Κενή παρέμεινε τουλάχιστον 1 στις 5 θέσεις εργασίας στα ελληνικά ξενοδοχεία στην αιχμή της τουριστικής σεζόν πέρυσι, που «μεταφράζεται» σε 60.225 ελλείψεις ή 23% της προσφερόμενης απασχόλησης, εγείροντας σοβαρά ερωτηματικά σχετικά με την ποιότητα των υπηρεσιών.
Οι ελλείψεις αποδίδονται εν μέρει στο πλήγμα που κατέφερε η πανδημία, όταν πολλοί εργαζόμενοι απομακρύνθηκαν από τον τουριστικό κλάδο και δεν επέστρεψαν ποτέ. Μάλιστα, όπως έχει γράψει το MR, το πρόβλημα στον τουρισμό έφτασε σε τέτοιο σημείο, ώστε προκειμένου να καλυφθούν οι προβλεπόμενες ελλείψεις φέτος, άνοιξε νομοθετικά το παράθυρο για «εισαγωγή» εργαζομένων από τρίτες χώρες.
Ελλείψεις ανά τμήμα
Συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά τα ξενοδοχεία, σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), οι κενές θέσεις παρατηρούνται κατά μήκος των τμημάτων, με το ποσοστό των ελλείψεων να κυμαίνεται από 21% έως 24%.
Αριθμητικά, οι μεγαλύτερες ελλείψεις παρουσιάστηκαν σε καμαριέρες (12% του συνόλου των ελλείψεων και 18% επί του συνόλου των θέσεων που προβλέπονται στα οργανογράμματα για τη συγκεκριμένη ειδικότητα), σε σερβιτόρους (9% των ελλείψεων και 22% των αντίστοιχων προβλεπόμενων θέσεων), σε βοηθούς σερβιτόρου (6% των ελλείψεων και 21% των αντίστοιχων προβλεπόμενων θέσεων) και σε ρεσεψιονίστ (6% των ελλείψεων και 17% των προβλεπόμενων θέσεων). Ακολούθησαν οι barista/barman-barwoman (5% και 24% αντίστοιχα), λαντζέρης (5% και 24% αντίστοιχα) και τεχνική υποστήριξη (3% και 21% αντίστοιχα).
Η ειδικότητα με την μεγαλύτερη ποσοστιαία έλλειψη σε σχέση με τις προβλεπόμενες θέσεις ήταν sommelier (57%), ακολουθούμενη από στέλεχος guest relations (41%), βοηθό κηπουρού (37%) και βοηθό receptionist (35%).
Ειδικότερα, οι περισσότερες ελλείψεις καταγράφηκαν στο τμήμα φαγητού και ποτού (13.557 ή 23% του συνόλου των ελλείψεων και 23% των αντίστοιχων προβλεπομένων θέσεων) και των υπηρεσιών καθαριότητας (13.324 ή 22% και 22% αντίστοιχα), ενώ ακολούθησαν η κουζίνα (10.150 ή 17% και 23% αντίστοιχα) και ρεσεψιόν (9.320 ή 15% και 24% αντίστοιχα).
Εντονότερο είναι το πρόβλημα σε ό,τι αφορά τις καμαριέρες, καθώς από το σύνολο των 10.133 ξενοδοχείων που υπάρχουν στην Ελλάδα διαπιστώνεται πως το 40% εμφάνισε έλλειψη. Επίσης, το 26% των ξενοδοχείων είχε έλλειψη σε ρεσεψιονίστ, το 26% σε σερβιτόρους και το 21% σε λαντζέρη και barista.
Ανάλυση ελλείψεων (κενών θέσεων) ανά τμήμα
Οι ελλείψεις ανά περιοχή
Από το σύνολο των θέσεων εργασίας που προβλέπονται βάσει οργανογράμματος, το 27% αντιστοιχεί σε θέσεις εργασίας σε ξενοδοχεία που βρίσκονται στην περιοχή του Νοτίου Αιγαίου και ακολουθεί η Κρήτη με 20%, τα Ιόνια Νησιά με 12% και η Κεντρική Μακεδονία με 10%. Σε όλες τις υπόλοιπες περιοχές, αντιστοιχεί ποσοστό μικρότερο από 10% του συνόλου.
Το 24% των συνολικών ελλείψεων (14.346 κενές θέσεις εργασίας) καταγράφηκε στο Νότιο Αιγαίο, το 18% (10.808 θέσεις) στην Κρήτη, το 10% (5.891 θέσεις) στην Κεντρική Μακεδονία και το 14% (8.378 θέσεις) στα Ιόνια Νησιά.
Τα ξενοδοχεία με το μεγαλύτερο πρόβλημα
Βάσει των στοιχείων του ΙΝΣΕΤΕ, σε απόλυτα μεγέθη οι περισσότερες ελλείψεις προσωπικού παρατηρήθηκαν στα ξενοδοχεία 4 αστέρων (16.381 ή 27% των συνολικών ελλείψεων) και στα ξενοδοχεία 3 αστέρων (15.361 ή 26%). Ωστόσο, με βάση τις ανάγκες τους, τα ξενοδοχεία 2 και 3 αστέρων παρουσίασαν μεγαλύτερες ελλείψεις με 31% και 28% αντίστοιχα. Τα πεντάστερα εμφάνισαν ελλείψεις της τάξης του 15%. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι στις κατηγορίες 4 και 5 αστέρων ανοίγουν και οι περισσότερες θέσεις (το 58% των προσφερόμενων).
Σημειώνεται πως συγκρίνοντας τα ποσοστά έλλειψης του 2022, με τα αντίστοιχα ποσοστά του 2021, καταγράφηκε μείωση του ποσοστού έλλειψης στα ξενοδοχεία 5 αστέρων, καθώς από 17% που ήταν το 2021, έπεσε σε 15% το 2022. Αντίθετη εικόνα παρουσίασαν όλες οι άλλες κατηγορίες με τα ποσοστά έλλειψης να αυξάνονται, ιδιαίτερα στις κατηγορίες 1 αστεριού και 2 αστέρων.