Την Παρασκευή συμπληρώνονται δύο χρόνια από εκείνο το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 που η χώρα βυθίστηκε στη θλίψη, με την έρευνα της Δικαιοσύνης για την υπόθεση να βαίνει προς το τελευταίο της στάδιο. Πενήντα επτά άτομα, στην πλειονότητά τους νέοι άνθρωποι, χάθηκαν μετά τη σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας η οποία πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503. Συλλαμβάνεται ο σταθμάρχης της Λάρισας ο οποίος είχε «βάλει» τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή. Ο 59χρονος προφυλακίζεται μετά την απολογία του, καθώς και ο προϊστάμενός του που τον είχε τοποθετήσει σε αυτό το κρίσιμο πόστο, μολονότι γνώριζε πως ήταν άπειρος.
Έρευνα για τη σύμβαση της τηλεδιοίκησης κάνει και η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η οποία προχωρά στην άσκηση ποινικών διώξεων σε βάρος 23 προσώπων. Τα αδικήματα που τους αποδίδονται κατά περίπτωση είναι απάτη, ψευδής βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον, απιστία, ηθική αυτουργία σε απάτη και σε ψευδή βεβαίωση.
Η ανάκριση για τη συγκεκριμένη υπόθεση βαίνει προς το τέλος της, καθώς έχει ολοκληρώσει τη μελέτη της δικογραφίας ο 5ος τακτικός ανακριτής, ο οποίος ανέλαβε μετά την παραίτηση της ανακρίτριας Ευρωπαϊκών Υποθέσεων Χριστίνας Σαλάππα για λόγους ευθιξίας, όταν ασκήθηκε σε βάρος της αγωγή κακοδικίας από κατηγορούμενη στην υπόθεση. Μόλις το δικαστικό συμβούλιο κρίνει και τις δύο τελευταίες προσφυγές που έχουν κατατεθεί ενώπιόν του για τις υψηλότατες εγγυοδοσίες που επιβλήθηκαν στους κατηγορουμένους, η δικογραφία θα επιστρέψει στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία. Εφόσον υπάρξει σύμφωνη γνώμη του προέδρου Εφετών που θα επιληφθεί, η υπόθεση θα παραπεμφθεί σε δίκη.
Η τρίτη δικογραφία αφορά στο «μπάζωμα», την αλλοίωση του χώρου που συγκρούστηκαν οι δύο αμαξοστοιχίες πριν καλά-καλά ανασυρθούν οι σοροί των θυμάτων. Αρχικώς σχηματίστηκε μια ξεχωριστή δικογραφία με τέσσερις κατηγορουμένους για παράβαση καθήκοντος, μεταξύ των οποίων και ο πρώην περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός. Στη συνέχεια η υπόθεση συσχετίστηκε με τη βασική δικογραφία που χειρίζεται ο εφέτης ειδικός ανακριτής, ενώ οι κατηγορούμενοι αυξήθηκαν σε επτά. Καθώς το αποδιδόμενο αδίκημα είναι πλημμεληματικού χαρακτήρα και υπάρχει κίνδυνος παραγραφής, δύο φορές ζητήθηκε να διαχωριστεί η δικογραφία και πάλι. Ωστόσο, το δικαστικό συμβούλιο της Λάρισας απάντησε αρνητικά.
Η ανάκριση
Μέσα σε αυτά τα σχεδόν δύο χρόνια ο Σ. Μπακαΐμης έχει διενεργήσει σειρά ανακριτικών πράξεων σε μια προσπάθεια να μη μείνει τίποτα χωρίς να διερευνηθεί. Ειδικότερα, εξετάστηκαν 112 μάρτυρες, απολογήθηκαν έως τώρα 41 κατηγορούμενοι και διατάχθηκαν 12 δικαστικές πραγματογνωμοσύνες. Επιπλέον, παραδόθηκαν 13 εκθέσεις τεχνικών συμβούλων και πορίσματα, δόθηκαν 235 παραγγελίες ειδικών ανακριτικών πράξεων και εκδόθηκαν συνολικά 55 διατάξεις, αιτιολογημένες, με αναλυτικό σκεπτικό.
Στο πλαίσιο των παραπάνω ανακριτικών πράξεων και διατάξεων πραγματογνωμοσύνης, μεταξύ άλλων ενεργειών, πραγματοποιήθηκαν δύο πολυήμερες έρευνες (παρουσία του ανακριτή και των δικαστικών πραγματογνωμόνων) με συνεργείο που έφερε εξοπλισμό και ειδικά εκπαιδευμένους σκύλους πτωματικής έρευνας. Η μία έγινε στη θέση «Κουλούρι» Λάρισας, όπου φυλάσσονται τα συντρίμμια-υπολείμματα των συγκρουσθεισών αμαξοστοιχιών (φθινόπωρο 2023) και η δεύτερη στη θέση «Πηγάδια» Ευαγγελισμού Τεμπών, όπου ανακαλύφθηκε όγκος αδρανών υλικών με συντρίμμια των αμαξοστοιχιών (Μάρτιος 2024).
Παράλληλα, ο ανακριτής έχει ζητήσει τρεις φάσεις χημικών δειγματοληψιών ευρημάτων, αδρανών υλικών και συντριμμιών: των συγκρουσθεισών αμαξοστοιχιών του τόπου-σημείου της σύγκρουσης και μεγάλου αριθμού προσωπικών ειδών θυμάτων, που εστάλησαν στο Γενικό Χημείο του Κράτους προς ανάλυση. Ακολούθως, διατάχθηκε η μεταφορά όλων των αδρανών υλικών και συντριμμιών (περίπου 500 κ.μ.), που βρέθηκαν στη θέση «Πηγάδια» και στη θέση «Κουλούρι», όπου φυλάσσονται και τα υπόλοιπα συντρίμμια-υπολείμματα τα οποία ελέγχθησαν εκ νέου.
Εκκρεμότητες
Πλέον για να ολοκληρωθεί η ανάκριση και να οδηγηθεί η υπόθεση σε δίκη απομένουν οι ακόλουθες ενέργειες:
- Η πραγματογνωμοσύνη από το ΕΜΠ καθώς και το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ με βασικό ερώτημα το τι προκάλεσε την πυρόσφαιρα μετά τη σύγκρουση των τρένων.
- Η απάντηση της ΔΕΕ για τη γνησιότητα ή μη των τριών βίντεο με την εμπορική αμαξοστοιχία που παρέδωσε η Interstar, δύο χρόνια μετά το δυστύχημα.
- Η εξέταση από τον ανακριτή των δύο υπαλλήλων της παραπάνω εταιρείας που έχουν ήδη καταθέσει στους αστυνομικούς. Πρόκειται για τη χειρίστρια του επιχειρησιακού κέντρου της Interstar που είχε κατεβάσει τα τρία βίντεο μεταξύ 2/3/2023 και 9/3/2023 και τον προϊστάμενο του τεχνικού τμήματος της εταιρείας, ο οποίος υποστήριξε ότι στις 8/2/2025 του ζητήθηκε, στις 3 τα ξημερώματα, να ανακτήσει από τον server τα τρία βίντεο που είχαν παραδοθεί στον ανακριτή και είχαν καταλήξει στο κάδο ανακύκλωσης…
- Οι απολογίες δύο στελεχών του υπουργείου Μεταφορών έως το τέλος Μαρτίου.
Ωστόσο, αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι από τις απαντήσεις των πραγματογνωμόνων καθώς και από τις απολογίες που θα λάβει ο ανακριτής, ουδείς μπορεί να αποκλείσει ότι δεν θα προκύψει η ανάγκη και για περαιτέρω ενέργειες.
