ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΧΗΜΕΙΑΣ 2024
Τα φετινά θέματα της Χημείας θεωρούνται ίδιου επιπέδου με τα περσινά, διαβαθμισμένης δυσκολίας, κάποια βατά και αναμενόμενα και κάποια απαιτητικά.
με σαφείς διατυπώσεις και δεν παρουσίαζαν δυσκολίες στις αριθμητικές πράξεις. Τα θέματα εξέτασαν το μεγαλύτερο κομμάτι της ύλης και δεν θα δυσκολέψουν τους σωστά προετοιμασμένους υποψηφίους.
Το θέμα Α απλή και σαφής θεωρία.
Το θέμα Β αναμενόμενο, στηριζόταν σε ασκήσεις του σχολικού βιβλίου.
Το θέμα Γ για καλά προετοιμασμένους. Ειδικά στο Γ3γ απαιτούσε διερεύνηση.
Το θέμα Δ για πολύ καλά προετοιμασμένους. Το Δ2β πολύ απαιτητικό και χωρίς ουσία. Το Δ3 είναι εκτός οδηγιών διδασκαλίας σε ανόργανη οξειδοαναγωγική αντίδραση. Μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια όλων των μονάδων του ερωτήματος
Ο χρόνος θεωρείται επαρκής.
Όλα τα θέματα έχουν απαντηθεί σε ασκήσεις του φροντιστηριακού βιβλίου των εκδόσεων ΠΡΟΣΗΜΟ κατά την προετοιμασία των μαθητών.
ΖΑΝΙΑΣ ΣΤΕΡΓΙΟΣ, ΧΗΜΙΚΟΣ, Ph.D.
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ 2024
Σχετικά με τα φετινά θέματα πληροφορικής :
Tα ζητήματα του Θέματος Α (ζητήματα θεωρίας) δεν παρουσίασαν εκπλήξεις, αλλά η εκφώνηση απαιτούσε ιδιαίτερη προσοχή και παρατηρητικότητα από τους/τις μαθητές/-τριες.
Στο θέμα των θεωρητικών ασκήσεων (Θέμα Β) όλα τα ζητήματα ήταν από τα αναμενόμενα και πολύ εύστοχα διατυπωμένα, τα οποία, όμως, απαιτούσαν κατανόηση και όχι απλά αποστήθιση της αντίστοιχης θεωρίας.
Το Θέμα Γ κρίνεται ως εύκολο και απαιτούσε από τους μαθητές την εφαρμογή γνωστών και σχετικά εύκολων αλγοριθμικών μεθοδολογιών, με χρήση μόνο μεταβλητών χωρίς ανάγκη πινάκων ή υποπρογραμμάτων. Οι μεθοδολογίες που απαιτούσε είχαν να κάνουν α) με επαναλήψεις, το πλήθος των οποίων δεν ήταν εκ των προτέρων γνωστό ως προς τους «υποψήφιους» και γνωστό το πλήθος των επαναλήψεων ως τις ενότητες που αυτοί διαγωνίζονται, και β) με τον υπολογισμό πλήθους υπό συνθήκη και εύρεση μεγίστου μεταξύ τιμών.
Αναμενόμενο και το δεύτερο θέμα των προβλημάτων Θέμα Δ, με απαίτηση μονοδιάστατου και δισδιάστατου πίνακα με σχέση μεταξύ τους κελιού με γραμμή. Τα ζητούμενα Δ1 έως και Δ3 απαιτούσαν συγκεκριμένες και γνωστές στους μαθητές αλγοριθμικές μεθοδολογίες πινάκων.
Το ζητούμενο Δ4 απαιτούσε την κλήση υπο – προγράμματος (τύπου συνάρτησης) το οποίο απλά έπρεπε να υλοποιεί τη λειτουργία αναζήτησης σε μονοδιάστατο πίνακα. Πρόκειται για μεθοδολογία γνωστή.
Το ζητούμενο Δ5 απλά απαιτούσε τη γραφή του υπο – προγράμματος (τύπου συνάρτησης) που ήταν ο γνωστός αλγόριθμος αναζήτησης στοιχείου σε μονοδιάστατο πίνακα.
Πολύ καλό και σχετικά εύκολα στο σύνολό τους τα θέματα για τους καλά προετοιμασμένους, και προσεκτικούς μαθητές που έχουν κατανοήσει τη λογική του μαθήματος.
Όλα τα θέματα έχουν διδαχτεί και εξεταστεί κατά την προετοιμασία των μαθητών.
Nικολάου Σπύρος, Ph.D., Καθηγητής Πληροφορικής
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΛΑΤΙΝΙΚΩΝ 2024
Τα φετινά θέματα των Λατινικών είναι ήπιας δυσκολίας με παρόμοιες απαιτήσεις στη γραμματική και το συντακτικό συγκριτικά με τα θέματα του 2023. Δεν αναμένεται να προβληματίσουν τους καλά προετοιμασμένους υποψηφίους.
