Στην τελική ευθεία εισέρχεται το σχέδιο της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης στις συναλλαγές που θα κάνουν μεταξύ τους οι επιχειρήσεις. Σύμφωνα με το σχεδιασμό του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης το μέτρο αναμένεται να ενεργοποιηθεί στις αρχές του 2025.
Σε πρώτη φάση τα ηλεκτρονικά τιμολόγια θα είναι υποχρεωτικά για τις μεγάλες επιχειρήσεις για να ακολουθήσουν στη συνέχεια οι μικρότερες επιχειρήσεις ανάλογα με το τζίρο τους. Η ένταξη των επιχειρήσεων στο νέο σύστημα θα γίνεται σταδιακά ανάλογα με το τζίρο τους ενώ ο σχεδιασμός προβλέπει την επέκταση του μέτρου και στις πολύ μικρές επιχειρήσεις καθώς και τους ελεύθερους επαγγελματίες.
Το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του μέτρου αναμένεται να «κλειδώσει» στο τέλος του έτους καθώς το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών περιμένει την απάντηση των Βρυξελλών στο αίτημα που έχει υποβάλει για την υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση για όλες τις επιχειρήσεις. Πάντως χιλιάδες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν στις συναλλαγές τους τα ηλεκτρονικά τιμολόγια απολαμβάνοντας φορο-μπόνους τα οποία εκπνέουν φέτος αλλά δεν αποκλείεται ορισμένα να παραταθούν όπως οι ταχύτερες επιστροφές ΦΠΑ.
Τα κίνητρα παρέχονται στις οντότητες, οι οποίες επιλέγουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων. Εφόσον επιλεγεί η χρήση των Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων για την έκδοση, διαβίβαση και λήψη παραστατικών πώλησης των οντοτήτων σε διαρθρωμένη ηλεκτρονική μορφή (ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω Παρόχου), η επιλογή αυτή δηλώνεται ηλεκτρονικά στη Φορολογική Διοίκηση και αποτελεί τον μόνο τρόπο έκδοσης, διαβίβασης και αρχειοθέτησης των παραστατικών πώλησης της οντότητας για το σύνολο της ασκούμενης δραστηριότητάς της.
Η επιλογή και η δήλωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω Παρόχου μπορεί να ανακληθεί και αποκλείει την έκδοση τιμολογίων σε έντυπη μορφή για όσο χρονικό διάστημα ισχύει. Η επιλογή ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω Παρόχου για την έκδοση παραστατικών πωλήσεων από μια οντότητα συνεπάγεται υποχρεωτικά τη χρήση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω Παρόχου για τη λήψη των παραστατικών πώλησης στα οποία η οντότητα ορίζεται ως λήπτρια από εκδότη/προμηθευτή της, ο οποίος έχει επιλέξει επίσης την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω Παρόχου.
Τα κίνητρα στις επιχειρήσεις
Τα φόρο-μπόνους που κερδίζουν οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης είναι τα ακόλουθα:
1. Περιορίζεται κατά 2 έτη η προβλεπόμενη πενταετία, εντός της οποίας η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να προβεί σε έκδοση πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου.
2. Μειώνεται από 90 σε 45 ημέρες ο χρόνος εντός του οποίου η φορολογική διοίκηση εξετάζει τα αιτήματα επιστροφής φόρου τα οποία αφορούν το φορολογικό έτος ή τα φορολογικά έτη, για τα οποία οι εκδότες επιλέγουν και εφαρμόζουν αποκλειστικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση.
3. Αποσβένεται πλήρως στο έτος πραγματοποίησής της προσαυξημένη κατά ποσοστό 100% η δαπάνη για την αρχική προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
4. Προσαυξάνεται κατά ποσοστό 100% η δαπάνη για την παραγωγή, διαβίβαση και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων για το πρώτο έτος έκδοσης των παραστατικών πώλησης μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης, που αναγνωρίζεται προς έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα.
Σημειώνεται ότι η φορολογική διοίκηση έχει ξεκινήσει ενημερώσεις σε επιχειρήσεις για τα οφέλη της ηλεκτρονικής τιμολόγησης τα οποία θα γίνουν υποχρεωτικά από τον Ιανουάριο του 2025.