Μια διαδικασία για «γερά νεύρα» περιμένει τους πολίτες που θέλουν να κλείσουν πρωινό ραντεβού σε δημόσιο νοσοκομείο για επίσκεψη και εξετάσεις. Ο προγραμματισμός των ραντεβού γίνεται για όλα τα νοσοκομεία πλέον μέσω του τετραψήφιου «1535» και ενώ το σύστημα καθοδηγεί τους πολίτες και μοιάζει απλό στη χρήση του, στις περισσότερες περιπτώσεις προκύπτει μεγάλη ταλαιπωρία.
Ακριβώς ίδιο αποτέλεσμα έχει και η αναζήτηση ραντεβού διαδικτυακά. Για παράδειγμα, η αναζήτηση ραντεβού στο αιματολογικό τμήμα του νοσοκομείου «Ευαγγελισμός» με χρονικό διάστημα αναζήτησης τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο καταλήγει άκαρπη. Εμφανίζεται ένα μήνυμα «δεν υπάρχουν διαθέσιμα ραντεβού στο χρονικό διάστημα που έθεσες». Ένα ακόμη παράδειγμα το γαστρεντερολογικό τμήμα του νοσοκομείου «Λαϊκό». Και σε αυτή την περίπτωση, η απάντηση είναι ίδια.
Τα νοσηλευτικά ιδρύματα ανανεώνουν τις λίστες των ραντεβού ανά μήνα. Πρόκειται για μια πληροφορία που δε δίνεται στους πολίτες όταν αναζητούν ραντεβού στο «1535» διαδικτυακά. Αναζητώντας, δηλαδή, κάποιος ένα ραντεβού τώρα για όλο τον Μάρτιο δε γνωρίζει ότι τα ραντεβού του Μαρτίου δεν είναι ακόμη ανοιχτά, για αυτό και δε βρίσκει ραντεβού. Ευτυχώς, η πληροφορία αυτή δίνεται από τον τετραψήφιο αριθμό, εάν επιλέξει κανείς να προγραμματίσει τηλεφωνικώς ραντεβού, αλλά ακόμη και έτσι οι πολίτες μπορούν να καταλήξουν να αναζητούν μάταια ραντεβού.
Γιατί; Αρκετά νοσοκομεία βγάζουν τις λίστες των πρωινών ραντεβού του επόμενου μήνα, πχ του Μαρτίου από τις 20 ή 22 του προηγούμενου μήνα. Έτσι, ο πολίτης για να εξασφαλίσει ραντεβού τον Μάρτιο στην κλινική και το νοσοκομείο που επιθυμεί πρέπει να καλεί συνεχόμενα από τις 20 Φεβρουαρίου ώστε να πετύχει το άνοιγμα της λίστας του επόμενου μήνα και να προλάβει πριν εξαντληθούν τα ραντεβού. Πρόκειται για κάτι που το γνωρίζει κανείς μόνο εάν έχει ψάξει αρκετά, αλλά και έχει χρόνο στη διάθεσή του ώστε να επιμένει στις κλήσεις.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι πολίτες που επιθυμούν ένα άμεσο ραντεβού καλούν αρχές του μήνα ελπίζοντας να βρουν διαθέσιμο πρωινό ραντεβού σε δημόσιο νοσοκομείο και απογοητεύονται λαμβάνοντας την απάντηση ότι δεν υπάρχει κενό. Ενδεχομένως προσπαθούν πάλι αρχές του επόμενου μήνα έως ότου λάβουν την απόφαση να επιλέξουν είτε απογευματινό ιατρείο επί πληρωμή στο ΕΣΥ είτε να επισκεφτούν κάποια ιδιωτική δομή υγείας.
Σε ταλαιπωρία υποβάλλονται και όσοι δεν επιθυμούν άμεσα ραντεβού αλλά να το προγραμματίσουν μετά από ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Για παράδειγμα, ένας πολίτης πρέπει να κάνει μια εξέταση σε ένα εξάμηνο, πχ μια μαστογραφία ή μία γαστροσκόπηση. Είναι αδύνατο να την προγραμματίσει από τώρα, με βάση τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος των ραντεβού. Επομένως, πρέπει να καλεί αρχές του μήνα που θέλει να κάνει την εξέταση και εάν σταθεί τυχερός να βρει κενή ημέρα και ώρα.
