 485 κιλών

    Την καλύτερη ψαριά της ζωής του έκανε ένας ψαράς...

    ΑΧΑΪΑ – ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟ: Εκατοντάδες στην κηδεία του Μένιου Κουτρόπουλου

    Στην Παναγία φανερωμένη του Αιγίου τελέστηκε χθες το μεσημέρι...

    ΠΑΤΡΑ: Εκαναν γερή “μπάζα” στην Περιβόλα

    Μπαράζ διαρρήξεων σημειώθηκε προχθές τα ξημερώματα στην περιοχή της...