Λιμνάζοντα για δεκαετίες έργα, που έχουν γίνει πια παραδείγματα προς αποφυγή, όπως η Πατρών – Πύργου, η Αμβρακία Οδός αλλά και η σιδηροδρομική σύνδεση Πάτρας – Αθήνας, τουλάχιστο μέχρι το Ρίου, έχουν ξεμπλοκάρει με ενέργειες της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου γεγονός που προσφέρει στο νέο Υπουργό Υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα αλλά και την Αχαιή Υφυπουργό Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου.
Εν αναμονή και των Προγραμματικών Δηλώσεων της Κυβέρνησης, οι Χ. Σταϊκούρας και Χ. Αλεξοπούλου θα έχουν δυνατότητα ίσως και μέσα στο καλοκαίρι να… κόψουν και τις πρώτες κορδέλες εγκαινίων, ξεκινώντας με την παράδοση της παράκαμψης Αμφιλοχίας!
Η παράκαμψη αφορά το πολύπαθο έργο Άκτιο – Αμβρακία, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ και μήκους 32,2 χλμ., προβλέπει και τη σύνδεση με την Ιόνια Οδό. Η παράκαμψη της Αμφιλοχίας είναι μήκους 17 χλμ., που θα λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, καθώς σήμερα όλα τα οχήματα από και προς τις ακτές του Ιονίου, περνούν μέσα από την πόλη, με αποτέλεσμα τη μεγάλη κίνηση ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες. Το σύνολο του έργου Άκτιο – Αμβρακία θα δοθεί στην κυκλοφορία μέσα το 2023.
Παράλληλα με την ολοκλήρωση της Αμβρακίας προχωρά και η σύνδεση της Λευκάδας με το Άκτιο, μέσα από τα τμήματα Άκτιο – Άγιος Νικόλαος, μήκους 5 χλμ. και Βόνιτσα – Λευκάδα μήκους 16 χλμ. Συνολικά το έργο μεγάλης τοπικής, δια-περιφερειακής και τουριστικής σημασίας αναμένεται να παραδοθεί μέσα στο 2023.
Ένα άλλο πολύπαθο έργο, η Πατρών – Πύργου έχει μπει εδώ και ένα χρόνο σε τροχιά ενώ τα πρώτα 56 χλμ., από τον Πύργο προς Πάτρα, θα δοθούν στην κυκλοφορία στα μέσα του 2025 ενώ μέσα στο 2025 θα παραδοθεί και το σύνολο του έργου. Η κατασκευή του ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2022 και μέχρι το τέλος του 2023 θα είναι έτοιμο το 30%.
Στην Πατρών – Πύργου η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου θα πρέπει να ολοκληρώσει τη διαβούλευση με τους μετόχους της Ολυμπίας Οδού οι οποίοι έχουν ήδη υποβάλει αίτημα αναθεώρησης υποστηρίζοντας ότι, με σημερινές τιμές στα υλικά, το έργο δεν βγαίνει. Οι σχετικές συζητήσεις με το Υπουργείο προκειμένου οι ρυθμίσεις που θεσμοθετήθηκαν για τα δημόσια έργα να επεκταθούν και στα έργα παραχώρησης όπως η Πατρών – Πύργου βρίσκονταν προεκλογικά σε καλό έδαφος. Οι τιμές υλικών που έχουν εκτοξευθεί είναι η τιμή της ασφάλτου (έχει τριπλασιαστεί), ο χάλυβας, το πλαστικό και τα καύσιμα. Οι συνολικές αυξήσεις προσεγγίζουν το ύψος του πληθωρισμού, πέριξ του 10%.
Το τρένο
Το επόμενο στοίχημα για την νέα ηγεσία του Υπουργείου είναι η επιτάχυνση των έργων για την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής γραμμής που θα ενώσει επιτέλους την Πάτρα με την Αθήνα. Συνολικά εργασίες σε εξέλιξη και διαγωνισμοί σε τελικό στάδιο, στα τμήματα Κιάτο -Ροδοδάφνη και Ροδοδάφνη – Ρίο είναι προϋπολογισμού 565 εκατ. ευρώ. Η νέα ηγεσία καλείται να κλείσει το φάκελο του σχεδιασμού και ένταξης σε χρηματοδότηση, στα έργα νέας γενιάς της ΕΡΓΟΣΕ, ύψους 4 δισ. ευρώ, τη σύνδεση του τρένου με το νέο λιμάνι της Πάτρας, με υπογειοποίηση στο μεγαλύτερο τμήμα εντός του πυκνού αστικού ιστού.
Ο διαγωνισμός για το έργο, προϋπολογισμού 477 εκατ. ευρώ βρίσκεται ακόμη στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ και το CEF. Ο κύκλος του σιδηρόδρομου ολοκληρώνεται με το έργο εκσυγχρονισμού κι επαναλειτουργίας της υφιστάμενης γραμμής από Πάτρα ως Πύργο. Η επαναλειτουργία της γραμμής μέχρι τον Πύργο είναι ένα πάγιο αίτημα των φορέων της περιοχής, ήδη έχουν προχωρήσει τα τεύχη δημοπράτησης, υπάρχουν εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι από τον ΟΣΕ και πρέπει να κλειδώσει η χρηματοδότηση στο νέο ΕΣΠΑ 2021- 2027
Υπενθυμίζεται ότι στο χαρτοφυλάκιο της κ. Αλεξοπούλου είναι η εποπτεία και ρύθμιση όλων των θεμάτων που αφορούν στους οργανισμούς μεταφορών (ΟΣΕ, ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΑΣΘ και ΟΣΕΘ), τους φορείς αστικών και υπεραστικών μεταφορών, τις εναέριες μεταφορές, καθώς επίσης και τους φορείς τηλεπικοινωνιών και ταχυδρομείων, κά.
Η ίδια βέβαια στην πρώτη δήλωσή της μετά την ανακοίνωση ένταξης στο νέο κυβερνητικό σχήμα, τόνισε ότι θα είναι παρούσα σε κάθε έργο και δράση που σχετίζεται με την Αχαΐα.