Κατά 1.255% αυξήθηκαν οι εξαγωγές ελληνικού ανθρακούχου νερού στην Κίνα το 2020, ποσοστό αναμφίβολα εντυπωσιακό, το οποίο βεβαίως συνδέεται με πολύ καλές επιδόσεις κάποιων συγκεκριμένων σημάτων, αλλά δείχνει από την άλλη και τη μεγάλη υποχώρηση που είχαν σημειώσει τα προηγούμενα χρόνια οι εξαγωγές συνολικά εμφιαλωμένου νερού στην Κίνα. Το βέβαιο είναι ότι υπάρχει σημαντικό περιθώριο ανάπτυξης, καθώς οι προβλέψεις κάνουν λόγο για εντυπωσιακή αύξηση της ζήτησης στην Κίνα σε ανθρακούχο αλλά και συνολικά σε εμφιαλωμένο νερό.
Ο λόγος; Σύμφωνα με όσα αναφέρει σε ειδική έρευνα αγοράς για το εμφιαλωμένο νερό (φυσικό μεταλλικό, επιτραπέζιο και ανθρακούχο) που πραγματοποίησε το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στη Σαγκάη, από το 2014 η Κίνα αποτελεί τη χώρα με τη μεγαλύτερη ζήτηση σε εμφιαλωμένο νερό. Πρώτον, διότι στη χώρα καταγράφεται μεγάλη ρύπανση των υδάτινων πόρων και το νερό βρύσης δεν είναι πόσιμο. Δεύτερον, γιατί η Κίνα διατηρεί μόλις το 6,5% των ανανεώσιμων υδάτινων πόρων του πλανήτη για να καλύψει τις ανάγκες του μεγαλύτερου σε αριθμό πληθυσμού παγκοσμίως. Η αύξηση της ζήτησης στην Κίνα ενισχύεται από το γεγονός ότι ολοένα και περισσότεροι Κινέζοι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα για την αγορά ποιοτικού, εμφιαλωμένου νερού, καθώς το κατά κεφαλήν εισόδημά τους έχει πλέον αυξηθεί σημαντικά, ενώ παράλληλα επιδεικνύουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την υγεία τους και τις επιβλαβείς ουσίες που συναντώνται στο νερό βρύσης. Ετσι, πλέον το εμφιαλωμένο νερό αποτελεί το μη αλκοολούχο ποτό με το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στη χώρα, 29%, με το τσάι μαζί με τον καφέ να υποχωρούν στη δεύτερη θέση με μερίδιο 23%. Το φυσικό μεταλλικό νερό και το επιτραπέζιο νερό αποτελούν τις κύριες κατηγορίες εμφιαλωμένου νερού στην Κίνα, με μερίδιο αγοράς 91%. Ακολουθούν το ανθρακούχο νερό με 7%, το οποίο έχει παρουσιάσει τη μεγαλύτερη αύξηση τα τελευταία έτη, και το αρωματισμένο νερό με 2%, του οποίου οι προοπτικές θεωρούνται θετικές, ωστόσο προς το παρόν οι Κινέζοι καταναλωτές προτιμούν τους χυμούς ή τα αναψυκτικά.
Η παρουσία των ελληνικών νερών στην Κίνα είναι εξαιρετικά ασθενής μέχρι στιγμής. Το σύνολο των τριών κατηγοριών εμφιαλωμένου νερού που εξήγαγε η Ελλάδα την περίοδο 2010-2020 στην Κίνα έφθασε στο υψηλότερο σημείο αξίας και ποσότητας εξαγωγής το 2014, στα 504 χιλ. ευρώ και 2,5 εκατ. λίτρα αντιστοίχως. Επειτα οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 67,84% αγγίζοντας το χαμηλό επίπεδο των 162 χιλ. ευρώ το 2020. Οι εταιρείες που έχουν παρουσία στην κινεζική αγορά είναι τα «Νερά Κρήτης», «Σουρωτή», «Θεόνη» και «Zaros», το οποίο μάλιστα βραβεύθηκε το 2019 σε διεθνή έκθεση ειδικά για το νερό στην Κίνα.
Ο ανταγωνισμός, βεβαίως, είναι έντονος, διότι στην αγορά κυριαρχούν και κινεζικές εταιρείες και πολυεθνικοί κολοσσοί, όπως η Coca-Cola και η Nestle. Μια μέθοδος που ενδείκνυται για τις ΜμΕ είναι η εμπορία των νερών μέσω των πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου (Tmall, JD.Com, Taobao), οι οποίες είναι εξαιρετικά δημοφιλείς μεταξύ των Κινέζων καταναλωτών.