Το άρθρο 21 του κεφαλαίου περί ισότητας του ΧΑΡΤΗ ΘΕΜΕΛΙΩΔΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ απαγορεύει τις διακρίσεις λόγω αναπηρίας. Το δε άρθρο 26 του ίδιου κεφαλαίου αναγνωρίζει και σέβεται το δικαίωμα της ένταξης των ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Περίπου ογδόντα εκατομμύρια άνθρωποι που ζουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση πάσχουν από κάποιου είδους αναπηρία. Πολλοί από αυτούς αντιμετωπίζουν εμπόδια στην καθημερινή τους ζωή.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση κύρωσε τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών, για τα Δικαιώματα των ατόμων με Αναπηρία στις 23 Δεκεμβρίου 2010 που είναι η πρώτη σύμβαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων η οποία είναι ανοιχτή για υπογραφή από οργανισμούς περιφερειακής ολοκλήρωσης (βλ. Άρθρο 44). Στις 10 Απριλίου 2012, η Συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής ψήφισε νομοσχέδιο, κυρώνοντας τη Σύμβαση για τα δικαιώματα των ατόμων με Αναπηρία και το Προαιρετικό Πρωτόκολλο της Σύμβασης.
Ο Οργανισμός θεμελιωδών δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στηρίζει τις προσπάθειες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προαγωγή της ισότητας και την προστασία των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία. Εξετάζει νόμους και πολιτικές καθώς και τον τρόπο με τον οποίο βιώνουν την καθημερινότητα τα άτομα αυτά. Αποτελέσματα αυτών των ερευνών δημοσιεύονται σε εκθέσεις οι οποίες εξετάζουν τη συμμόρφωση των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη Σύμβαση των Ηνωμένων εθνών και τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα των ατόμων με Αναπηρία υπογραμμίζει τη σπουδαιότητα της ένταξης. Αυτό σημαίνει ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία σε όλες τις πολιτικές, τα προγράμματα και τις δράσεις τους. Η Σύμβαση δε δημιουργεί δικαιώματα αλλά επιχειρεί να διασφαλίσει ότι τα άτομα με αναπηρία απολαμβάνουν πλήρως και ισότιμα τα ίδια ανθρώπινα δικαιώματα με όλους. Η ποιότητα και ο πολιτισμός μιας κοινωνίας και ευρύτερα μιας δημοκρατικής χώρας αποδεικνύεται από την ποιότητα ζωής που παρέχει στα άτομα με ειδικές ανάγκες.
Η ελλειμματική λειτουργία δημοτικών κοινωνικών δομών στην υγεία την παιδεία τον πολιτισμό και το κοινωνικό κράτος οδηγούν τη συντριπτική πλειοψηφία στην ανεργία, τον κοινωνικό αποκλεισμό και τελικά στην απομόνωση και στην απόλυτη φτωχοποίηση.
Το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.) Αχαΐας είναι δημόσιο σχολείο, ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης ανήκει στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας και σε αυτό φοιτούν μαθητές με βαριές και πολλαπλές αναπηρίες (βαριά νοητική υστέρηση, αυτισμός, επιληψία τύφλωση, κώφωση, κινητικά προβλήματα). Καλύπτει γεωγραφικά τον πολεοδομικό ιστό της Πάτρας και της Νοτιοδυτικής Αχαΐας και σε αυτό είναι εγγεγραμμένοι για τη σχολική χρονιά 2022-2023 106 μαθητές.
Μείζον πρόβλημα για το σχολείο αποτελεί η κτιριακή υποδομή.
Το σχολείο φιλοξενείται από το 2012 στον ισόγειο χώρο ιδιοκτησίας του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών στην περιοχή Μποζαΐτικων, με καθεστώς χρησιδανείου το οποίο όμως έχει λήξει από το 2013.
Εκκρεμεί εντολή έξωσης του σχολείου από τον ιδιοκτήτη με αποδέκτη το Δήμο Πατρέων από τον Σεπτέμβριο του 2021.
Ενδεικτικά αναφέρουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το σχολείο:
Υπάρχει έλλειψη εκπαιδευτικών χώρων με αποτέλεσμα μαθητές δύο διαφορετικών τμημάτων να στεγάζονται στην ίδια αίθουσα.
Δεν υπάρχουν χώροι ανάπαυσης και αναρρωτήριο.
Το γυμναστήριο βρίσκεται σε υπόγειο, στο οποίο η πρόσβαση γίνεται από κλιμακοστάσιο, με αποτέλεσμα να αποκλείονται αυτομάτως μαθητές με κινητικά προβλήματα και ιδιαίτερα με αναπηρικό αμαξίδιο.
