Διαβάζοντας την λίστα με τα 20 μεγαλύτερα (από άποψη κόστους) υπό κατασκευή έργα στην Ελλάδα, όπως καταγράφονται αυτή την εποχή, βλέπουμε ότι στην Πελοπόννησο υλοποιείται μόνον ένα.
Πρόκειται για τις Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων Πελοποννήσου, 160 εκατ. ευρώ. Το έργο είναι σε εξέλιξη και αν όλα πάνε όπως σχεδιάζεται, θα λειτουργήσουν 3 νέες μονάδες το 2022-2023. Το κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ. Άλλο μεγάλο έργο δεν υπάρχει. Ισως προκύψει το επόμενο διάστημα το οδικό έργο «Πάτρα – Πύργος» αλλά η ιστορία του επιφέρει αυτόματα πολλές επιφυλάξεις για την πρόοδό του.
Είναι αξιοσημείωτο ότι ενώ τα 20 μεγαλύτερα έργα αφορούν σε δρόμους, δίκτυα και στην ενέργεια η Πελοπόννησος είναι ένα γεωγραφικό διαμέρισμα που:
Ενώ από αυτήν περνά ο αγωγός ρεύματος Κρήτη – Πελοπόννησος, συνεχίζει να έχει προβλήματα στην ηλεκτροδότηση της! Ενώ στην Πελοπόννησο αναπτύσσονται επενδύσεις ΑΠΕ τα ανταποδοτικά στην τοπική κοινωνία δεν είναι εμφανή αλλά και το ρεύμα δεν είναι ποτέ αρκετό. Ενώ τα περιφερειακά αεροδρόμια ολοκληρώθηκαν με έργα – παρεμβάσεις το αεροδρόμιο της Καλαμάτας έχει ακόμα μεγάλες ανάγκες! Ενώ γίνεται λόγος για την νέα εποχή του τρένου, περιοχές της Πελοποννήσου είτε δεν έχουν τρένο, (Λακωνία) είτε περιμένουν ακόμα τα έργα (Αχαϊα). Με φυσικό αέριο και πραγματικό αγωγό – δίκτυο θα καλυφθούν 2-3 νομοί και όχι όλη η Πελοπόννησος.
Τα 20 μεγαλύτερα έργα που εκτελούνται σήμερα στη χώρα είναι:
Θέσεις 20-16
ΚΕΛ Κορωπίου-Παιανίας: 113εκατ.ευρώ. Σε φάση προχωρημένων έργων. Πιθανή λειτουργία το 2022. Ανάδοχος: Κ/Ξ ΡΟΥΤΣΗΣ-ΕΡΕΤΒΟ-ΑΑΓΗΣ.
19.Φωτοβολταϊκό Πάρκο Κοζάνης: 127 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα νέο έργο πράσινης ενέργειας με τη ματιά στην επιλογή απολιγνιτοποίησης της χώρας. Θα ολοκληρωθεί το 2024. Το κατασκευάζει η MYTILINEOS.
18.Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων: 150εκατ.ευρώ. Πρόκειται για έργο που θα ολοκληρωθεί μετά το 2024.Το κατασκευάζει η Κ/Ξ ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΤΕ.
17.Ολοκλήρωση αυτοκινητόδρομου Άκτιο-Αμβρακία: 150 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα ταλαιπωρημένο έργο με παλαιότερες εργολαβίες να έχουν ξεκινήσει το 2010. Την εργολαβία-σκούπα έχει αναλάβει η MYTILINEOS από τα τέλη του 2020. Θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2023.
16.Έργα Ανάπλασης Φαληρικού Όρμου: 150εκατ.ευρώ. Θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2021 (απαιτείται και νέα εργολαβία για τη δημιουργία παράκτιου πάρκου). Το κατασκευάζει η ΑΚΤΩΡ.
Θέσεις 15-11
15.Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων Πελοποννήσου: 160 εκατ.ευρώ. Τα έργα είναι σε εξέλιξη και αν όλα πάνε όπως σχεδιάζεται, θα λειτουργήσουν 3 νέες μονάδες το 2022-2023.Το κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ.