Η παρατήρηση Α1 ζητά τη μετάφραση αποσπασμάτων των κειμένων 19 και 42.
Η παρατήρηση Β1 εξετάζει την εισαγωγή με τη μορφή πολλαπλής επιλογής. Συγκεκριμένα, δίνονται πέντε προτάσεις από διάφορες ενότητες της εισαγωγής. Οι προτάσεις είναι σαφείς στη διατύπωσή τους χωρίς κάποια δυσκολία.
Η παρατήρηση Β3 είναι ετυμολογικού χαρακτήρα και αφορά στον εντοπισμό της ετυμολογικής συγγένειας λέξεων της νέας ελληνικής με όρους των κειμένων. Δίνονται πέντε λέξεις, οι τρεις πρώτες αφορούν το κείμενο 19 ενώ οι δύο τελευταίες το κείμενο 42. Οι λέξεις είναι εύκολες και η ετυμολογική τους συγγένεια προκύπτει άμεσα.
Οι παρατηρήσεις Γ1, Γ2α και Γ2β εξετάζουν τις γραμματικές γνώσεις των υποψηφίων.
Στην παρατήρηση Γ1 δίνονται 12 τύποι ουσιαστικών, επιθέτων και αντωνυμιών, οι οποίοι πρέπει να αποδοθούν σε συγκεκριμένους τύπους. Η παρατήρηση περιλαμβάνει ένα εύρος γραμματικών τύπων, οι οποίοι, ωστόσο, στηρίζονται σε βασικές γραμματικές γνώσεις σε συνδυασμό με την αφομοίωση του λεξιλογίου των κειμένων.
Στην παρατήρηση Γ2α οι υποψήφιοι καλούνται να εντοπίσουν τρία ρήματα που βρίσκονται στην υποτακτική έγκλιση και να τα μετατρέψουν σε απαρέμφατα ενεστώτα της ίδιας φωνής. Εδώ οι υποψήφιοι ίσως προβληματιστούν καθώς στο πρώτο ρήμα, που βρίσκεται σε υποτακτική παρακειμένου, ο ίδιος τύπος εμφανίζεται και στην οριστική συντελεσμένου μέλλοντα. Οι υποψήφιοι έπρεπε να θυμηθούν ότι στο απόσπασμα υπάρχει εξαρτημένος υποθετικός λόγος, ο οποίος αποκλείει την χρήση της οριστικής έγκλισης.
Η παρατήρηση Γ2β περιλαμβάνει εννιά ρηματικούς τύπους, οι οποίοι πρέπει να μεταφερθούν σε συγκεκριμένους τύπους. Η παρατήρηση προϋποθέτει, επίσης, καλή γνώση της γραμματικής και των αρχικών χρόνων των ρημάτων.
Τέλος, οι παρατηρήσεις Δ1 έως και Δ2β αφορούν συντακτικές γνώσεις.
Η παρατήρηση Δ1α ζητά τη συντακτική αναγνώριση πέντε τύπων των δύο κειμένων, δύο εκ των οποίων είναι πιο απαιτητικοί στη συντακτική τους αναγνώριση και ίσως προβληματίσουν τους μαθητές.
Η παρατήρηση Δ1β ζητά την πλήρη αναγνώριση μιας δευτερεύουσας πρότασης του κειμένου 42, η οποία εύκολα μπορεί να μπερδέψει τους υποψηφίους καθώς εισάγεται με αναφορική αντωνυμία, αλλά η πρόταση είναι αναφορική – συμπερασματική, οι οποίες είναι, άλλωστε, και η θεωρία του κειμένου 42.
Η παρατήρηση Δ2α δίνει μία πρόταση του κειμένου 19 η οποία βρίσκεται σε παθητική σύνταξη και ζητά τη μετατροπή της στην ενεργητική. Η παρατήρηση, αν και αναμενόμενη από το εν λόγω κείμενο, εν τούτοις είναι σχετικά απαιτητική, καθώς είναι πολλοί οι τύποι που μετατρέπονται.
Η παρατήρηση Δ2β προέρχεται, επίσης, από το κείμενο 19. Είναι μία ιδιαίτερα αναμενόμενη παρατήρηση από το συγκεκριμένο κείμενο που δεν αναμένεται να δυσκολέψει τους διαβασμένους υποψηφίους.
Όλα τα θέματα έχουν επεξεργαστεί με επιτυχία κατά την προετοιμασία των μαθητών.
Λάζαρης Άγγελος, Φιλόλογος, M.Ed., Διευθυντής Σπουδών
Κουζίου Σταυρούλα, Φιλόλογος, M.Sc.
Αργυροπούλου Ναταλία, Φιλόλογος, M.Sc.
Περδίκη Ακριβή, Φιλόλογος