Ο χώρος που έχει διαμορφωθεί ως κουζίνα είναι πολύ μικρός με αποτέλεσμα η συμμετοχή στο πολύ σημαντικό μάθημα της αυτόνομης διαβίωσης να είναι δύσκολη και ιδιαίτερα για τους μαθητές με αναπηρικό αμαξίδιο.
Ειδικότητες του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι, επαγγελματικοί σύμβουλοι, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές δεν έχουν το δικό τους χώρο και συνωστίζονται καθημερινά με μαθητές σε ένα γραφείο.
Οι μαθητές όταν απαιτείται περιποίηση ατομικής υγιεινής φορτίζονται από το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό σε χώρο, που έχει διαμορφωθεί με κουρτίνες σε διάδρομο του σχολείου.
Ο πρώτος όροφος του κτιρίου παραμένει κλειστός και ανεκμετάλλευτος και έχει παρουσιάσει προβλήματα μόνωσης λόγω της μη συντήρησης του κυρίως εξαιτίας του ιδιοκτησιακού καθεστώτος.
Από τα παραπάνω διαμορφώνονται τα άμεσα και κύρια τα αιτήματα που ζητούν άμεσα επίλυση για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, επιγραμματικά είναι:
Επιτακτική η ανάγκη της συνεργασίας του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών με τον Δήμο Πατρέων προκειμένου να επιτευχθεί η παραχώρηση για ορισμένο χρονικό διάστημα του πρώτου ορόφου:
· Να διαμορφωθεί και να βαφτεί εξωτερικά και εσωτερικά ο πρώτος όροφος.
· Να κατασκευαστούν τουαλέτες ΑΜΕΑ.
· Τοποθετηθούν ράμπες.
· Να συντηρηθούν υδραυλικές και ηλεκτρικές εγκαταστάσεις.
· Να τοποθετηθούν προστατευτικά κάγκελα.
· Να ξηλωθούν τα κόντρα πλακέ για τις αυτοσχέδιες αίθουσες, καθώς είναι επικίνδυνα για τη σωματική ακεραιότητα των παιδιών .
· Να διαμορφωθεί άμεσα το προαύλιο με στέγαστρο και καθιστικά καθώς και να γίνει και ασφαλής για τα παιδιά δαπεδόστρωση.
Θα πρέπει άμεσα να παραχωρηθεί από τον Δήμο Πατρέων ,η Περιφέρεια, η πολιτεία, κατάλληλο οικόπεδο για την ανέγερση ενός σύγχρονου κατάλληλου κτιρίου που θα τηρεί τους όρους και τις προδιαγραφές ασφαλείας και προσβασιμότητας για το ειδικό σχολείο.
Μέχρι την ανέγερση του νέου κτιρίου εφόσον δεν συμφωνήσει το Εθνικό Ίδρυμα Κωφών να παραχωρήσει τον πρώτο όροφο να μετεγκατασταθεί το σχολείο σε άλλο υπάρχον κατάλληλο κτίριο.
Εκκρεμεί αίτημα για συνάντηση της Ομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία Δυτικής Ελλάδας και Νότιων Ιονίων Νήσων, την υφυπουργό Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Δήμητρα Μιχαηλίδου, του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών, της Ομοσπονδίας Κωφών του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και εκπαιδευτικών του ΕΕΕΕΚ Αχαΐας.
Οι γονείς και το εκπαιδευτικό προσωπικό ζητούν το αυτονόητο. Την εξασφάλιση ενώ συγχρόνου και αξιοπρεπούς περιβάλλοντος, που δικαιούνται και αξίζουν τα παιδιά.
Σε αυτό τον αγώνα που έχουν ξεκινήσει οι γονείς, δεν υπάρχουν διαχωριστικές γραμμές, άλλωστε τα θέματα αυτά πρέπει να τα προσεγγίζουμε πάντα με ιδιαίτερη ευαισθησία σεβασμό και αγάπη, θα πρέπει λοιπόν η απόφασή μας να συμπεριλαμβάνει τα παραπάνω αιτήματα των γονέων.
Για το λόγο αυτό προτείνουμε και τη δημιουργία μιας πενταμελούς επιτροπής που θα απαρτίζεται από τον αρμόδιο αντιδήμαρχο, δύο δημοτικούς συμβούλους από την αντιπολίτευση, έναν εκπρόσωπο από την Ομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία Δυτικής Ελλάδας και Νότιων Ιονίων Νήσων και ένα μέλος είτε από το σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του ΕΕΕΕΚ Αχαΐας είτε από το Σύλλογο του διδακτικού προσωπικού του σχολείο θα έχουν ως σκοπό την τάχιστη εξεύρεση οικοπέδου για την ανέγερση κτιρίου…
Πιστεύουμε σε ένα δημοκρατικό ανοιχτό διάλογο μέσα από τον οποίο θα καταλήξουμε σε μία ομόφωνη απόφαση.