Ανησυχία προκαλεί υπόθεση που ήρθε πρόσφατα στη δημοσιότητα και αφορά στην εφαρμογή της διαδικασίας είσπραξης παλαιών δημοτικών οφειλών. Σύμφωνα με όσα καταγγέλλονται, πολίτης υπέστη κατάσχεση ποσού από τον τραπεζικό της λογαριασμό, παρότι είχε προηγηθεί ρύθμιση της οφειλής και αίτημα άρσης κατάσχεσης. Το περιστατικό δημιουργεί σοβαρά ερωτήματα ως προς τη νομιμότητα της ενέργειας και εγείρει ζήτημα εάν οι προβλεπόμενες ημερομηνίες παραγραφής και ενημέρωσης των τραπεζικών ιδρυμάτων τηρήθηκαν όπως προβλέπει ο νόμος.
Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο είναι σαφές. Βεβαιωμένες διοικητικές οφειλές και πρόστιμα, τα οποία δεν έχουν καταστεί αντικείμενο ενεργούς διαδικασίας είσπραξης μέχρι την 3η Μαρτίου 2025, θεωρούνται παραγεγραμμένα. Η παραγραφή επέρχεται αυτοδίκαια και κάθε ενέργεια που εκκινείται μετά από αυτή την ημερομηνία θεωρείται νομικά ανίσχυρη. Ιδιαίτερη σημασία δεν έχει η ημερομηνία εκτέλεσης της πράξης (όπως η κατακράτηση ποσού), αλλά το πότε η αρμόδια υπηρεσία απέστειλε την εντολή προς την τράπεζα ή άλλο όργανο είσπραξης. Σε περίπτωση που αυτό έγινε εκπρόθεσμα, οι διοικητικές πράξεις στερούνται κύρους και δεν πρέπει να παράγουν έννομα αποτελέσματα.
Η υπόθεση της πατρινής
Η εφαρμογή αυτών των διατάξεων τίθεται στην πράξη με την περίπτωση μιας 85χρονης συνταξιούχου από την περιοχή των Δεμενίκων. Η γυναίκα ειδοποιήθηκε για παλαιότερη οφειλή από επαγγελματική δραστηριότητα που είχε τερματιστεί εδώ και 15 χρόνια. Παρότι ρύθμισε το οφειλόμενο ποσό και υπέβαλε εντός προθεσμίας αίτημα άρσης κατάσχεσης, η τράπεζα δέσμευσε και εν τέλει απέδωσε στον Δήμο το ποσό των 14.200 ευρώ από λογαριασμό συνταξιοδοτικού χαρακτήρα, ο οποίος προστατεύεται νομικά ως ακατάσχετος. Η άρση της κατάσχεσης είχε εγκριθεί.
Απουσία απάντησης από τις υπηρεσίες
Η οικογένεια της γυναίκας απευθύνθηκε κατ’ επανάληψη στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου τόσο εγγράφως όσο και με φυσική παρουσία, χωρίς να λάβει επίσημη απάντηση ή δέσμευση για επιστροφή των χρημάτων. Η στάση αυτή δημιουργεί εύλογα ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας της δημοτικής διοίκησης, τη συνέπεια των υπηρεσιών της και την ευαισθησία απέναντι σε ευάλωτους δημότες, όπως οι ηλικιωμένοι ή οι οικονομικά ασθενέστεροι.