14.Επέκταση προβλήτα κρουαζιέρας Λιμένα Πειραιά: 160 εκατ.ευρώ: Το έργο προχωρά με κάποια επιμέρους θέματα. Εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2023. Tο κατασκευάζει η ΤΕΚΑΛ.
13.Σιδηροδρομικό έργο υποδομής τμήματος Ψαθόπυργος-Ρίο: 215εκατ.ευρώ. Σε φάση προχωρημένης κατασκευής. Το κατασκευάζει η DG INFRASTRUTTURE.
12.IGB: 240 εκατ.ευρώ. Ακόμα ένα μεγάλο ενεργειακό έργο, ένας αγωγός φυσικού αερίου που ενώνει Ελλάδα και Βουλγαρία. Η ολοκλήρωση του τοποθετείται στα τέλη του 2021. Το κατασκευάζει η ΑΒΑΞ.
11.Νότιο Τμήμα Αυτοκινητόδρομου Ε65- Λαμία-Ξυνιάδα: 300εκατ.ευρώ: Τα έργα ξεκίνησαν στις αρχές του 2019 και ήδη έχει αποδοθεί ένα τμήμα 14χλμ. Επίσης διανοίχθηκε και ο πρώτος κλάδος της Σήραγγας Όθρυος. Το έργο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2022-2023. Το κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ.
Τα 10 μεγαλύτερα projects της χώρας είναι τα παρακάτω:
10.Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής Αγίου Νικολάου Βοιωτίας: 340 εκατ.ευρώ. Το έργο που υλοποιεί η Μυτιληναίος είναι σε πλήρη εξέλιξη και πλησιάζει στην ολοκλήρωση του. Η ολοκλήρωση του τοποθετείται στα τέλη του 2021. Το κατασκευάζει η MYTILINEOS.
9.Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής Κομοτηνής: 375 εκατ. ευρώ. Ένα έργο που υπεγράφη φέτος το καλοκαίρι. Το κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ για λογαριασμό της Κ/Ξ MOTOR OIL-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Θα ολοκληρωθεί το 2024.
8.Βόρειο Τμήμα αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 Τρίκαλα-Εγνατία: Έργο που υπεγράφη πριν το καλοκαίρι. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρωθεί το 2024. 442 εκατ. ευρώ. Το κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ.
7.Νέο Αεροδρόμιο Καστέλι Ηρακλείου: 500εκατ.ευρώ: Πλέον είμαστε στις πρόδρομες εργασίες. Από το 2021 αναμένουμε την έναρξη του κυρίως έργου. Εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2025. Το κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ για λογαριασμό της Κ/Ξ ΤΕΡΝΑ-GMR.
6.Μετρό Θεσσαλονίκης: Κλάδος Πατρίκιος-Μίκρα: 500εκατ.ευρώ: Το έργο είναι σε προχωρημένη κατασκευή. Εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει το 2024. Το κατασκευάζει η ΑΚΤΩΡ.
Τα 5 μεγαλύτερα projects της χώρας
5.Μετρό Αθήνας: Επέκταση Γραμμής 3 Αγία Μαρίνα-Δημοτικό Θέατρο: 660εκατ.ευρώ: Το πρώτο μισό ειναι ήδη σε λειτουργία. Το υπόλοιπο (Νίκαια-Δημοτικό Θέατρο) εκτιμάται πως θα λειτουργήσει το καλοκαίρι του 2022. Το κατασκευάζει η Κ/Ξ ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM.
4.Ηλεκτρική Διασύνδεση Αττικής-Κρήτης: 1 δισ. ευρώ. Οι πολλαπλές εργολαβίες είναι σε εξέλιξη και το έργο στο σύνολο του εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2023. Ανάδοχοι: NEXANS, PRYSMIAN, K/Ξ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΛΩΔΙΑ-ΝΚΤ, Κ/Ξ SIEMENS-ΤΕΡΝΑ.