«Το σύστημα είναι δομημένο έτσι ώστε να βγαίνουν διαθέσιμα ραντεβού για 1-2 ώρες και μετά εξαντλούνται. Με το να ανοίγουν ανά μήνα φαίνεται ότι δεν έχουν πια λίστα αναμονής αλλά επί της ουσίας δεν έχει αλλάξει κάτι», σημειώνει στο ygeiamou.gr ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Δημόσιων Νοσοκομείων (ΠΟΕΔΗΝ), Μιχάλης Γιαννάκος. Όπως εξηγεί, πριν ξεκινήσει το σύστημα να ανανεώνεται ανά μήνα, οι πολίτες ενημερώνονταν για διαθέσιμο ραντεβού σε ένα χρόνο, για παράδειγμα. Πλέον, δεν εμφανίζονται τέτοια μεγάλα χρονικά διαστήματα διαθεσιμότητας ραντεβού αφού τα νοσοκομεία ενημερώνουν ανά μήνα για τα ραντεβού, αλλά το αποτέλεσμα παραμένει το ίδιο: Ο πολίτης δυσκολεύεται πολύ να βρει ραντεβού. «Στα Χανιά να σκεφτείτε, ανοίγει το σύστημα 1η του μήνα για δύο ώρες. Μετά έχουν κλειστεί όλα. Κάποιος που δοκιμάζει άρα λίγο αργότερα και όχι πρωί πρωί δε βρίσκει διαθέσιμο ραντεβού. Οι πολίτες ταλαιπωρούνται», επισημαίνει ο κ. Γιαννάκος.
Ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ ισχυρίζεται ότι προκειμένου να λειτουργήσουν καλύτερα τα πρωινά ραντεβού για επισκέψεις ή εξετάσεις στα δημόσια νοσοκομεία χρειάζεται η πρόσληψη προσωπικού. «Εδώ υπάρχει λίστα αναμονής δύο και τριών μηνών για διαγνωστικές εξετάσεις στον ιδιωτικό τομέα. Σκεφτείτε στα δημόσια νοσοκομεία που το προσωπικό είναι ελλιπές», τονίζει.
Κεντρικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Ραντεβού
Με σκοπό τη βελτίωση της πρόσβασης του πολίτη στο Εθνικό Σύστημα Υγείας (ΕΣΥ) προχωράει η διαδικασία για την ανάπτυξη Κεντρικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Ραντεβού στα νοσοκομεία, μία μεταρρύθμιση που αναμένεται να παρέχει σημαντικά οφέλη τόσο για τους πολίτες όσο και για το σύστημα υγείας. Ήδη το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει ανακοινώσει πρόθεση χρηματοδότησης του φορέα υλοποίησης (ΗΔΙΚΑ ΑΕ), με τη δημόσια δαπάνη (ΕΠΑ) που διατίθεται να ανέρχεται σε 6.705.176 ευρώ.
Το σύστημα θα είναι διαλειτουργικό και τα δεδομένα του θα γνωστοποιούνται στο υπουργείο Υγείας, προκειμένου να έχει εικόνα ως προς την αναμονή των ασθενών για τις αναγκαίες υπηρεσίες υγείας.
Μέσα από το Κεντρικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Ραντεβού θα δοθεί η δυνατότητα:
1. Μείωσης των χρόνων αναμονής των πολιτών.
2. Κατάργησης των υπέρογκων χρεώσεων των πολιτών για τηλεφωνικές κλήσεις.
3. Άυλης και αμεσότερης επικοινωνίας με τον πολίτη-ασθενή αλλά και με τρίτους φορείς/οργανισμούς ή μεταξύ των τμημάτων του ίδιου του νοσοκομείου.
4. Εξοικονόμησης από τον περιορισμό διακίνησης χαρτιού.
5. Ορθότερης διαχείρισης των διαθέσιμων πόρων του συστήματος υγείας.
6. Διαχείρισης των προβλημάτων που ανέδειξε η πανδημία και τα οποία πρέπει να επιλυθούν, με στόχο την ετοιμότητα του συστήματος υγείας για την αντιμετώπιση παρόμοιων καταστάσεων στο μέλλον.