3.Βασική Γραμμή Μετρό Θεσσαλονίκης: 1,1 δισ.ευρώ: Θα λειτουργήσει το 2023. Το κατασκευάζει η Κ/Ξ ΑΚΤΩΡ-IMPREGILO-HITACHI.
2.Νέα Λιγνιτική Μονάδα Πτολεμαΐδα 5: 1,4 δισ.ευρώ: Θα λειτουργήσει το 2021. Το κατασκευάζει η Κ/Ξ ΤΕΡΝΑ-HITACHI.
1.Νέα Γραμμή 4 Μετρό Αθήνας: 1,8 δισ. ευρώ. Ένα νέο έργο το οποίο θα μας κρατήσει συντροφιά για αρκετά χρόνια. Για τα επόμενα χρόνια θα τραβάει χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της σύμβασης θα ολοκληρωθεί το 2029. Το κατασκευάζει η Κ/Ξ ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM.
Τα κυρίαρχα έργα
Τα κυρίαρχα μεγάλα έργα στη χώρα είναι σταθερής τροχιάς (σιδηροδρομικά και έργα Μετρό) αλλά και ενεργειακά έργα.
Όπως γράφει το news247.gr τους επόμενους 12 μήνες αυτή η λίστα πρόκειται να αλλάξει καθώς κάποια έργα ολοκληρώνονται αλλά κάποια άλλα έργα ίσως να τα δούμε να εισέρχονται όπως ενδεχομένως το «Πάτρα-Πύργος».
Βλέπουμε την παρουσία πολλών ενεργειακών έργων με σημασία στη γεωπολιτική σκακιέρα. Όμως την ίδια ώρα οι πολίτες καλούνται να αντιμετωπίσουν αυξήσεις στο ρεύμα ενώ η χώρα τους παράγει και απ’ αυτό. Υπάρχει δηλαδή μια ασυμβατότητα στην άμεση συνέπεια κάποιων έργων… που ενώ θα έπρεπε να αποδίδουν είτε πλούτο, είτε ποιότητα ζωής στους πολίτες των περιοχών που αναπτύσσονται, αντιθέτως αποδίδουν πλούτο μόνον στους μελετητές, στους κατασκευαστές κι ενδεχομένως κάποια στιγμή στο σύνολο της χώρας.
Μπορεί, φαινομενικά και μακροχρόνια τα έργα να διαμορφώνουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και να κρατούν τη χώρα μέσα στο διεθνές παιχνίδι των επενδύσεων αλλά ο σχεδιασμός τους και μάλλον ο σκοπός τους δεν επιτρέπει ούτε καν την διόρθωση και αποζημίωση των συνεπειών της κατασκευής τους είτε στη φύση, είτε στη ζωή των πολιτών.
Περιοχές και τόποι που αποτελούν στρατηγικά σημεία επενδύσεων είτε στην ενέργεια, είτε τα δίκτυα, όχι μόνον δεν βλέπουν ανταπόδοση αλλά μάλλον απομόνωση και αποκλεισμό.
Αυτό έχει να κάνει με την αρχή της ανταποδοτικότητας, την πολιτική της αμοιβαιότητας και την στρατηγική της δίκαιης ανάπτυξης.
Για την καταγραφή να σημειώσουμε ότι στο σημερινό TOP-20 των έργων έχουμε την είσοδο αρκετών μεγάλων με κορυφαίο εκείνο της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Επίσης είσοδο έχουμε για το βόρειο τμήμα του Ε65, την εργολαβία ολοκλήρωσης του Άκτιο-Αμβρακία, το φωτοβολταϊκό πάρκο στην Κοζάνη και την Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής Κομοτηνής.
Από την άλλη, τα έργα που εξήλθαν από τον κατάλογο, δηλαδή αυτά που ολοκληρώθηκαν, είναι τα έργα στα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια και η Ηλεκτρική Διασύνδεση Πελοποννήσου – Κρήτης.